Nu är det här!… nästan. Det Facebook-ägda företaget Oculus har visat upp sitt första konsumentvänliga VR-headset, efter tre års väntan. Nu får vi ta en första titt på det riktiga VR-headsetet och dess tillhörande tillbehör och får se introduktionen av ett par nya handkontrollet, som bland annat är Microsofts trådlösa Xbox One-kontroll.

För tre år sedan lanserade ett litet arbetslag en Kickstarter-kampanj för en produkt kallad Oculus Rift. Tre år och två miljarder dollar senare ägs nu Oculus av Facebook och företagets första konsumentvänlig produkt närmar sig lansering. Oculus Rift kommer att lanseras under början av nästa år och i dag var det första gången vi fick se produkten visas upp i det vilda.

När det gäller design påminner Oculus Rift (som vi kallar den slutliga produkten) mycket om den senaste versionen av Oculus headset för utvecklare, ofta kallat DK2. Headsetet är relativt stort och sticker ut cirka fem centimeter framför användarens ögon. Innanför dess svarta skal finns två OLED-skärmar som sägs ge en bra upplevelse, även om vi inte vet hur högupplösta de är. Innanför skalet finns också rörelsesensorer som håller koll på användarens rörelser men som får hjälp av en extern kamera som håller koll på var användaren befinner sig. Enligt Oculus har man lyckats korta ner headsetets svarstid för att ge en bra spelupplevelse.

Kraftfull dator är ett måste

För att hålla svarstider nere och hålla kvalitén uppe har Oculus satt relativt höga krav för att driva sitt headset. Företaget bekräftade i dag att Rift kräver en Windows-dator med minst 4 gigabyte arbetsminne ett Nvidia 9800 eller AMD 4870-grafikkort med minst 1 gigabyte grafikminne, minst en Intel Core 2 Quad Q6600 eller AMD Phenom 9850-CPU och minst 65 gigabyte ledigt hårddiskutrymme. Företaget rekommenderar dock att användare driver Rift med ett Nvidia Geforce GTX 970 eller AMD Radeon R9 290-kort, en Intel Core i5-processor och 8 gigabyte arbetsminne. Detta sägs betyda att ett system och Oculus-headset kommer kosta runt 16 000 kronor.

Nya handkontroller

Är det något Oculus VR fått en hel del frågor kring de senaste åren så är det hur man ska lösa kontrollerfrågan med sina VR-glasögon. Det var något företaget gav två svar på under kvällens presskonferens där man först tillkännagav ett större samarbete med Microsoft som inte bara omfattade streaming av Xbox One-spel till Oculus Rift utan även ett samarbete kring spelkonsolens handkontroll. Alla som köper en Oculus Rift kommer nämligen få med en Xbox One-handkontroll på köpet och på så vis vara redo att spela alla dagens PC-spel även från soffan utan mus och tangentbord.

Oculus grundare Palmer Luckey gav oss samtidigt en försmak på vad som komma skall och demonstrerade två nya handkontroller – i ordets rätta bemärkelse. Oculus Touch är nämligen två kontroller, en för vardera hand, som kort och gott är tänkta att bli dina händer i den virtuella verkligheten.

De två trådlösa handkontrollerna ska vara speglade för vardera hand och med samma rörelsespårningsteknik som i själva Oculus Rift ska handkontrollerna bli som en digital förlängning av dina egna händer. Med tillhörande analog styrspak, två knapper och en pekfingerknapp ska handkontrollerna kunna användas för att plocka upp saker, avfyra vapen och andra handlingar som känns mer naturliga för dina händer.

OculusTouch

Kontrollerna ska även kunna användas för kommunikation, exempelvis göra tummen upp åt dina medspelare samtidigt som stödet för haptisk återkoppling gör det möjligt att förmedla känsla i händerna vid spel och applikationer.

Halo i virtuellt vardagsrum

Oculus lovar att man kommer att arbeta med flera spelutvecklare för att göra många spel tillgängliga vid lansering. Företaget har bland annat utlovat spel så som Halo, Eve Valkyrie, Chronos och Edge of Nowhere. Alla spel kommer dock inte vara helt anpassade för VR utan sätta spelaren i en virtuell vardagsrumsmiljö med en TV-skärm framför, där spelet visas.

Alla spel och applikationer som kan användas med Oculus Rift kommer att visas i företagets användargränssnitt, kallat Oculus Home. Gränssnittet är anpassat för VR så att det kan navigeras när användare fortfarande har på sig sitt headset. Genom användargränssnittet kan användare sedan ladda ner nya applikationer och demonstrationer, vilket ger programmet flera likheter med exempelvis Valves Steam.

Oculus Rift kommer lanseras under nästa års första kvartal. Företaget har fortfarande inte bekräftat något pris för headsetet men rykten pekar på ett pris runt motsvarande 5 – 8 000 kronor.

Källa: Twitch

Läs mer:

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
odincoin Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Enda bekymmret är att en joypad för pc,x-box eller ps4 duger bara till typ 1 spel av hundra (i bästa fall) .
Hoppas att handkontrollerna blir bra då kan detta bli nåt ,troligtvis så kommer dom funka ypperligt till äventyrsspel & liknande.
Men för shooters så blir det nog bara & testa sen återgår man till hederliga Mus & tagentbord för de flesta spelen & vanlig bildskärm.
Det lät väldigt oroande med microsoft snack om att streama från x-box one.(Man börjar bli orolig att deras satsning på pc mest handlar om att tvinga på folk x-box skräpet.

odincoin
Gäst

Ftmörstår inte att företag envisas med att pusha värdelösa kontroller. Tycker ”stem system” är ex på bra lösning men hae tyvärr inte kommit ut oå marknaden än(razer hydra finns ju alltid iof).