PC eller spelkonsol? Diskussionerna bland spelare är hetare än någonsin där på senare tid mycket fokus hamnat på hårdvara och prestanda, särskilt i debatterna kring 1080p och 60 fps bildfrekvens. Nu menar spelutvecklare att PC som väntat alltid kommer erbjuda kraftfullare hårdvara men att det egentligen inte spelar någon roll.

Pete Bottomley är spelutvecklare på White Paper Games som för närvarande jobbar med att porta spelet Ether One från just PC till Playstation 4. I en intervju med Gamingbolt kommer man in på diskussionen om hårdvara och den begränsade prestandan i spelkonsolerna jämfört med en PC. Bottomley bekräftar det uppenbara att PC alltid kommer att kunna prestera bättre än en spelkonsol med sina kontinuerliga GPU-lanseringar.

På frågan om grafikkretsen i PS4 med rätt optimeringar trots allt skulle kunna mäta sig med en kraftigare GPU i en PC svarade Bottomley,

”Jag vet ärligt talat inte så mycket om hårdvarudelen. Min gissning skulle vara att eftersom GPU:s ständigt släpps och uppdateras för PC, blir det bara naturligt att de kommer att överträffa PS4 någon gång. Jag tror däremot inte att det spelar särskilt stor roll. Om du tittar på vad Naughty Dog gjorde med The Last of Us i slutet av PS3-generationen visar det hur mycket du faktiskt kan klämma ut ur ett system med smarta utvecklare i teamet.”

Spelkonsoler med PC-komponenter

Även om svaret kan kännas ganska uppenbart är det trots lite annat läge idag. Playstation 3 var en spelkonsol med helt unik hårdvara där prestandakomponenter och funktionalitet skiljde sig markant från en traditionell PC – på gott och ont. Med de senaste generationens spelkonsoler är hårdvaran snudd på identisk i grunden, inte bara mellan konsolerna Xbox One och PS4 utan även jämfört med en PC.

Fördelen blir att spelutvecklare lättare kan optimera sina spel för flera plattformar men bidrar också till att spelkonsolerna får svårare att hitta fördelar mot en PC sett till prestandaoptimeringar. I det stora hela är det däremot en vinst för alla inblandade där utvecklare får det lättare att lansera sina spel för olika plattformar och spelare kan njuta av förhoppningsvis generellt mer väloptimerade spel.

Källa: Gamingbolt


Relaterade artiklar

7
Leave a Reply

Please Login to comment
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
MorkulSoppadolf512Tellus82 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Marquzz
Medlem
Marquzz

Blir mycket ”fusk” också som motion blur och AA.

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

”Jag vet ärligt talat inte så mycket om hårdvarudelen. Min gissning skulle vara att eftersom GPU:s ständigt släpps och uppdateras för PC, blir det bara naturligt att de kommer att överträffa PS4 någon gång.”

Haha, ”någon gång”.

Tellus82
Medlem
Tellus82

Allvarligt talat, försöker man få tag i dom minst kunniga att intervjua? Den senaste tidens uttalanden om nextgen konsollers prestanda har varit helt uppåt väggarna och de här gjorde väl inte saken bättre… Att PS3 stod sig så bra som den gjorde och så länge var att när den släpptes var den relativt kraftfull jämfört med dåtidens snabbaste PC hårdvara, en PS4 idag är inte ens i [b]närheten[/b] av den snabbaste PC hårdvaran. Det är väldigt enkelt, man ville denna generation tjäna så mycket pengar som möjligt per varje såld konsoll istället för som dom gjorde förra gången när dom… Läs hela »

gustav II
Medlem
gustav II

När VR kommer med bra upplösning så kommer PS4 och xbone bli ännu mindre intressanta än vad de är nu. Tvärt om så är dagens grafikkort alldeles för klena för 2160p120 när det gäller de mer krävande titlarna även om 4 grafikkort används(kostar över 12000kr bara för grafikkorten). Vi som tvångsmässigt kör alla spel med maximala grafikinställningar får allt mer problem..

Sopp
Gäst
Sopp

Man får ju hoppas. Att valet av mindre proprietär hårdvara kanske leder till
Kortare intervaller. PS5 2017?

Medlem
Arne Berg

man ska inte glömma att med DX12 & Mantle så har konsollerna ingen fördel i programering heller, visst dom behöver ju skala på pc ,(så mer arbete på konsollerna får dom mest skala neråt) men hårdvaran ligger efter billigaste Intelprocessor med ett billigt grafikkort i prestanda så vet inte varför dom försöker lura i alla att det e så bra.

Morkul
Medlem
Morkul

[quote name=”Ase”]man ska inte glömma att med DX12 & Mantle så har konsollerna ingen fördel i programering heller, visst dom behöver ju skala på pc ,(så mer arbete på konsollerna får dom mest skala neråt) men hårdvaran ligger efter billigaste Intelprocessor med ett billigt grafikkort i prestanda så vet inte varför dom försöker lura i alla att det e så bra.[/quote] Det bli marginellt… Dock så tjänar man en hel del som programmerare när man vet exakt vilken hårdvara man har att göra med. Sitter du med PC så blir det så extremt många kombinationer så det är extremt svårt… Läs hela »