Nvidia har ni presenterat de första WHQL-certifierade grafikkortsdrivrutinerna för Microsofts kommande operativsystem Windows 10. Geforce 352.84 WHQL kommer bland annat med stöd för det efterlängtrade grafikbiblioteket Directx 12 och betyder nu att Nvidias Geforce-grafikkort med Kepler och Maxwell-arkitektur står redo för nästa generations PC-spel.

Den skarpa versionen av Windows 10 kommer att lanseras av Microsoft i juli månad men redan idag finns det flera tillgängliga testversioner av operativsystemet som kan användas för att provköra Windows 10 innan den slutgiltiga lanseringsaden.

Nvidia säger sig nu vara först ut med en WHQL-certifierad grafikkortsdrivrutin för Windows 10 vilken bland annat låser upp stöd för Directx 12 på kompatibla Geforce-grafikkort. Det är grafikkort med Nvidias Kepler eller Maxwell-arkitektur som med de nya Geforce 352.84 WHQL drivrutinerna kommer ges stöd för Directx 12 och Microsofts nya WDDM 2.0 specifikation.

Detta betyder att att Nvidias senaste Geforce-grafikkort är redo att dra nytta av häftiga funktioner som Directx 12 multi adapter samt generellt högre prestanda och effektivitet än med Directx 11. Med detta sagt finns det idag ännu inga spel eller program på marknaden som drar nytta av Directx 12. Nvidia har visat flera Directx 12-baserade grafikdemo men än idag finns det få sätt för vanliga användare att dra nytta av tekniken.

Nvidias Geforce 352.84 WHQL drivrutin betyder däremot att Nvidia-användare inte behöver oroa sig om försenare grafikkortsdrivrutiner när Windows 10 och de första Directx 12-titlarna anländer.

De nya drivrutinerna laddar du hem från Nvidias hemsida.

Läs även

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
S0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Jag vill se ett större inflytande av DX12 även i desktop miljö. Alltså APU i äkta DX12 tappning.Man kanske får det med WDDM2.0 och OpenCL. Men jag syftar på ett mycket djupare plan där hela Windows GUI och vanliga applikationsprogram drivs direkt från grafikkortet och ytterst lite data behöver bollas mellan CPU och GPU.Bilddata i webbläsare kan sparas som texturer i grafikminnet och JPEG kan dekomprimeras direkt av grafikkortet, osv. Självklart med strömbesparingar som följd av att GUI’et och programen inte behöver bollas fram o tebax mellan CPU och GPU alls lika mycket för att drivas. Det ska bli intressant… Läs hela »