Finska mjukvaruutvecklarna Futuremark är först på banan med ett publikt prestandatest för DirectX 12. Det är det välkända grafiktestet 3DMark som i ny tappning ger stöd för att utvärdera delar av ditt grafikkorts prestanda med DirectX 12. Prestandatestet är främst ämnat för att jämföra ditt systems prestanda med olika grafikgränssnitt som Mantle och DirectX 11.

3DMark API Overhead feature test är ett nytillskott i Futurmarks 3DMark-testsvit och använder sig av upp till tre olika grafik API för att utvärdera hur många ritanrop per sekund som kan levereras. Ett värde som är nära knutet till fördelarna med de nya grafikgränssnitten AMD Mantle och Microsofts DirectX 12.

Ett ritanrop (draw call) sker när din CPU berättar för din GPU att det ska ritas ett objekt på skärmen. Spel gör vanligtvis tusentals ritanrop varje bildruta där varje anrop skapar en belastning på din CPU och i slutändan riskerar att begränsa prestandan.

Allt eftersom antalet ritanrop stiger blir grafikmotorer begränsade av API overhead. Nya API som DirectX 12 och Mantle minskar den overhead och tillåter fler ritanrop genom bland annat effektivare användning av flera CPU-kärnor. Med fler ritanrop kan grafikmotorn rita fler objekt, texturer och effekter på skärmen och ge en bättre grafikupplevelse.

Med 3DMark API Overhead feature test pressas ditt systems API-prestanda genom ett kontinuerligt antal ökande ritanrop. Resultatet är det maximala antalet ritanrop som kunde utföras innan prestandan sjönk under 30 bildrutor per sekund. Ett värde som åtminstone ger en fingervisning om de prestandaförbättringar som kan frambringas med spel kodade för DirectX 12. Samtidigt som värdena inte kan eller bör översättas till rena prestandavinster i form av bildrutor per sekund då detta påverkas av mycket mer än enbart det maximala antalet ritanrop.

”The benefit of reducing API overhead is greatest when the CPU is the limiting factor. With modern APIs and fast CPUs, the test can become GPU bound, but not always in a way that is meaningful from a general GPU performance perspective. The point at which the test moves from being CPU-bound to GPU-bound changes from system to system. It is not easy to tell from the test results whether the run was CPU or GPU limited. And what’s more, it is difficult to isolate the relative impact of GPU performance and driver performance.” skriver Futuremark i sin tekniska presentation av testet.

Futuremark konstaterar att API Overhead inte är ett test som ska användas för att jämföra grafikkort från olika tillverkare utan snarare fokusera på just prestandaskillnaderna mellan DirectX 12, DirectX 11 och AMD Mantle på ett givet system.

För att testa ditt systems API-prestanda krävs förutom den senaste versionen av 3Dmark (V1.5.884) följande;

  • The DirectX 12 test requires a PC running an up-to-date version of Windows 10 Technical Preview (Build 10041 or later), 4 GB of system memory, and DirectX feature level 11_0 compatible hardware with at least at least 1 GB of graphics memory. 
  • The Mantle test requires 4 GB of system memory and AMD hardware that supports the Mantle API.  
  • The DirectX 11 test requires DirectX feature level 11_0 compatible hardware with at least 1 GB of graphics memory and 4 GB of system memory.

Futuremark kommer att lansera ett fullmatat DirectX 12 benchmark för jämförelse av olika grafikkort och system. Detta kommer rullas ut någon gång efter lanseringen av Windows 10 i sommar.

Källa: Futurmark

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
S0urcerr0RJosef Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Josef
Medlem
Josef

Jag laddade ner 3DMark Demo från Steam, men testen gick inte att köra då man måste ha Advanced Edition av 3DMark. Trist. 🙁

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

[quote name=”Josef”]Jag laddade ner 3DMark Demo från Steam, men testen gick inte att köra då man måste ha Advanced Edition av 3DMark. Trist. :-([/quote]
Vaaa!!
Dom brukar disabla customisation men har dom verkligen även disablat ”benchmark” och ”demo” nu.