Intel har kanske aldrig imponerat med sin grafiska prestanda men det hindrar inte processorjätten från att ta nya steg i rätt riktning. Ett av dessa ser ut att vara stödet för Directx 12 där Intel nu visar hur man inte bara kan sänka strömförbrukningen utan även dramatiskt öka prestandan i vissa 3d-applikationer.

Directx 12 ses som något av ett svar på AMD:s Mantle gränssnitt där grafikkretsar kan prata mer effektivt med grafikmotorer och applikationer i din dator eller mobila enhet. Som vi sett på AMD:s plattform kan detta tänk ge rejäla prestandavinster och inte minst avlasta CPU på ett helt annat sätt än dagens Directx 11-gränssnitt.

Lägre energiförbrukning och längre batteritid

Nu visar Intel hur Directx 12 kan användas på liknande sätt för att markant antingen sänka energiförbrukningen eller öka prestandan jämfört med samma system körandes Directx 11. Intels astroid-demo består av 50 000 himlakroppar och där kunde processortillverkaren visa hur man vid en låst bildfrekvens kunde hålla prestandan uppe med en betydligt lägre energiförbrukning genom att slå över till Directx 12 från Directx 11. Med Directx 12 använde Core i5-processorn i Microsofts Surface Pro 3-surfplatta mindre än hälften så mycket ström som den gjorde med Directx 11, vilket direkt kan översättas till längre batteritid och en svalare enhet. Detta ska göras möjligt genom effektivare flertrådsstöd samt en effektivare kommunikation mellan GPU och programvara.

sp3_dx11_dx12_power

Högre prestanda per watt

För den som hellre vill maximera sin 3d-prestanda hade Intel även en demonstration av ett ”prestandaläge” där man på samma Surface Pro-surfplatta kunde öka bildfrekvensen i astroid-demot från 19 fps till 33 fps bara genom att aktivera Directx 12. En ökning på runt 70 procent utan att energiförbrukningen eller värmeutvecklingen överskred gränsvärdena för surfplattan. Där kunde man tydligt se hur processorns integrerade grafikkrets tog en större del av belastningen och på ett effektivare sätt kunde öka prestandan i grafikdemot.

sp3_dx11_dx12_power

”With this demo, we have shown that DirectX 12 enables significant improvements in both power and performance. This demo was created to show the two extremes: fixed power and fixed workload. In reality developers can choose any desired blend of power and performance for their applications.”

Även om vi ser fram emot Directx 12 ur ett PC-perspektiv där vi kan ytterligare pressa gränserna för grafisk kvalitét och prestanda vill Intel också påvisa att Microsofts nya grafikgränssnitt likaså blir en tillgång för mobila enheter där energiförbrukning och kylning oftast är begränsande faktorer.


Relaterade artiklar:

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
mcnaldo Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Mikael
Medlem
Mikael

Intressant att Intel börjar tala om fördelarna med DirectX 12. Hela poängen med DX12 är väl att man i likhet med Mantle, gör prestandan mindre beroende av CPU-delen. Det är ju CPU-delen de är starka på, medan deras huvudkonkurrent är starkare på GPU-delen.