Microsofts välkända grafik-API DirectX kommer komma i en ny version under årets Game Developer Conference, det bekräftar Microsoft nu i ett meddelande på Twitter. Det är fortfarande ont om detaljer kring den nya mjukvaran, men många spekulerar kring att det kommer finnas optimering inte helt olik AMD Mantle.

Version 11.2 av DirectX släpptes i samband med Windows 8.1 i oktober förra året, och nu börjar vi närma oss övergången till nästa heltal i versionsnummmer. Microsoft har meddelat över Twitter att den nya mjukvaran kommer visas upp under årets GDC-mässa som går av stapeln på måndag.

Som samarbetspartners till DirectX 12 nämner Microsoft dels de tre jättarna inom PC-grafik, Nvidia, AMD och Intel, men även Qualcomm tycks vara med på ett hörn. Det antyder att Microsoft kommer satsa hårdare på grafik till Windows RT eller Windows Phone med den nya DirectX-versionen. Och likt tidigare utgåvor av DirectX så kan vi med största sannolikhet vänta oss en uppsjö nya grafiska effekter och optimeringar oavsett plattform.

Vi vet fortfarande extremt lite om vad som faktiskt kommer ingå i mjukvaran, men det har spekulerats kring att Microsoft kommer ta efter AMD:s konkurrerande API Mantle, och göra grafikkretsarna lättare att komma åt och programmera skilt från CPU:n, mer snarlikt hur en spelkonsol programmeras. Det är inte heller osannolikt att DirectX 12 blir exklusivt för nästa stora uppdatering till Windows, Windows 8.2 eller Windows 9.

Mer information bör dyka upp vid den officiella utannonseringen den 10 mars.


Relaterade artiklar

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
GammalRäv
10 Årtal sedan

Och än en gång så hoppas man att detta blir spiken i kistan för detta proprietära monster.

Petersson
10 Årtal sedan

Utveckling som speciellt främjar oss så behöver DirectX konkurrens, vilket Mantle gjort som nu har börjat ge oss mer direktåtkomst till GPU. Kan bara bli bättre just nu.