AMD släpper nu sin första betaversion av gränsnittet Mantle och som utlovat är det stora dragplåstret svenska Dice säljsuccé Battlefield 4. Enligt de första tidiga prestandauppgifterna från AMD själva hittar vi som väntat de största prestandavinsterna med mindre kraftfulla system och integrerade grafikkretsar.

Mantle är en ett grafikgränssnitt som likt Microsofts directx sköter kommunikationen mellan GPU och spelets grafikmotor. Den stora skillnaden mot directx är att Mantle utvecklats specifikt för att nyttja AMD:s APU och GPU-arkitekturer och på detta sätt kan skala bort mycket av den overhead som finns i Microsofts directx-gränssnitt. AMD har tidigare utlovat prestandaförbättringar på upp till 45 procent med sitt Mantle-programmeringsgränssnitt och när man nu presenterar sina första prestandasiffror ser detta ut att stämma, om än med tydliga brasklappar.

Mest gynsamt för mindre kraftfulla system och budgetprocessorer

AMD har med Mantle skapat ett gränssnitt likt det vi hittar i dagens spelkonsoler där man optimerar koden direkt för hårdvaran. I spelkonsolvärlden görs detta inte minst för att frigöra CPU-resurser som ofta blir begränsade i de format och prisklasser konsolerna riktas mot. Det är med detta i bakhuvudet ingen större överraskning att de största vinsterna med Mantle också hittas i datorkonfigurationer med mindre kraftfulla komponenter.

AMD presenterar ett par tidiga prestandasiffror som ger tydligt bevis på detta.

 Battlefield 4 (prestandasiffror från EA-DICE)

  • A10-7700K CPU + R9 290X GPU (CPU-begränsat scenario)
    – 1080p, Ultra Preset, 4xAA: 40.9% ökning med Mantle
    – 1600p, Ultra Preset, 4xAA: 40,1% ökning med Mantle
  • Core i7-4960X CPU + R9 270X GPU (GPU-begränsat scenario)
    – 1080p, Ultra Preset, FXAA: 2,7% ökning med Mantle
    – 1600p, Ultra Preset, FXAA: 1,4% ökning med Mantle

mantleprestanda

De prestandasiffror som AMD tillhandahåller påvisar att man kan se rejäla prestandaförbättringar i CPU-krävande situationer. Det gäller oavsett processor men ger större effekt på en mindre kraftfull CPU. De gånger där grafikkretsens beräkningskraft blir begränsningen är prestandavinsterna desto mindre och uppgår enligt AMD:s egna siffror till någon enstaka procent.

I det kommande RTS-spelet Starswarm avslöjar AMD att Mantle-stödet ska ge upp till 319 procents prestandaökning i 1080p upplösning med extreme settings och en AMD A10-7700K APU samt Radeon R9 290X-grafikkort, byter man komponenterna till en Intel Core i7-4960X CPU och ett AMD Radeon R7 260X grafikkort sjunker prestandavinsten till 5,1 procent i samma test.

Endast för vissa grafikkort och inget Crossfire-stöd

Som den betalansering det handlar om är stödet för AMD Mantle ganska begränsat i dagsläget. Först och främst fungerar Mantle bara på system med ensamma grafikkort, det går alltså inte att aktivera Mantle med flera grafikkort i Crossfire. Starswarm ska få stöd för multi-GPU i en framtida applikationsuppdatering medan man rapporterar som problem med stuttering och stabilitetsproblem med Crossfire i BF4.

r9290_r9290x

AMD bekräftar även att det endast är med nya generationens grafikkretsar vi ska vänta oss fullgod Mantle-prestanda i dagsläget, det innebär stöd för Radeon R9 290, R9 290X och Radeon R7 260X samt HD 7790. Tyvärr skjuts prestandaoptimeringar för Radeon HD 7000-serien på framtiden, vilket även om fattar det Tahiti-baserade Radeon R9 280X. Dessa kort lider idag av vissa prestandaproblem enligt AMD och när detta kommer lösas är ännu oklart.

Som väntat finns det inget stöd för grafikkort ur Nvidias eller Intels produktutbud och även om detta är något som rent tekniskt kan bli möjligt i framtiden när AMD färdigställer och rullar ut sitt utvecklingspaket för Mantle. Detta sker först senare i år och ännu har det inte varit några diskussioner om hur Mantle skulle kunna utnyttjas även av konkurrenternas kretsar.

Mantle öppnar nya dörrar för AMD

Utan att ännu kunna utvärdera AMD:s Mantle-gränssnitt är det svårt att dra för stora växlar på tillverkarens egna prestandasiffror. Det vi däremot kan konstatera är att Mantle ser ut att matcha AMD:s produktutbud som handen i handsken. AMD har några av de kraftfullaste GPU-lösningarna på marknaden men har under flera år spelat andrafiol bakom Intel när vi fokuserat på CPU-prestanda.

Med Mantle ser det ut som att AMD har potential att täppa igen luckan fram till Intels processorkretsar när det gäller CPU-prestanda, detta utan någon som helst ökning i CPU-kraft. Kan Mantle hålla vad AMD:s initiala siffror indikerar kan intresset och behovet för kraftfulla processorer i speldatorer minska radikalt. Vi får avvakta med mer detaljerade analyser och jämförelser mellan olika processorer men med 40 procents prestandaökning med en AMD A10-7700K APU samt ett Radeon R9 290X vid förhållandevis aggressiva grafikinställningar har vi svårt att se hur en kraftfullare och betydligt dyrare Intel CPU skulle kunna ge någon som helst fördel.

AMD_Kaveri_APU_2

Detta kan bli ett trevligt scenario för AMD på konsumentmarknaden men inte minst på OEM-marknaden och i den nya kategorin av speldatorer för vardagsrummet. Här handlar det precis som på konsolmarknaden att snåla på resurserna, något Mantle på pappret ser ut att klara galant.

Hur väl Mantle fungerar vid faktisk användning och i relation till andra komponenter återstår att se. Den 30 januari klockan 09.00 svensk tid väntas Dice rulla ut sin Mantle-uppdatering för Battlefield 4 och under dagen kommer även AMD släppa sin nya Catalyst-drivrutin 14.1 som öppnar upp stödet för ovan nämna grafikkort.

Uppdatering 2014-01-31: AMD har fortfarande inte levererat sin utlovade drivrutin Catalyst 14.1 och har nyligen meddelat till NordicHardware att man stött på ytterligare problem. Från att media varit utlovade en testdrivrutin under torsdagskvällen den 30:e januari siktar AMD nu in sig på att leverera en färdig testdrivrutin under fredagen. Om detta kommer ske och ifall slutanvändare även får ta del av denna drivrutin innan helgen är ännu oklart.


Relaterade artiklar:

Subscribe
Notifiera vid
6 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Tripptrapptrull
Tripptrapptrull
10 Årtal sedan

Jag är nog inte tillräckligt kunnig här, för jag begriper inte riktigt vad Mantle gör. Om Mantle ska kommunicera med GPU:n borde det inte vara när GPU:n är den svaga länken som prestandavinsten borde vara som störst?

En annan fundering jag har är om det är något Mantle-liknande som Sony kör i sin PS4? Eftersom både Sony och Microsoft kör AMD i sina nya konsoller kommer detta då att innebära ännu större prestandaövertag för PS4 över X1. Microsoft lär väl inte sluta köra directx på X1?

flopper
flopper
10 Årtal sedan

Tidig version av Mantle.
lär bli bättre allteftersom.
fördelen är att de med lite svagare processorer kan köra BF4 i bra fps.
8350 blev plötsligt riktigt bra för spel också.

xemacs
xemacs
10 Årtal sedan

Vet inte om jag tror att detta är något som gör FX-8350 mer attraktiv.

För mig ser det mest ut som om det gör APUerna mer användbara och man därmed, givet en viss kretsyta, kan lägga en relativt sett större del av kretsen på GPUn och ändå få bra prestanda.

1080P gaming kan mycket väl bli en attraktiv möjlighet nu för AMD GPUer med Mantle, medans det är ett gränsfall idag.

Sniglum
Sniglum
10 Årtal sedan

@tripptrapptrull

CPUn har mycket overhead när den kommunicerar med GPUn. Tanken med Mantle är att minska denna overhead.

Då CPUn måste ta hand om spelets logik och prata med grafikkortet kommer din FPS att sjunka när CPUn inte hinner med.

Med Mantle behöver CPUn lägga mycket mindre tid på att prata med grafikkortet, så samma CPU-prestanda räcker till att rita fler frames, så länge du inte är GPU-bunden.

Tripptrapptrull
Tripptrapptrull
10 Årtal sedan

[quote name=”Sniglum”]@tripptrapptrull CPUn har mycket overhead när den kommunicerar med GPUn. Tanken med Mantle är att minska denna overhead. Då CPUn måste ta hand om spelets logik och prata med grafikkortet kommer din FPS att sjunka när CPUn inte hinner med. Med Mantle behöver CPUn lägga mycket mindre tid på att prata med grafikkortet, så samma CPU-prestanda räcker till att rita fler frames, så länge du inte är GPU-bunden.[/quote] Tack för infon. Tycker att det varit mest fokus på Mantle och GPU, men jag har väl läst slarvigt eller fått min information på mycket mindre seriösa sajter än vad NH… Läs hela »

S0urcerr0R
S0urcerr0R
10 Årtal sedan

Precis som det står i artikeln så är det sjukt bra för AMD som nu blir ett mer potent alternativ för hardcore gamers.Men även bra för Intel när externa grafiklösningar blir vanligare. Om man nu klarar sej på en NUC’s CPU kraft så kan man helt enkelt bara koppla in externt grafikkort när man vill spela. Även bra rent allmänt för alla sorters minimalistiska gamingsystem där man vill hålla temps nere. 4-kärniga i7-4765T på 35watt TDP blir plötsligt lika gångbar för spel som en 4770K på 84watt . Jag minns dock från tidigare NHW artikel att Mantle-alpha’n inte fungerade så… Läs hela »