Ny batteriteknik presenteras med jämna mellanrum, men det rör sig sällan om en kommersiellt hållbar teknik som kan tas till marknaden inom ett fåtal månader eller år. Nu presenterar forskare på Stanford vad som kan vara ett av de viktigaste genombrotten på länge – ett helt litiumbaserat batteri.

Litiumjon-batterier är en av de absolut vanligaste batteriteknikerna som används i modern elektronik och återfinns i allt från mobiltelefoner och surfplattor till kameror och bärbara datorer. Litiumjon-batterier är förhållandevis effektiva, men de gråa håren har börjat göra sig påminda – det behövs en ny teknik för att kunna erbjuda enheter som både är kraftfullare och håller längre än tidigare.

En lösning som presenterats i teoretisk form tidigare har nu realiserats av forskare på Stanford University i form av en ny batterianod som är helt baserad på litium. Tekniken är nära besläktad med litiumjon-batterier, men klarar av att lagra betydligt mer energi på en mindre volym och area.

Ett genombrott för batteridrivna enheter

I vanliga litiumjon-batterier finns en anod och en katod, separerade med en elektrolyt med positivt laddade litiumjoner. För maximal effektivitet bör den negativt laddade anoden också vara gjord av litium, men på grund av hur litium expanderar under exempelvis laddning används idag istället kol eller kisel, som ger bättre hållbarhet men lägre kapacitet.

Forskarna lyckades ta fram en helt litiumbaserad anod genom att täcka den med ett skyddande lager av kol, vilket gav upphov till en prototyp som i labbtester presterar bättre än nuvarande litiumjon-lösningar. En tidig siffra talar om tre till fyra gånger längre batteritid för mobiltelefoner samtidigt som batteriet kan byggas mindre, lättare och billigare.

Tekniken är fortfarande inte helt klar för en kommersiell lansering, men ska ligga närmare till hands än många andra experimentella batteritekniker. Enligt forskarna kan vi vänta oss ett genomslag på marknaden inom en snar framtid.

Källa: Stanford


Relaterade artiklar

4
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Matt nikelssonpatrikbGhost^[Homie]DenSiste Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Ali Abourghiba
Medlem
Ali Abourghiba

Jag hoppas att det tar fart snart. Åtminstone inom 10 år.

Ghost^[Homie]
Medlem
Ghost^[Homie]

Denna tekniken verkar ju vara klar att implementera redan nästa år. 🙂

Det hade ju varit helt fantastiskt !

/Homie

patrikb
Gäst
patrikb

Om det är 3+x mer batteritid, så kan detta kanske vara det som gör att elbilen blir ett reellt alternativ. Skulle vara underbart!

Matt nikelsson
Gäst
Matt nikelsson

THL 5000 ?