Numera Facebook-ägda Oculus VR har slagit upp en rejäl monter på CES 2015 och i centrum står den senaste prototypen, Crescent Bay. Uppgraderingarna sedan Crystal Cove är små, men vårt helhetsintryck har förbättrats markant. Häng med när vi testar framtiden för virtuell verklighet.

Mycket har hänt sedan vi sist hälsade på Oculus VR, vilket var på CES 2014. Redan då var företaget välkänt och hade lockat till sig gott om investerare. Trots det var Oculus fortfarande en förhållandevis liten aktör, och det återspeglade sig också i hur det representerades på mässan. Oculus hade två ganska anonyma rum bland andra nystartade företag i en av mässhallarna – i år är skillnaden påtaglig.

20150108_163514

Sedan förra CES har Oculus nämligen köpts upp av Facebook, vilket gett dem mer exponering och mer pengar i kassan. Nu är det inte längre små undangömda bås som gäller – Oculus har en massiv monter med två våningar i en av de större mässhallarna, en representation i klass med flera av de största aktörerna på marknaden. Journalister och andra intresserade står i kö utanför, och att ens få möjlighet till en demosession är inte garanterat. Vi lyckas klämma in en tid den sista mässdagen för att äntligen få testa den senaste prototypen: Crescent Bay.

Ett litet steg i teorin – ett stort hopp i praktiken

Förra året fick vi testa Crystal Cove, och på på pappret är skillnaderna betydligt mindre mellan den prototypen och årets variant än vad de var mellan det första utvecklarkitet och Crystal Cove. Det är fortfarande en OLED-panel med full HD-upplösning som används och även samma typ av rörelseigenkänning. Den största skillnaden i specifikationslistan är tillskottet av surroundljud via ett par inbyggda hörlurar. Den upplevda skillnaden är däremot markant.

20150109_125501

Vi fick testa Crescent Bay med åtta korta demosessioner. Tyvärr fick vi varken filma eller ta bilder på mjukvaran, utan bara på själva glasögonen och uttryck av glädje och häpnad som kom att kallas för ”VR-flinet”. Medan vi inte kan visa bilder på vad vi fick se kan vi åtminstone intyga att kvalitén på de demos som kördes har ökat avsevärt sedan förra året, och att testa den här versionen av Oculus Rift blev en av de klart häftigaste upplevelserna under hela mässan.

I ett demo får vi titta ut över en liten stad, runt vilken det cirkulerar flygplan och helikoptrar och med byggnader i vilka vi kan luta oss in för att få se små invånare titta tillbaka på oss. Rörelseigenkänningen är bra nog för att vi ska kunna luta oss in och titta närmare på detaljerna utan att animeringen känns onaturlig. I ett annat demo står vi i ett till synes öde museum, innan en gigantisk T-Rex lunkar fram runt ett hörn, nosar på oss och sedan traskar vidare över våra huvuden. Under hela scenen kan vi se och röra oss fritt, kika på en glasmonter längs med väggen och stirra dinosaurien rakt i ögonen. Inlevelsen är verkligen något utöver det vanliga, och helt klart betydligt bättre än sist.

DSC4523

Inlevelse som aldrig förr

Två demos stack dock ut lite extra, av flera olika anledningar. I ett fick vi stå högst upp på ett höghus, inför en brant kant där vi kunde kika ner mot en öppen och befolkad gata. Hjärnan blev tillräckligt lurad för att alla vi tre som testade samma demo fick en svindlande känsla – och hur mycket vi än visste att vi tittade på en illusion gick kroppen inte med på att ta ett steg ut över kanten.

20150109_123458

Det andra demot som imponerade lite extra var en actionscen renderad i Unreal Engine, där vi långsamt förflyttades längst med en gata under en pågående science fiction-inspirerad eldstrid mellan mänskliga soldater och någon form av robot. Hela scenen gick i Matrix-liknande slow motion, så att vi kunde se kulor bryta sig fram genom luften, raketer spränga hål i väggarna och splitter, soptunnor och bilar susa förbi. Vi kan huka oss och se passagerarna i bilen som voltar en knapp halvmeter ovanför våra huvuden och se en sten från en explosion susa förbi precis till höger. Ingen del av det här demot är interaktiv, men inlevelsen är så imponerande att vi redan blir knäsvaga vid tanken av hur framtidens actionspel kan se ut.

Redaktionen får VR-feber

Det är intressant att notera att den skärmdörrseffekt som varit ett irriterande problem med tidigare Oculus Rift-varianter inte är i närheten lika påtaglig med Crescent Bay, men det är oklart vilken upplösning som används. Vissa rykten talar om att Oculus har använt sig av samma OLED-panel som sitter i Samsung Galaxy Note 4 med 2 560 x 1 440 pixlar, medan andra talar om att det fortfarande är 1080p som gäller men att optiken och avståndet mellan pixlarna ändrats för att minska effekten. Klart är i alla fall att inlevelsen är märkbart bättre än tidigare.

DSC4554 images/labswedish/nyhetsartiklar/Monitorer/Oculus_CES2015/middlethumbnails/

Det finns självklart också väldigt mycket utrymme för förbättringar kvar. Just interaktivitet blir ett stort steg att få till på ett naturligt sätt, och att spela med en handkontroll är i nuläget främst en kompromiss. I och med rörelseigenkänningen Oculus använder sig av är det tydligt att man hoppas på kontroller med mer inlevelse, kanske i stil med Virtuix Omni som med hjälp av en yta och ett par skor med låg friktion låter dig ”gå” i virtuell verklighet. Vi kan även tänka oss att 3D-kamerateknik i stil med Kinect och Leap Motion kan komma att spela en stor roll för VR i längden.

Oculus har under hösten lovat att en konsumentlansering av Oculus Rift inte ligger långt borta – månader snarare än år. Och för första gången är vi benägna att säga att VR-glasögonen i sitt nuvarande utförande är imponerande nog för att upplevelsen hade kunnat lämpa sig för en kommersiell produkt. Hittills har Oculus verkligen överträffat våra förväntningar, och vi ser fram emot att se vad mer företaget kan göra under det kommande året.

Relaterade artiklar

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
hymerAnton Karmehed Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
hymer
Medlem
hymer

Helvete vad jag vill ha en rift. Kan den inte bara lanseras snart 🙂

Anton Karmehed
Admin

[quote name=”hymer”]Helvete vad jag vill ha en rift. Kan den inte bara lanseras snart :)[/quote]
vänta bara tills du provat Crescent Bay Hymer… ^^

hymer
Medlem
hymer

[quote name=”Anton Karmehed”][quote name=”hymer”]Helvete vad jag vill ha en rift. Kan den inte bara lanseras snart :)[/quote]
vänta bara tills du provat Crescent Bay Hymer… ^^[/quote]

Kan tänka mig att den är ball. Har bara testat DK2an vid 2 tillfällen och det tycket jag var brutalt så Crescent Bay måste vara uber 🙂