Idag byggs det in allehanda sensorer i det mesta, vissa med mer och vissa med mindre nytta. Svenska Mionix ser stor potential i speltillbehörsmarknaden och slår därför ett slag för Quantified Gaming, där data om din puls och stressnivå kan ta spelande till nästa nivå.

Vi hälsar på svenska Mionix på CES 2015 där vi får höra mer om Quantified Gaming, det koncept som företaget först slog ett slag för i form av en Kickstarterkampanj tidigare i höstas. Konceptet går ut på att sensorer byggs in i musen som därmed kan samla in data om din puls och hudfuktighet.

Än så länge finns tekniken främst integrerad i en prototypmus, Naos QG, tänkt att demonstrera hur datan kan samlas in. Däremot är Mionix fortfarande öppna för förslag om hur tekniken bäst bör användas, även om de såklart har ett par egna förslag. Exempelvis kan ett spel hålla koll på din stressnivå, antingen för att anpassa sitt innehåll eller för att låta dig kommunicera bättre med en medspelare i multiplayer. Mionix arbetar även på smarta algoritmer till sina tillbehör som utifrån data om hur du spelar kan föreslå förbättringar och därmed göra dig till en bättre spelare. Vi kan även tänka oss att tekniken kan få fotfäste på den professionella marknaden, där du kan hålla koll på din stress- och aktivitetsnivå under en arbetsdag.

Mionix har gjort alla API:er till tekniken öppna för att andra ska kunna komma med förslag och exempel på nya sätt den här typen av data kan användas. I augusti kommer de första kommersiella exemplaren av Naos QG dyka upp i butik, då med ett uppskattat pris på 129 dollar eller omkring tusenlappen inklusive moms i Sverige.


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid