Intels första grafikkort är knappt ett grafikkort

1

Intel gjorde ett litet och misslyckat försök för mer än 10 år sen men nu är det dags för lanseringen av företagets första grafikkort. Intel Xe MAX är först ut men också knappt ett RIKTIGT grafikkort. Så, vad är det?

Intel Xe är familjenamnet för en lång rad grafikkort som Intel planerar att lansera det kommande året. Familjen består av kraftfulla enheter för servrar, dedikerade kort för gamingdatorer, integrerade kretsar i ultratunna laptops och grafikenheter för mer kraftfulla bärbara datorer. Intel Iris Xe MAX är namnet på den sistnämnda. Den är först ut från familjen när det gäller diskreta enheter. Det är alltså en krets som är separat från den huvudsakliga systemkretsen. Det gör Intel Iris Xe Max till Intels första riktiga diskreta grafikenhet.

Nära kopia av Tiger Lake-enhet

Här hamnar vi dock i en soppa av förvirrande termer. Intel Iris Xe MAX är nämligen inte ett grafikkort på de sätt som du troligen skulle gissa. Om du till exempel tror att det är ett grafikkort som kommer att dubblera dina fps i ditt favorit-spel, då har du dessvärre helt fel. Xe MAX är nämligen nästan exakt samma sak som de grafikenheter som redan är inbyggda i Intels mest kraftfulla Tiger Lake-kretsar. Du är förlåten om du då är lite förvirrad. De första datorerna som använder Intel Xe MAX kommer att baseras på just Tiger Lake. Det är nämligen Intels enda krets som har stöd för PCIe 4, som behövs för Xe MAX. Varför skulle du då vilja ha ett separat grafikkort som redan finns integrerat tillsammans med processorn?

En hypotes skulle vara att korten kan arbeta tillsammans och på det sättet dubblera prestandan. Intel har dock ingen teknik för att kombinera grafikkortens prestanda för till exempel spel. Syftet med Xe MAX handlar egentligen inte alls om gaming. På det sättet är det svårt att kalla det för ett grafikkort, utan att göra folk väldigt förvirrade.

Accelererar grafik och video

Tanken är nämligen att Intels första grafikkort ska användas för rendering i andra sammanhang – sammanhang där kretsens dedikerade hårdvara kan användas parallellt med systemkretsen. Det handlar till exempel om att koda videos. Alla moderna Intel-kretsar har nämligen dedikerad hårdvara för att hantera video på ett effektivt sätt. Det har till exempel funnits genom en teknik kallad Intel Quick Sync, som lanserades år 2011. Tekniken kan ofta mer än dubblera prestandan, med lägre energiförbrukning. Medan det är svårt att dela upp rendering av spelgrafik, är det lättare att rendera två olika videos separat på två olika kretsar.

Det är just för sådana uppgifter som Xe MAX är designad. När både Tiger Lake-kretsen och Xe MAX jobbar tillsammans utlovar Intel renderingsprestanda som ska dubblera prestandan från ett RTX 2080. Det låter kanske osannolikt men det är helt enkelt för att dessa uppgifter görs av dedikerad hårdvara, inte av de vanliga grafikkretsarna. RTX 2080 har givetvis många gånger högre prestanda än båda Intel-kretsarna tillsammans. För just hårdvaruaccelererad rendering är dock gaming-grafikkort inte alltid bättre än laptopkretsar.

Intel har givetvis ett namn för de kombinerade kretsarna. Tillsammans skapar de en Deep Link, som Intel kallar den. Det är tekniken som kan fördela arbeten mellan kretsarna och göra det enkelt för mjukvaruutvecklare att utnyttja prestandan från dem. Deep Link är krasst sagt lite ny firmware, inte mycket mer. Det finns ingen speciell fysisk länk mellan kretsarna. Det är en enkel PCIe 4-länk med fyra banor. Det ska dock inte krävas särskilt mycket mer. Särskilt inte eftersom Xe MAX-kretsarna får tillgång till en egen pool av LPDDR4X-minne på 4 GB. En separat fördel med länken ska dock vara Intels strömhantering, som ska kunna skyffla energi mellan systemkretsen och grafikkorten för att få ut så mycket prestanda som möjligt. I vanlig ordning gäller att grafikkretsen kan tas upp över de 25 watt som Intel anger för kretsen, om det är möjligt med en viss dators kylning.

Inte alltid snabbast för spel

Det ska nämnas att den dedikerade kretsen erbjuder mer grafikprestanda än Tiger Lake-kretsen. Om du ändå vill använda den för gaming så kan det finnas potential för en prestanda-boost på upp till 20 procent, som Intel menar då ska kunna konkurrera med Nvidias MX350. Det är alltså prestanda som kan fungera bra för bärbar Full HD-gaming. Med det sagt så är Intel tillräckligt transparenta för att säga att vissa spel faktiskt kan fungera bättre på Tiger Lake-kretsen än med Xe MAX. Då ska kretsarna automatiskt kunna besluta var renderingen ska köras för bästa prestanda. Det betyder att Xe MAX-kretsen inte alltid ens används för krävande spel.

Xe MAX inkluderar många smarta system för att se till att kretsen används på bästa möjliga sätt. Med det sagt så behövs också visst mjukvarustöd för att kunna dela upp arbete mellan systemkrestsen och Xe MAX. Det är stöd som nu finns med HandBrake, OBS, XSplit och som bland annat kommer till Blender inom kort. Vi hoppas på snabbt utökat stöd efter det. Intel lanserade som sagt stöd för hårdvaruaccelerering av h.264-video med Quick Sync år 2011. Det användes snabbt och flitigt av Mac men det tog SJU ÅR innan till exempel Adobe började använda tekniken i Premiere Pro. Det är i alla fall för just sådana användningsområden som Intel och PC-tillverkare nu satsar. Acer, Asus och Dell är först ut med tunna och bärbara premium-datorer som är tänkta för professionella media-, grafik- och produktivitetsanvändare.

Intel Xe MAX är en mjukstart för Intels grafiksatsning – som knappt kan beskrivas som en GRAFIK-satsning. Fokus ligger egentligen inte på grafik över huvud taget. Åtminstone inte på det sätt som de flesta nog skulle tänka.

Min största fråga inför lanseringen som sker i Nordamerika och Kina senare i november är hur Intel ska lyckas övertyga konsumenter om nyttan med ett grafikkort som knappt används som ett grafikkort.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Annons

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Bengt-Arne Johansson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Bengt-Arne Johansson
Medlem
Bengt-Arne Johansson

Tack! Joel… Där satte du tummen precis där den ska vara 🙂 Troligen så kommer dom flesta konsumenter att köpa med just tanken på spel grafik, en del kommer att bli mäkta besvikna, andra kommer att vägra se det uppenbara och uppriktigt plåga sig igenom livet ett par år. Har sett det hos märkesfantaster där det mer handlar om tro än verklig prestanda, konstigt nog så kan tro försätta berg på något konstigt sätt. Hur som så får man nog hoppas att Intel får ordning på Xe så det inte blir en upprepning av (fiaskot) för +10-år sedan, Intel drog… Läs hela »