Virtuell verklighet är enligt de flesta framtiden för underhållningsindustrin och inte minst spelbranschen. Den upphöjda spelinlevelsen som VR-tekniken bidrar till har däremot sina bieffekter och enligt chefsutvecklaren på spelföretaget Cloudheadgames är det bara en tidsfråga innan det första dödsfallet inträffar.

Danny Unger är vd och chefsutvecklare på Cloudheadgames och arbetar med en av de första specifikt VR-utvecklade speltitlarna på marknaden – gräsrotsfinansierade The Gallery Six Elements. Under en frågestund om VR-teknik under Unite 2014 i Seattle fick panelen med experter frågan om vilka faror som kan finnas i den nya virtuella verkligheten och Denny Unger var den som tacklade frågan med störst tydlighet.

”I have some pretty strong views on this. The low hanging fruit of VR, to me, is horror games that purposely do jump scares. We’re very close to having the first death in VR – I firmly believe that. When the commercial version comes out, somebody is going to scare somebody to death – somebody with a heart condition or something like that. It is going to happen. Absolutely.” svarade Denny Unger på frågan.

Silent-Hill-2-Revelation

Cloudheadgames själva har tagit dessa farhågor till hjärta och skriver på The Gallery Six Elements officiella hemsida att man inte kommer använda sig av ”Jump scares” där man överrumplar spelaren med skrämmande händelser. Något som får en helt annan effekt i en virtuell verklighet än framför en dator- eller tv-skärm där spelaren är distansierad från händelserna.

VR-tekniken lurar hjärnan och dina sinnen

Hela grundtanken med VR-teknik är att lura hjärnan och spelarens sinne att det som visas framför ögonen faktiskt är verklighet. Genom att fästa skärmar tätt inpå synfältet samtidigt som övrigt ljus blockeras blir ögonen lurade och med ny teknik som rörelsesensorer blir denna effekt än mer effektiv. Något som bekräftas av en förhöjd spelinlevelse men även fysiska bieffekter som illamående och åksjuka. I takt med att VR-tekniken utvecklas och vi kommer närmare den heliga graal vad gäller skärmupplösning och andra tekniska framsteg ökar faran med tekniken i samma takt som att inlevelsen förstärks.

Hur spelbranschen och spelare i sig ska tackla den förhöjda verklighet som VR-tekniken kommer bidra med i framtiden återstår att se men tyvärr har troligtvis Denny Unger rätt i sak – det är bara en tidsfråga innan VR-tekniken får sitt första offer. Samtidigt ska man vara medveten om att för de flesta friska människor är risken troligtvis liten att råka riktigt illa ut men vi kan räkna med ganska hårresande spelupplevelser i framtiden. Inte minst när spelutvecklare som Hideo Koijma bokstavligt talat är ute efter att få spelare att ”skita i byxan”.



 

Relaterade artiklar

9
Leave a Reply

Please Login to comment
9 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
9 Comment authors
murmelnBennyhardDecrypheeTzTheGamer@Youtubebobdobi Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
WIRN

Vad är det för bild?

Zaraxor
Gäst
Zaraxor

[quote name=”WIRN”]Vad är det för bild?[/quote]

Silent Hill Revelation

ctrl
Gäst
ctrl

Vi är nog inte vid ”Sword Art Online” scenarion än på ett antal år. Men hjärtattacker eller epilepsi-anfall är en verklighet nog så farlig.

Marcus Lindmark
Medlem
Marcus Lindmark

Då är min fråga till ni som vet lite bättre om det här, hur blir det vi som har glasögon?, kan man ha dom på sig eller måste ta av sig dom o ha skitdålig syn på dessa?

bobdobi
Gäst
bobdobi

Tsuru91: många unga har glasögon för att se bättre på långt håll. Men VR-headset är skärmen väldigt nära ögat och där ser många skarpt. Testa själv att ta av dig brillorna och sen kolla på din hand 2 cm från näsan.

eTzTheGamer@Youtube
Gäst
eTzTheGamer@Youtube

inb4 comments about sword art online killing people ^^

Hans
Medlem
Hans

[quote name=”Tsuru91″]Då är min fråga till ni som vet lite bättre om det här, hur blir det vi som har glasögon?, kan man ha dom på sig eller måste ta av sig dom o ha skitdålig syn på dessa?[/quote]Jag kör med glasögon i Oculus Rift DK-2. Jag är närsynt och mina vanliga glasögon ger bästa bilden. Det går även att spela utan glasögon, då skärmen inte har mycket mera upplösning än vad jag kan se med mina 3 dioptrier i alla fall.Även om själva 3D-effekten är mera subtil än påfallande, så har jag nog knappast varit så skrämd i intron… Läs hela »

Bennyhard
Gäst
Bennyhard

Undrar när vuxenindustrin hoppar på?

murmeln
Gäst
murmeln

Vuxenindustrin är på G! 😮

https://m.youtube.com/watch?v=Bh3iuKL6y3g