Oculus Rift och liknande VR-glasögon är ett viktigt steg för virtuell verklighet, men för äkta inlevelse behövs även lite andra tillbehör – exempelvis STEM och StrikerVR, som låter dig få virtuell rekyl i ett vapen vars rörelser spåras med precision och efterliknas i spelet.

Idag kan vi simulera närvaro med hjälp av VR-glasögon, men för interaktiva spel behöver vi också få realistisk respons när vi interagerar med en virtuell spelvärld. Effekter som att kunna röra vid virtuella objekt, känna acceleration eller bara se sina egna rörelser är fortfarande svåra att få till, men med tillbehör som STEM och StrikerVR går det att åtminstone komma en bit på vägen.

StrikerVR är en gevärskontroll anpassad för virtuell verklighet som innehåller en motor som producerar virtuell rekyl för ökat inlevelse. STEM är i sin tur ett system som låter ett spel i detalj följa rörelserna hos kontrollen för att du ska kunna se vapnet i spelet röra sig precis som du rör kontrollen i verkligheten. Kombinationen av STEM, StrikerVR och Oculus Rift, som presenteras i videoklippet här ovanför, verkar riktigt imponerande.

sixense

Demonstrationen visar på hur långt vi egentligen kommit inom virtuell verklighet, samtidigt som det finns en hel del annan teknik på ingång som kommer kunna höja inlevelsen ytterligare. Exempelvis finns 360-gradersrullbandet Virtuix Omni som låter dig gå för egen maskin i virtuell verklighet och handskarna Dextra Dexmo som låter dig röra vid virtuella objekt.

Merparten av alla dessa tillbehör är fortfarande en bra bit från en kommersiell lansering, men har samtidigt kommit imponerande långt på den korta tid som virtuell verklighet faktiskt har fått stå i rampljuset. Vi hoppas på att få se fler liknande häftiga projekt inför nästa år, bland annat under den analkande CES-mässan i januari.


Relaterade artiklar

2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Danne1467336Patrik A Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Patrik A
Gäst
Patrik A

Ser ut som en helt vanligt airsoft gun AEG. Tyvärr inte mö rekyl i dom. Spelat airsoft själv (inte samma sak som soft air gun).Tyvärr inte mycket rekyl i en AEG (automatic electrig gun).Finns dock pistong och kolv i aluminium men plast och billiga aluboxar håller inte nåt vidare för det. Sedan ska vi inte tala om att det kommer smattra så grannarna undrar vad man gör 😀 Nja tror nåt speciellt designat för det där behövs. Enorm skillnad på en AEG och ett rickigt vapen i rekyl. Inte jämförbart från min erfarenhet. Kinetiska energin med ett rickigt vapen som… Läs hela »

Danne1467336
Gäst
Danne1467336

Patrik, du kan inte jämföra en VR produkt med airsoft gun. Med tanken att mekanismen i hela geväret är helt annorlunda.
Den behöver inte kasta ut plastkulor , gör garanterat inte samma oväsen och lär ju inte skaka sönder delar med tanke att de bara är ett skal för kretskort osv….ser du en tex PS4 kontroller skaka sönder?

Kortfattat. Jämför inte ett gaming tillbehör me Airsoft eller nått annat.