Prestanda och mjukvara

I den nya 310-serien har tillverkaren valt att separera vänster-och högerklick från resten av mössens kropp vilket ger en högre känslighet och bättre taktil respons. Resterande knappar på både Rival och Sensei 310 har ett försäkrande klickljud och mellantrögt motstånd och under vårt test hade vi aldrig några problem med aktiveringar av misstag.

Scrollhjulen är gummerade för ökat grepp och tydliga steg när vi rullar dem fram och tillbaka utan att för den skull låta eller knorra anmärkningsvärt mycket.

Mössen har ett bra glid med väl tilltagna musfötter som enkelt kan bytas om så skulle behövas tack vare färdiga gropar vid varje glidyta.

Sensorn

I Steelseries nya 310-serie hittar vi i grund och botten en PMW 3360-sensor från Pixart men vad som är nytt är att den använder Steelseries egen S-ROM (sensor firmware) samt en egen PCB (kretskort). Det är endast möjligt att utveckla i samarbete med Pixart själva för att få åtkomst att prata med sensorn och tillhörande hårdvara på ett optimalt sätt. Detta kombinerat kallar Steelseries för TrueMove3.

Med den egenanpassade S-ROM:en för 3360-sensorn kan tillverkaren påverka avläsningen, jitter och responstider. TrueMove3-sensor bjuder på helt rå avläsning upp till 3 500 CPI och efter 3 500 CPI kickar tillverkarens avancerade jitter-reduktion in som minskar bruset utan att det medför någon fördröjning i responstid.

Vi har testat nästan 100 olika möss i Svenska musguiden och det var länge sedan vi var så här imponerade. Möss med Pixart PMW 3310 samt 3360 sensorer är bra men Steelseries höjer ribban ytterligare ett snäpp.

Med en Pixart PMW 3310-sensor eller senare så hänger vinst eller förlust snarare på spelarens egna förmåga än sensorprestanda och nu med Steelseries S-ROM trimmade PMW 3360 blir sensorprestandan så pass bra att den slutar vara en faktor i huruvida du tar hem en match eller inte.

Även om det yttrats tidigare så har vi en ny herre på täppan när det kommer till responstid och ett-till-ett känsla. TrueMove 3-sensorn från Steelseries gör att vi inte längre behöver tänka på att det är en mus vi styr med, utan istället kan vi låta muskelminnet styra in alla träffar.

Blå och röd = X- och Y-axel Rival 310. Gul och grön = X- och Y-axel Deathadder Elite

När vi jämför Rival 310 med kanske den största konkurrenten Razer Deathadder Elite i vårt avläsningstest så kan vi se att Rival 310 håller sina punkter aningen tätare intill kurvorna jämfört med Deathadder Elite.

Hur testar vi mus-sensorer?
Genom att röra musen så snabbt vi bara kan i cirklar utsätter vi den för ett mardrömsscenario och sensorerna får jobba stenhårt för att hänga med i avläsningen.

Efter vi loggat våra cirkelrörelser tittar vi på resultatet i form av avläsningspunkter för både X- och Y-axeln (vågrät och lodrät) och analyserar både avläsningspunkterna och linjerna som är ett medelvärde av alla registrerade punkter. Stora avvikelser i kurvorna indikerar att sensorn har problem med att hänga med i avläsningen.

Det är inte ett kvitto på huruvida bra sensorn fungerar i spel men det är ett bra sätt att mäta rå sensorprestanda och jämföra mellan olika modeller.

Programmet vi använder heter MouseTester och har utvecklats av användarna Microe och Dobragab på overclockers.net forum.

I våra speltester så presterar mössen som ovan indikerar riktigt bra och vi har inga problem att flytta siktet pixel för pixel eller kan återskapa någon acceleration.

I prestandatestet så får vi fina resultat i både avläsning, uppdateringsfrekvens och inget störande jitter eller angle snapping syns till.

Mjukvara

Nya 310-serien använder samma vanliga Engine-mjukvara som vi är vana vid att se från Steelseries och bjuder inte på något nytt jämfört med tidigare. Här hittar vi inställningar, mjukvaruuppdateringar, spelbibliotek och tillverkarens Game Sense-funktion på ett och samma ställe och om vi startar programmet så möts vi direkt med en översikt över alla Steelseries-produkter vi har anslutna till datorn.

Klickar vi oss in på någon av mössen så får vi alla inställningar på en och samma sida, något som vi uppskattar och det är mycket enkelt att knyta knappar till olika kommandon, justera polling rate, angle snapping, acceleration och musens belysning. Vi har sagt det tidigare och säger det igen, Steelseries. Varför dessa onödigt krångliga CPI-reglage? Visst vi kan skriva in det önskade värdet men varför då ha interaktiva reglage om de är odugliga att använda?

Steelseries Engine 3 allokerar cirka 14 megabyte arbetsminne och får således klassas som en lätt mjukvara för gamingmöss.

Innehåll

2
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Johan Pettersson Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem

Har läst på forum trådar att folk klagar på att sensorn sitter för långt ner på sensei310. är det något ni har känt av?