In Win är en av världens största chassiaktörer, med leveranser både till konsumenter och OEM. Med sitt säte i Taipei kunde vi givetvis inte låta bli att hälsa på hos högkvarteret, där vi fick en rundvandring på In Wins enorma chassifabrik. Häng med Nordichardware på en rundtur hos In Win!

In Win har lyckats skala upp sin verksamhet markant under de senaste åren, och idag producerar den Taiwanesiska tillverkaren omkring 1,4 miljoner chassin varje månad. Detta i stark kontrast till de 45 000 i månaden som producerats tidigare. Men hur ser det ut innanför slutna dörrar hos en chassitillverkare som In Win?

Obs, glöm inte aktivera undertexter!

Vi hälsade på In Win i deras högkvarter i Taipei under vårt besök på Computex 2014, och där passade vi på att få en rundvandring i företagets chassifabrik. Genomgången inleds i företagets showroom tillsammans med en rad modeller ur sortimentet, för att sedan ta oss vidare genom tillverkningsprocessen.

Inwinchassifabrik52

Första anhalt är designstudion, där nya modeller tas fram på ritbordet. Enligt In Win får företagets designers och ingenjörer helt fria tyglar i att ta fram nya koncept och stilar, och bland annat ser vi skisser på företagets nya premiumchassi S-Frame. Här testas även olika material inför tillverkningen, med allt från aluminium och glas till kolfiber och plast.

Inwinchassifabrik46

För att kunna ta nya chassin med ny design till marknaden krävs också ny tillverkningsmetodik, och faktum är att In Win har en ordentlig uppsättning med egentillverkade verktyg. Dessa tillverkas i koppar med hjälp av CMC, vajersvarv eller gnistbearbetning. När verktygen är klara kan de användas för att tillverka pressmallar, som i sin tur används för att forma olika chassidetaljer.

Inwinchassifabrik33 Inwinchassifabrik03
Inwinchassifabrik08

Merparten av processen sker automatiserat längs fabriksbandet, där chassidelar pressas, viks och borras. Vissa manuella eller semimanuella etapper finns dock, så som att flytta delarna mellan maskiner eller positionera dem för bearbetning eller målning. Robotar sköter själva lackeringen av chassidelarna innan de torkas vid 180 grader celsius i en rejäl ugn.

Inwinchassifabrik28

Även om många av In Wins senare chassin primärt har använt sig av aluminium, stål och glas så finns det fortfarande en del plastdetaljer, och inte minst i de lägre prisklasserna. In Win beställer in väldiga mängder ABS-plast, som levereras i form av små kulor i stora säckar innan den smälts ner, formas och lackeras på plats.

Inwinchassifabrik42

Slutligen monteras alla delar ihop till chassin, som paketeras och görs färdiga för leverans till återförsäljare världen över, inklusive i norden och Sverige.

Glöm ej kika på vår övriga rapportering från Taipei och Computex som du hittar här. Stort tack till In Win för rundturen!


Relaterade artiklar

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid