VR för konsumenter: Bäst från CES2016 del 3

0

Med två veckor i ryggen sedan CES i Las Vegas är vi också lika många veckor närmare VR-glasögon som du kan köpa i butik. Vi har hunnit smälta våra starka intryck från både Oculus och HTC, de två riktigt stora aktörerna som kommer ta virtuell verklighet till din hemdator i år.

VR – snart är det här på riktigt

Efter flera års väntan har lanseringstiden för virtuell verklighet gått från ”snart” till någonting konkret: i sommar släpps till slut både Oculus Rift och konkurrenten HTC Vive. Båda två hade nyheter att visa upp på mässgolvet, och Nordichardwares redaktion fick möjlighet att testa både spel och teknikdemo tänkta att ringa in hur långt modern VR faktiskt har kommit år 2016.

Vårt första besök blev hos HTC, som bestyckat sin senaste version av Vive med en frontmonterad kamera som kan känna av din omgivning och väva in möbler, kablar och människor i den VR-upplevelse. Tanken är att VR dels att VR ska bli säkrare att använda hemma, och dels att du inte ska behöva bryta inlevelsen genom att ta av dig glasögonen för enklare sysslor som att sätta dig i en stol, dricka ett glas vatten eller se vem som är i rummet. Vi fick även stifta ytterligare bekantskap med de medföljande rörelsekontrollerna, som blir viktiga verktyg för att göra VR-upplevelsen interaktiv och intressant.

Vi fick testa rörelsekontrollerna ytterligare i en Vive-installation som MSI satt upp i sin mässlokal, och den här gången fick vi se hur VR kan fungera till mer än bara teknikdemos. Till vår stora glädje fick vi möjligheten att testa faktiska spel med rörelsekontrollerna, mer specifikt zombie shooter-titeln Arizona Sunshine.

Oculus – först ut för PC-marknaden, sist ut med rörelsekontroller

Hos Oculus låg allt fokus på den kommande konsumentversionen av Rift, som nu kan förköpas och som kommer börja levereras i sommar. Konsumentvarianten har förändrats marginellt vad gäller bildkvalitet och utbudet av sensorer, utan har snarare finslipats vad gäller design och utförande för att vara mer tilltalande för konsumenter än utvecklarkiten.

Vi fick passa på att testa Oculus tolkning av rörelsestyrd VR – vilket fungerade riktigt bra, men som tyvärr inte kommer medfölja första generationens Oculus Rift vid köpet. Kontrollerna släpps senare som ett tillbehör.

Både HTC Vive och Oculus Rift kommer levereras mot sommaren, och HTC Vive kommer bli tillgänglig för förhandsbokning i slutet av februari. Rift har redan genererat en hel del rubriker med sitt saftiga pris på 699 euro – utan rörelsekontroller – och allt tyder på att HTC Vive kommer bli ytterligare lite dyrare. Med det sagt så kommer vi självklart försöka sätta tänderna i båda två så fort de finns tillgängliga.

Visste du att?

VR kan ses som en vidareutveckling av 3D-tekniken, men med en komplett 3D-miljö som renderas runtom dig – varje öga får en egen renderad bild. Konceptet har utvecklats under många år, men det är först med modern skärmteknik, sensorer och grafikkraft som upplevelsen blivit kompakt, snabb och pricksäker nog för att riktas av hemanvändare.

Oculus Rift drog igång den moderna VR-febern på allvar när glasögonen lades upp som ett projekt på Kickstarter år 2012 – de första prototyperna byggdes i grundaren Palmer Luckeys garage. Två år efter Kickstarter-projektet köptes företaget upp av Facebook för 2 miljarder dollar, och har bland annat lockat till sig välkända spelutvecklarprofiler som John Carmack, som tidigare arbetat med titlar som Doom, Wolfenstein och Quake.

Bäst från CES2016

VR-nyheter på CES2016

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notifiera vid