HTC går från klarhet till klarhet i sin satsning på virtuell verklighet och på CES gjorde smartphonetillverkaren ett stort nummer av sin konsumentversion av företagets VR-headset Vive. Förutom att testa HTC:s nya headset på plats fick vi möjligheten att ta en pratstund med Drew Bamford, chef för HTC Creative labs, som avslöjade mer om företagets VR-planer.

HTC Vive har klivit upp vid sidan av Oculus Rift som ett av de hetaste alternativen för VR-headset på PC-marknaden. Vive som tillverkas av HTC i samarbete med Valve är både till utseende och funktionalitet ganska snarlik som konkurrent Oculus Rift men HTC var bland annat snabbare ute med gestbaserade handkontrollers och presenterade under CES en helt ny funktion för att göra det lättare för användare att använda sitt VR-headset. En frontmonterad kamera som ger användaren en Matrix-liknande skymt av den riktiga världen för att inte tvingas ta av sitt headset när det är dags för en drickapaus eller liknande.

På plats i Las Vegas fanns bland annat utvecklingschefen på HTC Creative Labs, Drew Bamford, som redaktionen fick möjlighet att ta en pratstund med. Diskussionsämnena gick från allt till dödsfall orsakade på grund av VR till hur spelutvecklare ska kunna skala sina spelupplevelser och kontrollschema efter spelares fysiska rum.

Missa inte: HTC utlovade VR-genombrott – Vi har testat nya HTC Vive på CES 2016

Drew Bamford konstaterar även att det man nu verkligen väntar på är ytterligare stöd för VR i spel men även inom helt andra områden som kirurgi, CAD-program och nöjesparker.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid