År 2016 blir ett viktigt år för virtuell verklighet, och en av de mest intressanta produkterna som lanseras under våren är Vive, ett VR-headset framtaget av HTC och Valve. Vi har tagit en närmare titt på den senaste generationens Vive, som med en frontmonterad kamera kan väva in din fysiska omgivning i VR-upplevelsen.

Vive presenterades förra året som ett gemensamt och lite otippat samarbete mellan HTC och Valve och som en konkurrent till Oculus Rift, som dittills hade stått nästan helt utan någon större konkurrens för VR till PC. Projekt som Sony Morpheus och Samsung Gear VR är också lovande, men riktar sig i istället mot spelkonsoler respektive mobiltelefoner snarare än regelrätta speldatorer.

Tanken med Vive är att kombinera HTC:s hårdvaruexpertis med Valves massiva speldistributionstjänst Steam, och likt Oculus Rift använder sig Vive av en extern sensor som kan känna av var du är i rummet. En viktig flaggskeppsfunktion är dock att Vive levereras med ett par VR-handkontroller som du kan använda för att interagera med spelmiljön i 3D.

Den nya generationens Vive som visats upp på CES 2016 kommer med ett par viktiga uppgraderingar inför den stundande konsumentlanseringen senare i vår. På själva glasögonen sitter numera en frontmonterad kamera som samarbetar med Vives basstationer (enheten kommer levereras med två stycken, tänkta att väggmonteras där du vill använda Vive) för att hålla koll på din omgivning och skapa en 3D-modell som kan integreras i din VR-upplevelse.

Tänjer gränserna mellan virtuell och fysisk verklighet

Vad det innebär är att du kan välja att låta delar av din omgivning “lysa igenom” till din VR-upplevelse. Till exempel kan du se andra personer i rummet, väggar, möbler och andra föremål, och renderingen är pricksäker nog för att du ska kunna dra ut och sätta dig på en stol, hålla koll så att du inte snubblar på kabeln, eller plocka upp och dricka ur ett glas vatten. Bilden på omgivningen är inte en “direkt” bild från kameran, utan en 3D-renderad sådan som kan vävas in exempelvis ett spel. Funktionen aktiveras genom två tryck på hemknappen på handkontrollerna, och stängs sedan av på samma sätt.

Den möjligheten gör det enklare och säkrare att använda VR i hemmet, då du inte blir totalt isolerad när du tar på dig glasögonen. Dessutom öppnar det för nya möjligheter för vad som kan göras i spel och andra VR-upplevelser, när din omgivning kan bli en del av upplevelsen snarare än någonting du kopplar bort helt medan du spelar. Tanken kan jämföras med Microsoft Hololens, men genom att omgivningen “renderas in” i VR-miljön snarare istället för att virtuella objekt renderas in ovanpå omgivningen.

Vi fick testa nya Vive på plats i Las Vegas, och medan det fortfarande finns mycket att finslipa både specifikt för HTC Vive och för VR i allmänhet så blev samtliga närvarande imponerade av upplevelsen. Att väva in den fysiska omgivningen känns som ett rimligt steg för att göra VR lättare, säkrare och mer lockande att använda för en vanlig hemanvändare som inte vill behöva inreda ett vadderat rum för ändamålet. Produkten känns än så länge väldigt finslipad, och vi ser verkligen fram emot att se den färdiga HTC Vive när den lanseras omkring april månad.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid