Mionix är mest kända för sina gamingmöss men har börjat bredda sitt produktutbud och under CES-mässan var det bland annat fokus på headset. Svenska tillverkaren presenterade nya modellen Nash 20 som med en klassisk mattsvart design och egenutvecklade element siktar in sig på nedre premiumsegmentet.

Minoix Nash 20 ska finnas i svenska butikshyllor under mars månad och blir då tillverkarens första riktiga satsning på headsetmarknaden. Som namnet antyder handlar det om ett stereoheadset som utrustats med vinklade 50 millimeters membran utvecklade med Mionix egen DACT-teknik.

Den halvöppna konstruktionen menar tillverkaren ska ge både god bas och samma luftiga ljud som öppna lurar annars erbjuder. Den korta session vi han lyssna på lurarna med en Galaxy Note 3 ger knappast en rättvis bild av ljudkvaliten men redaktionen konstaterar att det finns bra bastryck trots den halvöppna konstruktionen. 

Desto lättare var det att utvärdera komforten vid kortare sittningar där de rejäla muffarna med memoryfoam kändes mycket bekväma på öronen. Andra noterbara funktioner var en mikrofon som automatiskt stängs av när den viks upp samt en volymratt på vänstra kåpan. Prislappen ska landa på 999 kronor när Nash 20 dyker upp på butikshyllorna i mars.

Vi fick även se en tidig prototyp av surroundheadsetet Nash 71 som med dubbla 50 millimeters membran använder sig av simulerad surroundteknik och USB-anslutning. Headsetet kommer även utrustat med en extra mikrofon på kåpan för att upptäcka och dämpa bakgrundbrus vid användning av huvudmikrofonen. Kåporna får även en LED-belyst Mionix-logotyp med skiftande färger. Lanseringen väntas ske i tredje kvartalet och då med en prislapp på runt 1 500 kronor.

Relaterade artiklar:

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid