Uttrycket “att skita i det blå skåpet” känns ypperligt passande när Intel blåser till PR-reträtt i Norden och lämnar dukat bord till rivalen AMD.

I ett och ett halvt decennium har vi på NordicHardware testat processorer från Intel och AMD. Varje år, varje lansering och varje plattformsuppdatering har vi varit där med mikroskop och pincett för att syna nya processorer i sömmarna. Eller ja åtminstone med dagar av grundligt prestandatestande och felsökande, en hatkärlek till CPU-testande som bestått genom åren.

Den tysta uppgörelsen mellan media och tillverkare bygger på det faktum att AMD och Intel vill få exponering för nya produkter. Medan NordicHardware, och andra testmedier, brinner för att syna tillverkarnas produkter för att se om de faktiskt är värdiga köp. På NordicHardware gör vi detta genom våra köpguider där endast ett fåtal produkter får köprekommendationer och utmärkelser men där vi samtidigt vill kunna testa allt för att leverera en så bra konsumentvägledning som möjligt.

Livskedjan på PC-marknaden

Konsumenter behöver nya processorer för att förbättra sin produktivitet, processortillverkarna behöver medier för att skriva om deras produkter och PC-marknaden behöver CPU-tillverkare för att driva försäljning av nya plattformar och produkter. Du kan gilla eller förakta systemet och kedjan det skapar, men det är så det fungerar och det gör det tack vare en balans mellan kedjans olika länkar.

Specifikt Intel har med sitt storebrorskomplex töjt lite på kedjan under flera år, detta med undermålig uppbackning när det kommit till hantering av testexemplar och produktinformation. Tack vare specifika individer (Du/ni vet vem jag pratar om) har kedjan trots allt hållits intakt och nordiska medier som NordicHardware har kunnat göra sitt jobb – att utvärdera Intels produkter innan du som konsument lägger pengar på dem.

Intel Celeron 300A
Intel Celeron 300A, en processor från en svunnen tid när överklockning var guld värt. (Obs. Undertecknads eget exemplar!)

Intel gör reträtt från den nordiska marknaden

I år har dock Intel krossat kedjans länk till medier likt en LN2-fryst ros kastad i marken. I militärtermer förklarat har Intel gjort en regelrätt PR-reträtt från den nordiska marknaden. Företaget stängde ner sina lokala avdelningar för marknad och sälj, avslutade samarbetet med sin svenska PR-byrå och stängde i samma veva alla vägar mellan media och företagets svenska representanter. Medan Intel själva inte gett varken PR-byrå eller media någon officiell förklaring till agerandet handlar det med stor sannolikhet om kostnadsbesparingar. Norden och Sverige är en förhållandevis liten marknad och Intels siffror har inte direkt sett lysande ut det senaste året.

Resultatet? Intel har nu ingen officiell kontakt för NordicHardware och andra nordiska medier att vända sig till för att jaga testexemplar vid lanseringar. Att Intel själva skulle lyfta på luren eller kasta iväg en mailförfrågan finns inte ens på kartan.

Moderkortstillverkare tvingas göra Intels jobb

Hade det inte varit för att processorjättens moderkortspartners i Norden vill få moderkort testade hade nordisk media suttit helt utan processorer och information om nya produktlanseringar. Intel har alltså inte ens indirekt sett till att förse testmedier i Norden med processorer utan det är moderkortstillverkarna som får jaga processorer åt media.

Media har ingen att vända sig till för frågor eller testexemplar och får genom moderkortstillverkare En processormodell att testa. Utan att kunna eller vilja berätta för mycket handlar det dock inte om någon av de storsäljande modellerna, snarare en av företagets flaggskepp. En CPU som är häftig att testa men som påverkar en försvinnande liten andel konsumenter.

Broadwell-E
Intel entusiastprocessor Broadwell-E ska snart få en efterträdare.

När NordicHardware, genom moderkortstillverkare, frågat om de modeller som faktiskt är intressanta för merparten av Intels svenska konsumenter har svaret blivit kort och talande. En modell är det som erbjuds, vill man få tag i fler blir det med andra ord att betala för det. Har man som målsättning att testa alla lanserade CPU-modeller är det en helt omöjlig ekvation att få ihop. Intel har bevisligen inget intresse av att vara transparenta vid sina produktlanseringar i Norden eller för den delen visa välvilja mot ett av de länder med flest entusiastkonsumenter per capita.

AMD går till frontalangrepp

Det mest ironiska är att Intels flykt från den nordiska marknaden är perfekt synkroniserad med konkurrenten AMD:s största offensiv på åratal. I skrivande stund har NordicHardware testat alla (de två sista modellerna publiceras inom kort) de Ryzen-processorer som AMD lanserat i år och de har visat sig inte bara konkurrera med Intels Core-processorer utan vid flera tillfällen överglänsa desamma. För transparensens skull är detta med testexemplar från AMD genom deras nordiska presskontakter där man likt Intel primärt vill fokusera på sina toppmodeller men som även förser media med sina instegsmodeller.

Att 2017 skulle bli ett extra spännande CPU-år med AMD:s Zen-arkitektur runt hörnet var jag redan inställd på. Vad jag däremot inte räknat med var att Intel skulle fega ur och blåsa till reträtt innan striderna ens börjat på riktigt. Nu håller jag båda tummarna, en för oss i media och en för oss konsumenter, för att Intel inser sitt misstag och reparerar kedjan innan det är för sent. Just nu känns det nämligen som att de skiter i oss entusiaster och datorbyggare som faktiskt vill veta vad vi lägger pengarna på.

Topp 6 processorer på Prisjakt.se

Rubrik

17 KOMMENTARER

  1. Entusiastmarknaden är mindre en 1% av den totala marknaden (Officiella siffror från Intels kvartalsrapporter ) och Norden är bara en bråkdel av den procenten. Norden kanske till och med är mindre än 1% av entusiastmarknaden (gissning från min sida). Vilket fall är den Nordiska entusiastmarknaden några promille av totala PC marknaden så detta var bara en tidsfråga innan detta skulle hända.

    • Visst är det säkert så Intel tänker Morkul. Men är det rätt agerat? Är det smart agerat?
      Intel har som sagt aldrig varit ett direkt entusiastinriktat företag , men har varit storebror med närmast monopol på konsumentmarknaden för processorer.
      Med de motgångar Intel haft de senaste åren där man tappat försprånget i tillverkningsteknik, fått säga upp tiotusentals anställda så är det rimligt att anta att deras marknadsandelar knappast kommer att öka. särskilt inte när AMD faktiskt verkar lyckats få ihop sin CPU-arkitektur för en gångs skull.

      Jag tror först och främst att de/du underskattar om inte köpkraften så åtminstone inverkan som entusiastkonsumenter och datorbyggare har. Det som är mest irriterande och frustrerande är att Intel som fortfarande är en gigant jämfört med AMD har betydligt sämre kontakt och support för media. Om Intel haft det tungt det senaste året har liksom AMD varit totalt överkörda i flera år men de har faktiskt ändå alltid sett till att vi haft produkter att test, trots att vi stundtals sågat deras produkter då de helt enkelt inte varit tillräckligt bra.

      Du har som sagt en poäng men jag tycker inte du eller vi borde finna oss i att Intel sopar Sverige och nordiska konsumenter under mattan. Vi är viktigare än så!

      • Problemet tror jag är tvåfalt om inte mer och inte så enkelt som du utmålar det.
        Att Intel har tappat ekonomiskt är sant men så har hela PC segmentet, för normal användaren finns helt enkelt inte behov av att uppdatera sina datorer lika ofta i dagsläget jämför med 5-10 år sedan och detta är trots allt 99% av marknaden.

        Gör Intel rätt eller inte? Som entusiast så är första reaktionen NEJ! Men när jag sedan sätter mig ner och tänker som en företagare? Tittar en företagare på två olika segment och ser att segment 1 kostar mer och drar in mindre pengar än segment 2 så blir det självklart att det måste ske förändringar i segment 1. Förändringarna kan förstås vara att satsa mer och utveckla verksamheten men det är här som vi stöter på problem, entusiastmarknaden är så kolossalt liten så det är helt enkelt inte värt det.

        Om jag får tippa så tror jag faktiskt inte Intel kommer ha någon entusiast segment alls inom några år (5-10år), helt enkelt inte lönsamt. Tråkigt, självklart men vi måste samtidigt se det ur ett företagsmässig synvinkel och inte som entusiasm.

        • Återigen Morkul, du har flera poänger med ditt resonemang och helt klart handlar det om vad de prioriterar. Intel kämpar nog med att veta exakt vad man ska satsa på i dagsläget då fajten på mobilmarknaden gått åt skogen.
          Det är uppenbarligen inte entusiaster och datorbyggare man tänker på i första hand, vilket också föranleder krönikan. Så återigen, du har en poäng!

          Med det sagt, tittar man på perspektivet av att Intel säljer tusentals processorer till datorbyggare varje månad i Sverige och det finns 2-3 medier i hela landet som testar deras produkter när de lanseras 1-3 gånger per år. Ja då kan jag tycka att det är för jäkla snålt och dåligt att vi i Sverige/norden inte ens får information om när Intel kör sina pressevent och måste förlita oss på info och samples från moderkortstillverkare. Eftersom moderkortstillverkarna, som inte ens kan vara säkra på att de säljer just sina kort vid en lansering, ser värde i att pusha detta torde även Intel själva se värdet.
          Tyvärr tror jag mer det handlar om att Intel tänker “Nä men skit i det där, vi säljer ändå våra processorer utan att behöva supporta testverksamheter och media i norden”. Det är den mentaliteten som känns jäkligt tråkig och för första gången på flera år nog faktiskt inte stämmer. Innan har Intel egentligen varit det enda valet för prestandaanvändare/entusiaster. Men nu när man inte är det längre i alla lägen, då backar man ur marknaden. Taskig tajming! 😀

          • Jag ror det har helt enkelt varit så att så länge Intel inte haft någon konkurrent så har de tyckt att det varit värt “besväret”. Men nu när det finns konkurrens i denna marknadsegment så så kommer nedskärningarna, helt enkelt för lite pengar i segmentet för att vara värt det.

            Nu säger du Sverige/Norden men som jag förstår det så är det neddragningar på flera ställen inom just entusiastsegmentet och inte bara här i Norden.

          • Jag tror det liger mycket i det Morkul, men det spelar ingen roll om/ifall de gör likadant på andra marknader. Det är lika illa då. Kränger de massvis med komponenter till konsumenter på marknaden tycker åtminstone jag att de har en skyldighet att även stödja den med tester och support för de som bevakar marknaden.

            Jag kan för övrigt säga att jag aldrig blivit så uppvaktad av personer inom branschen efter en krönika förr. Jag har bland annat blivit kontaktad av individer på Intel som tackat för artikeln och sagt att “det är för jävligt hur det är nu”. Detta kommer alltså från personer på Intel, vilket förhoppningsvis säger en del. 😛

          • Tror du missförstår lite vad jag menar.
            För det första så håller jag i grunder med dig, som jag sade jag är ändå en entusiast i detta hänseende.

            Men vad Intel håller på att göra är inte bara att ta bort supporten/stödet till er som bevakar marknaden och testar deras produkter. Jag tror att inom några år gå att köpa deras processorer alls som privatperson! Alltså lösa processorer för entusiaster har för låg omsättning för att vara lönsamma för att finnas på marknaden ens utan konkurrens. Tittar man närmare på Intels årsrapport så talar siffrorna sitt tydliga språk.

            Så vad jag menar är att om ca5 år kommer det inte ens finnas några Intel processorer att göra några tester på. Eventuellt kanske det kommer finnas kort med integrerade kretsar på, men inte lösa CPU:s.

          • jag förstår precis vad du menar Morkul och som sagt, jag tror mycket väl att du kan ha rätt in the long run. Det jag motsatte mig var att det kändes som att du argumenterade för att Intel redan idag “gör rätt” eller iaf har rätten på sin sida när de jobbar på detta viset, vilket jag inte alls håller med om. Men det kan varit jag som missförstått helt enkelt. 🙂

          • Från ett konsument perspektiv är det precis som du säger, inte alls bra. Så där håller jag med till 100%.

            Dock så är det ett företag vi pratar om och de har fler parametrar att tänka på där lönsamheten tyvärr är den som väger tyngst i ett kapitalistiskt samhälle.

            Så vad jag har försökt sagt är att du har helt rätt i vad du säger från en vinkel men vänder man på bladet så blir inte alls lika klar bild längre.

  2. “… Intel har bevisligen inget intresse av att vara transparenta vid sina produktlanseringar i Norden eller för den delen visa välvilja mot ett av de länder med flest entusiastkonsumenter per capita.”
    Nu är det ju så att vi inte bara har flest entusiastkonsumenter, utan även en stor andel internetanvändare med goda kunskaper i engelska.
    Just entusiasterna brukar faktiskt kolla recensioner från flera källor än de svenska testerna. Själv kollar jag ofta tester från såväl USA som Canada, Australien, Tyskland, Brasilien, Storbritannien med flera nationer. Eftersom komponenterna är desamma spelar det ingen roll var de testas. Visst är det synd (för mig) om de svenska testerna uteblir, men knappast något jag förlorar sömn över.

    Den konsumentgrupp som kommer att drabbas värst av Intels reträtt är de som inte är entusiaster utan ett eller två steg ner på skalan. De som köper en svensk datortidning eller kollar någon svensk tekniksajt ibland. De kommer att missa nyheter och recensioner för just den produktkategori som berör dem.

    Allra störst är “sveket” mot de entusiaster som hittills kunnat göra konsumenttester och på så vis generera trafik (reklamintäkter) till den egna sajten. Så Anton, jag har full förståelse för att du känner dig besviken när Intel riskerar att göra dig och dina kollegor närmast arbetslösa. (Vet inte om ni gör det yrkesmässigt eller som hobby, men intäkterna kommer att minska.)

    • Lite roligt att du skriver: “Nu är det ju så att vi inte bara har flest entusiastkonsumenter, utan även en stor andel internetanvändare med goda kunskaper i engelska.”

      Hela CPU marknaden har de senaste åren haft stora nedgångar, entusiast segmentet speciellt stor. Sverige är en av de länder där nedgången har varit större en genomsnittet. Dock så säljs det extrem stora volymer av annan entusiast elektronik i Sverige, tillexempelt Raspberry PI. Tog själv hem 400st ESP8266 för en billig penning som alla far sålda innan de hunnit komma till Sverige. Tycks vara så att många entusiaster i Sverige har skaffat sig “breadboards” och gått djupare in på hårdvaran, vilket inte är speciellt vanligt i andra länder.

LÄMNA ETT SVAR