Uttrycket “att skita i det blå skåpet” känns ypperligt passande när Intel blåser till PR-reträtt i Norden och lämnar dukat bord till rivalen AMD.
I ett och ett halvt decennium har vi på NordicHardware testat processorer från Intel och AMD. Varje år, varje lansering och varje plattformsuppdatering har vi varit där med mikroskop och pincett för att syna nya processorer i sömmarna. Eller ja åtminstone med dagar av grundligt prestandatestande och felsökande, en hatkärlek till CPU-testande som bestått genom åren.
Den tysta uppgörelsen mellan media och tillverkare bygger på det faktum att AMD och Intel vill få exponering för nya produkter. Medan NordicHardware, och andra testmedier, brinner för att syna tillverkarnas produkter för att se om de faktiskt är värdiga köp. På NordicHardware gör vi detta genom våra köpguider där endast ett fåtal produkter får köprekommendationer och utmärkelser men där vi samtidigt vill kunna testa allt för att leverera en så bra konsumentvägledning som möjligt.
Livskedjan på PC-marknaden
Konsumenter behöver nya processorer för att förbättra sin produktivitet, processortillverkarna behöver medier för att skriva om deras produkter och PC-marknaden behöver CPU-tillverkare för att driva försäljning av nya plattformar och produkter. Du kan gilla eller förakta systemet och kedjan det skapar, men det är så det fungerar och det gör det tack vare en balans mellan kedjans olika länkar.
Specifikt Intel har med sitt storebrorskomplex töjt lite på kedjan under flera år, detta med undermålig uppbackning när det kommit till hantering av testexemplar och produktinformation. Tack vare specifika individer (Du/ni vet vem jag pratar om) har kedjan trots allt hållits intakt och nordiska medier som NordicHardware har kunnat göra sitt jobb – att utvärdera Intels produkter innan du som konsument lägger pengar på dem.

Intel gör reträtt från den nordiska marknaden
I år har dock Intel krossat kedjans länk till medier likt en LN2-fryst ros kastad i marken. I militärtermer förklarat har Intel gjort en regelrätt PR-reträtt från den nordiska marknaden. Företaget stängde ner sina lokala avdelningar för marknad och sälj, avslutade samarbetet med sin svenska PR-byrå och stängde i samma veva alla vägar mellan media och företagets svenska representanter. Medan Intel själva inte gett varken PR-byrå eller media någon officiell förklaring till agerandet handlar det med stor sannolikhet om kostnadsbesparingar. Norden och Sverige är en förhållandevis liten marknad och Intels siffror har inte direkt sett lysande ut det senaste året.
Resultatet? Intel har nu ingen officiell kontakt för NordicHardware och andra nordiska medier att vända sig till för att jaga testexemplar vid lanseringar. Att Intel själva skulle lyfta på luren eller kasta iväg en mailförfrågan finns inte ens på kartan.
Moderkortstillverkare tvingas göra Intels jobb
Hade det inte varit för att processorjättens moderkortspartners i Norden vill få moderkort testade hade nordisk media suttit helt utan processorer och information om nya produktlanseringar. Intel har alltså inte ens indirekt sett till att förse testmedier i Norden med processorer utan det är moderkortstillverkarna som får jaga processorer åt media.
Media har ingen att vända sig till för frågor eller testexemplar och får genom moderkortstillverkare En processormodell att testa. Utan att kunna eller vilja berätta för mycket handlar det dock inte om någon av de storsäljande modellerna, snarare en av företagets flaggskepp. En CPU som är häftig att testa men som påverkar en försvinnande liten andel konsumenter.

När NordicHardware, genom moderkortstillverkare, frågat om de modeller som faktiskt är intressanta för merparten av Intels svenska konsumenter har svaret blivit kort och talande. En modell är det som erbjuds, vill man få tag i fler blir det med andra ord att betala för det. Har man som målsättning att testa alla lanserade CPU-modeller är det en helt omöjlig ekvation att få ihop. Intel har bevisligen inget intresse av att vara transparenta vid sina produktlanseringar i Norden eller för den delen visa välvilja mot ett av de länder med flest entusiastkonsumenter per capita.
AMD går till frontalangrepp
Det mest ironiska är att Intels flykt från den nordiska marknaden är perfekt synkroniserad med konkurrenten AMD:s största offensiv på åratal. I skrivande stund har NordicHardware testat alla (de två sista modellerna publiceras inom kort) de Ryzen-processorer som AMD lanserat i år och de har visat sig inte bara konkurrera med Intels Core-processorer utan vid flera tillfällen överglänsa desamma. För transparensens skull är detta med testexemplar från AMD genom deras nordiska presskontakter där man likt Intel primärt vill fokusera på sina toppmodeller men som även förser media med sina instegsmodeller.
Att 2017 skulle bli ett extra spännande CPU-år med AMD:s Zen-arkitektur runt hörnet var jag redan inställd på. Vad jag däremot inte räknat med var att Intel skulle fega ur och blåsa till reträtt innan striderna ens börjat på riktigt. Nu håller jag båda tummarna, en för oss i media och en för oss konsumenter, för att Intel inser sitt misstag och reparerar kedjan innan det är för sent. Just nu känns det nämligen som att de skiter i oss entusiaster och datorbyggare som faktiskt vill veta vad vi lägger pengarna på.
Leave a Reply
19 Kommentarer på "Krönika: Intel skiter fullständigt i Svenska datorentusiaster"
Låter bra, mer AMD till folket!
Tyvärr vinner nog ingen konsument på det Sebbe, AMD kanske men nej det är inte bra för konsumenter ovsett om man vill köpa en Intel eller en AMD CPU. 🙁
Entusiastmarknaden är mindre en 1% av den totala marknaden (Officiella siffror från Intels kvartalsrapporter ) och Norden är bara en bråkdel av den procenten. Norden kanske till och med är mindre än 1% av entusiastmarknaden (gissning från min sida). Vilket fall är den Nordiska entusiastmarknaden några promille av totala PC marknaden så detta var bara en tidsfråga innan detta skulle hända.
Jag ror det har helt enkelt varit så att så länge Intel inte haft någon konkurrent så har de tyckt att det varit värt “besväret”. Men nu när det finns konkurrens i denna marknadsegment så så kommer nedskärningarna, helt enkelt för lite pengar i segmentet för att vara värt det.
Nu säger du Sverige/Norden men som jag förstår det så är det neddragningar på flera ställen inom just entusiastsegmentet och inte bara här i Norden.
jag förstår precis vad du menar Morkul och som sagt, jag tror mycket väl att du kan ha rätt in the long run. Det jag motsatte mig var att det kändes som att du argumenterade för att Intel redan idag “gör rätt” eller iaf har rätten på sin sida när de jobbar på detta viset, vilket jag inte alls håller med om. Men det kan varit jag som missförstått helt enkelt. 🙂
Från ett konsument perspektiv är det precis som du säger, inte alls bra. Så där håller jag med till 100%.
Dock så är det ett företag vi pratar om och de har fler parametrar att tänka på där lönsamheten tyvärr är den som väger tyngst i ett kapitalistiskt samhälle.
Så vad jag har försökt sagt är att du har helt rätt i vad du säger från en vinkel men vänder man på bladet så blir inte alls lika klar bild längre.
Bra skrivet Anton, har svårt för företag som värdesätter sig själva för högt oavsett hur bra deras produkter är.
Tack Donnie! Så är det onekligen och även om det bara skulle handla om att man “glömt” Norden (vilket det garanterat inte är) tycker jag det är viktigt att man visar vad som inte är OK.
Med tanke på hur AMD sköter marknadsföring och PR är det nog ingen risk att de gör något att tjäna på Intels uttåg.
Lämna allt i famnen på taiwaneserna som fortfarande inte riktigt förstått det här med oberoende media, blir fint det här.
Ja nä AMD är inte direkt bäst i Sverige på marknadsföring eller att ge kärlek till svenska konsumenter heller. De supportar iaf media och testmarknaden, det är alltid något! ^^
Mitt föregående inlägg (19. maj) baserades på premissen att Intel lämnat Sverige/Norden.
När det nu visar sig att man i princip dumpat alla recensenter globalt får man se frågan i ett betydligt bredare perspektiv.
Intel har nu i praktiken lämnat walk-over till AMD, vid en tidpunkt då de behöver det som minst. (Ska jag vara elak kan jag tycka att Intel för närvarande inte behöver kontakt med recensenter eftersom de inte har någon produkt värd att recensera…)
Det som ändå förvånar mig mest är att det inte kommit några signaler om Intels “bristande engagemang” från andra recensenter runt om i världen.