Animera mera! | Programmering / Grafisk formgivning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Animera mera!
This topic is locked
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
Member Since:
augusti 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 7, 2009 - 9:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle vilja samla in era åsikter kring ämnet rörlig grafik. Svara på de frågor du har lust med och även om frågorna låter lite torra så ta det inte så pretentiöst.

1. Vad lägger du för innebörd i begreppet rörlig grafik? Vilka olika typer/framställningsmetoder finns enligt dig?

2. Var kan man hitta rörlig grafik? I vilka miljöer? (Tänk lateralt. Det finns nämligen ett liv utanför internet/persondator. Radar? Informationsmonitorer? Vädergrafik? Statistik? Bidra gärna med platser/medier som inte redan finns listade av någon annan)

3. Var skulle man kunna använda rörlig grafik för att till exempel underlätta förståelsen av ett budskap för människor? Tänk ur ett informativt perspektiv i första hand.

Tack & puss! :heart:

Laglorden
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
augusti 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1213476
januari 10, 2009 - 11:33 f m
sp_Permalink sp_Print

I begreppet rörlig grafik lägget jag främst irriterande webb-annonser och ser som ett sätt att försöka dra uppmärksamheten till just sin annons eller information i konkurrens med annan.

Lite som, jag vet inte, skriva multipla trådar 😉 eller prata högre och högre.

Jag ser en stor risk med att rörlig grafik blir ytterligare ett sätt försöka betona just en sak när inte fet text, eller röd text, eller blinkande text fungerar.

Nästan alla ställen där den används i syfte att dra extra uppmärksamhet till sig är den dålig. När den inte används för detta kan den vara bra. Exempelvis för att visa hur man ska dra sitt kort för att det ska funka i bankomat/kassan eller för att göra saker mer ”levande” som exempelvis dessa smileys :hb:

Frågorna får du inga svar på direkt för de innehåller svåra ord som ”lateralt” 😀

:needpic:

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
Member Since:
augusti 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1213870
januari 13, 2009 - 12:47 f m
sp_Permalink sp_Print

Tack för ditt svar!

Fight Club – rörlig grafik
Rörlig grafik är inte synonymt med reklambanners utan kan tex. vara väderprognoser som presenteras rörligt. Mycket film och tv-vinjetter har också inslag av animering även om det inte syns. Filmen ”Fight Club” har långa sekvenser som enbart är datorgenererade. Det går tex. inte att filma i genomskärning mellan våningsplan, vilket görs i den filmen så att tittaren ”åker” mellan våningsplanen.

Spår ur!
Det jag vill åt är egentligen rörlig informationsgrafik. Vad är det? Ja, tolka som du vill och dela gärna med dig om vad du tror. Det här är sannolikt den enda tråden där du aldrig kan ha fel och du behöver inte redovisa några källor! Den som säger nåt annat måste jag tyvärr döda. wink Brainstorma, fantisera och kom med utflippade eller innovativa idéer.

Lateralt tänkande
”Lateralt tänkande är ett otraditionellt angreppssätt av en frågeställning, som i vissa fall kan ge oväntade enkla lösningar på svåra problem. Tekniken för lateralt tänkande handlar mycket om att hitta nya infallsvinklar på ett problem. Jämfört med traditionell problemlösning läggs därför mer tid på att fundera på olika sätt att betrakta problemet innan man ger sig in i själva arbetet med att hitta lösningar.”

Inspiration
Professor Hans Rosling presenterar statistik på ett underhållande och exceptionellt sätt. Scrolla framåt till 11.45>

Vinjett TV3

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
februari 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1215109
januari 23, 2009 - 7:33 f m
sp_Permalink sp_Print

Har rätt feta ordgrejset vet du och jag hade inte hört ”Lateralt”, men nu har jag lärt mig ett nytt ord och har äntligen ett sätt att förklara för min chef hur jag fungerar.

Däremot må ”pretentiöst” vara årets inneord och kommer snart hamna på hyllan bredvid ”dekadens” hoppas jag.

Nu över till ditt ämne.

Gjorde ett arbetsprov för ett par år sedan där jag (teoretiskt, imagenärt eller hur du nu vill) gjorde ett visitkort med rörligt bläck. Visitkortet hade blåtand/wi-fi och kunde när, den fick komma till, ladda ner uppdaterade kontaktuppgifter. Sen så fanns det flera ”sidor” som man kunde digitalt bläddra mellan genom att snurra kortet. Kortet laddar självklart sigsjälv med hjälp av bläcket som även innehöll nanosolceller med en verkningsgrad på 99,7%.
Vet inte om man kan kalla det rörlig grafik men kom att tänka på det. ( Måste ju komma med något konstruktivt för att få skriva det jag skrev ovan)

Annan tänkbar användning för detta är på sitt bankkort som har en ruta där det står hur mycket man har kvar och den får uppdateringar varje gång man drar kortet.

Kom även att tänka på de här neon (eller vad de nu innehåller) skyltarna som inte tänder sig på en gång utan röret lyser sakta upp, som en stubin.. De är kul. Där brukar jag dricka öl.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
85 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL