Haswell delid - kort test på kompressorkylning | Överklockning, rekord och benchmarks | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Haswell delid - kort test på kompressorkylning
This topic is locked
Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 5, 2013 - 7:25 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej alla!

Jag kunde inte hålla mig när jag fick höra att Haswell (i7 4770k) använder sig av kylpasta precis som förra generationen, Ivy Bridge (i7 3770k). Jag tog fram rakbladen och skar bort IHS från cpun för någon dag sedan, fick tid att testa processorn igår.

Image Enlarger

Lade på lite nagellack för att skydda ytmonterade komponenter mot eventuella rester från ledande kylpasta. Som kylpasta mellan core och värmespridare testar jag nu OCZ Freeze som sägs vara väldigt bra för extrem oc på kyla. Mellan IHS och kylare körde jag Ceramique 2. Jag hade inte tid att testa på luft, så jag körde på med min kompressorkylare som klarar ca -55 vid idle.

Image Enlarger

Innan detta hade jag hunnit köra en hel del med samma kylning och nått Super Pi 1M resultat i 5,68 GHz, Pifast i 5,91 GHz och Super Pi 32M i 5,53 GHz.

Jag märkte skillnad direkt, det är mycket enklare att ta sig upp till 5,6 GHz och processorn tål en aning mer Vcore. Max Pifast är nu ca 5,65 GHz, i 32M kunde jag höja till hela 5,6 GHz stabilt @ 1.66 Vcore.

Image Enlarger

Ren maxfrekvens är oförändrad med dryga 5,9 Ghz:

Som slutsats kan man säga att vi återigen ser förbättringar av att ta av IHS och byta pasta, även med extremare kylning än luft/vatten. Förhoppningsvis fixar Intel det här till nästa generation processorer, för även om det blir bättre av att byta pasta är fortfarande fabrikslödning det absolut bästa alternativet.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
augusti 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1289967
juli 5, 2013 - 10:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Gillar det röda nagellacket! 😀

Och så klart att det faktiskt gav något, var försiktig nu så den inte går samma väg som din 3770K. 😉

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1289974
juli 6, 2013 - 9:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Hehe nagellack ftw. Jag ska absolut vara mer varsam, 3770n gick sönder efter ett antal ommonteringar, varav många rakt på kärnan utan IHS. Det kommer jag inte testa alls med haswell. Ska hitta nåt bra svart silikonlim att fixera IHSen med igen så är jag nöjd. Kanske testar nån annan pasta därimellan också iofs.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
82 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL