Vart är ni på väg? | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vart är ni på väg?
This topic is locked
Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
december 15, 2011 - 7:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Har varit en hel del förändringar i våra operativsystem och mer ska det bli. Windows 8 börjar närma sig nu och med sitt nya Metro UI ser det perfekt ut för surfplattor. Men för oss som kör datorer då? Är det lönt för de som sitter på Windows 7 att gå över till Windows 8? Det känns tveksamt just nu vad tycker ni?

Windows 8

[Bilden hittades inte]

I Linux världen är det ännu mer ändringar just nu. GNOME gänget skapade version 3 som är något helt olikt den gamla versionen. Canonical företaget bakom Ubuntu gick sin egen väg och tog sitt egna gränssnitt Unity ( härstammar från Ubuntu Netbook Edition ) som bygger på GNOME med Unity som skal.

GNOME 3

[Bilden hittades inte]

Ubuntu 11.10 Unity

[Bilden hittades inte]

Gänget bakom Linux Mint har i senaste versionen två gränssnitt ett med klassisk GNOME och ett med en twist på GNOME 3 som ser ut såhär.

[Bilden hittades inte]

Som ni ser så är det en riktning mot mer mobila enheter. Stora knappar som ska vara enkelt att navigera men med mus och tangentbord blir det ibland bökigt.

Sist men inte minst OSX och iOS. Känns som Apple försöker väva ihop dessa två operativen till ett?

OSX

Image Enlarger

iOS

Image Enlarger

Sen har vi KDE, XFCE och LXDE bland annat men vart ska man gå någonstans? Jag föredrar personligen GNOME miljö i grunden när jag kör Linux därför lägger jag stor fokus på det här. Men känns som att många distributioner går mot en mer surfplatte vänlig skrivbordsmiljö vad tycker ni?

EDIT: Lagt till Apple två operativ och ja det blev en del bilder hoppas inte det är för mycket. 🙂

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1273074
december 15, 2011 - 7:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Du glömde något 😉 Har själv funderar på en MacBook Pro och haft väldigt länge.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1273075
december 15, 2011 - 7:08 e m
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1273190 wrote: Du glömde något 😉 Har själv funderar på en MacBook Pro och haft väldigt länge.

Snabbt svar det gillas! Jaså så du funderar på att gå den riktningen då? Jag tar med Apple också strax. 🙂

Avatar
MJ
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
mars 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1273076
december 15, 2011 - 7:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Om det inte blir några avsevärda förbättringar på ena eller andra sättet med win 8 så stannar jag nog kvar
på win 7.Fast att prova på linux kan nog vara en god ide , om inget annat så lär man sig nåt nytt.
Men skulle jag köra win 8 så får man nog stänga ner den startsidan iallafall den passar ju bara på
en tv eller så.

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1273112
december 16, 2011 - 9:37 f m
sp_Permalink sp_Print

Om man polerar unity en del tror jag det kan bli riktigt bra.

OS X är det jag föredrar i dagsläget, dock har jag svårt att förstå varför man lade till launchpad.
Men det kan ju bero på att jag är van vid att alltid starta allt från spotlight.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1273115
december 16, 2011 - 10:06 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag som vägrar lämna Windows XP x64, mycket för att jag känner att allt efter den versionen suger. Tycker dock att Linux Mint 12 med Gnome 3 går mot till det bättre när det gäller operativsystem för Linux. Har dock inte testat Mint 12 så extremt mycket dock ska jag väl säga. Windows 8 lär jag nog inte testa ens när den är färdig. Provade testversionen som inte var färdig på lång väg, det var inte mycket som funkade. Jag visste inte ens hur man stängde av operativsystemet 😀

Avatar
Lord_Kvadd
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
februari 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1273179
december 17, 2011 - 1:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Gillar Win7 otroligt mycket faktiskt. Kommer nog hålla fast vid det ett tag. Har dock inte tittat något alls på Win8, så vem vet?

Det hade annars varit väldigt trevligt att gå över till Linux igen, men när det enda jag gör på min privata dator är att spela spel så tror jag inte att jag behöver vidareutveckla varför det inte blivit av.
Privata laptopen kör dock Linux Mint och det fungerar väldigt bra där 🙂

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1273190
december 17, 2011 - 3:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Går ju att stänga av Metro i Win8, då kommer det vara i princip som Win7.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1273193
december 17, 2011 - 4:07 e m
sp_Permalink sp_Print

@MeaN Machine
Då finns det väl heller ingen anledning att uppgradera om det är precis som Windows 7? eller menade du utseendemässigt nu?

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1273212
december 18, 2011 - 1:17 f m
sp_Permalink sp_Print

Ja, inte vet jag. Det dyker väl upp andra nyheter för folk som inte kör det på tablets, etc. Dessutom finns det ju alltid en anledning att uppgradera, då ordet i sig betyder ”förbättring från tidigare version”. Nyare är inte nödvändigtvis bättre.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1273365
december 20, 2011 - 7:55 e m
sp_Permalink sp_Print

Kul med alla kommentarer! Jag såg en kinesisk distro idag som såg riktigt intressant ut.

http://www.omgubuntu.co.uk/201…..f-awesome/

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1273370
december 20, 2011 - 8:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört på win 8 dp sen ett par veckor tillbaks, använder det som primärt OS. Som mean machine säger är det väldigt likt 7an så fort man går ur välkomstscreenen. Fördelar so far är ruskigt snabb boot och ehm… ja det mesta funkar. Gillar utseende på taskmgr m.m. Mindre bra är avsaknaden av startmeny men det kommer de garanterat lösa till skarpa versionen, kanske t o m betan? Som det är nu har jag en länk på skrivbordet C:ProgramDataMicrosoftWindowsStart MenuPrograms, så det är rätt så osmidigt. Mycket användning av snabbkommandon.

Henry de Kruijf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
Member Since:
oktober 14, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1273386
december 20, 2011 - 11:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Kör och har kört Windows 7 x64 länge nu. Tycker det fungerar utmärkt, även fast det kanske inte är det snyggaste operativsystemet. Har även testat Linux Mint 11 i ett par dagar. Tyckte det fungerade bra, men kände att det inte vore ett heltids alternativ då man ibland blir sugen på att testa nåt spel. Så själv kommer jag hålla mig till Win7 sålänge det inte kommit mycket nytt, egentligen bara med bra driver/program/spel- support som argument.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
328 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL