Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal. | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal.
This topic is locked
Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 19, 2012 - 8:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Tänkte starta en tråd om nästa version av Ubuntu. Kodnamnet är Quantal Quetzal och där har dykt upp en hel del nyheter nu den senaste tiden.

Man har snackat om att fräscha upp Ubuntu.

Ubuntu 12.10 Named ‘Quantal Quetzal’

Även menyn har blivit uppdaterad.

New Session Menu Lands in Ubuntu 12.10

Klockan har blivit uppdaterad.

Timezone Sorting Added to Ubuntu 12.10 Clock Applet

Valve har gjort Steam till Linux/Ubuntu officiellt där Left 4 Dead blir det första spelet att kunna köras genom Steam på Ubuntu.

Valve launches Linux blog, officially announces Steam for Ubuntu — Engadget

Nautilus har också blivit uppgraderat filhanteraren till Ubuntu.

Ubuntu 12.10 Quantal: Nautilus Gets New Toolbar And Menu, Other Important Changes ~ Web Upd8: Ubuntu / Linux blog

Det senaste som är mest intressant är integration av webb baserade applikationer. Detta kommer vara valbart om man vill ha det eller ej vilket är väldigt bra. Nu från start stöds detta av 33 applikationer som Facebook, Twitter och Gmail.

Man kan installera det både i Ubuntu 12.04 LTS och Ubuntu 12.10 finns en guide här att följa.

[How To] Install Ubuntu’s New Web Apps Feature in 12.04 & 12.10

Läs allt här om webb integreringen:

Ubuntu 12.10 to Feature Innovative Web App Integration

Canonical integrating Ubuntu WebApps in Quantal Quetzal (video) — Engadget

[Bilden hittades inte]

Alpha 1 och 2 har släppts och Alpha 3 ska komma den 26 Juli.

Alpha 1 släppt.

Ubuntu 12.10 Alpha Released

Alpha 2 släppt.

Ubuntu 12.10 Alpha 2 Released

Release schemat kan ses här.

https://wiki.ubuntu.com/QuantalQuetzal/ReleaseSchedule

Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal ska släppas den 18 Oktober.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1281627
juli 19, 2012 - 10:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Ubuntu 12.10 ser lika dant ut enligt mitt tycke. Själv laddade jag ner två olika Linux Mint 13 versioner. Senaste Zorin OS 6 blev värre än nånsin när jag testade det vilket var synd. Kändes som det var fullt med buggar i det operativsystemet 🙁 Även 5:an var ofärdig då man inte kunde få allt på svenska trots att man ställde in det på svenska

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1284250
oktober 18, 2012 - 6:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Nu har Ubuntu Quantal Quetzal släppts! 🙂

Ubuntu 12.10 Released, Ready to Download | OMG! Ubuntu!

10 Things To Do After Installing Ubuntu 12.10 | OMG! Ubuntu!

[How To] Upgrade Ubuntu 12.04 to Ubuntu 12.10 | OMG! Ubuntu!

Lägger till infon om Alpha 1, 2 och 3. Samt de två betorna.

Alpha 1
Ubuntu 12.10 Alpha Released | OMG! Ubuntu!

Alpha 2
Ubuntu 12.10 Alpha 2 Released | OMG! Ubuntu!

Alpha 3
Ubuntu 12.10 Alpha 3 Released | OMG! Ubuntu!

Två betor har också släppts.

Beta 1

Ubuntu 12.10 Beta Overview – YouTube

Beta 2

See What's New in Ubuntu 12.10 Beta 2 – YouTube

En hel del saker har hänt. 🙂

Nu är det som sagt släppt och såhär står det på Ubuntus hemsida: ”Avoid the pain of Windows 8 – The all-new Ubuntu 12.10 is out now”.

[Bilden hittades inte]

🙂

Vad säger ni? Kommer ni testa det senaste i Ubuntu?

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1284253
oktober 18, 2012 - 9:00 e m
sp_Permalink sp_Print

Avoid the pain of Windows 8. Hahahaha, vilken antireklam mot Windows 8 :D, gillar det. Hoppas att dom inte blir stämda pga det

Snart släppt då, med andra ord.Det är ju månad 10 nu. Mitt favorit Linux OS kommer nästa månad som vanligt Linux Mint med nr 14.

Det jag inte kan begripa är varför ska minimera, stänga fönster knapparna vara på vänster sida av fönstret? Visst, det går ju att ändra på det, men det känns ju så ovant

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
april 2, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284313
oktober 21, 2012 - 2:31 e m
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1284380 wrote: Vad säger ni? Kommer ni testa det senaste i Ubuntu?

Nu har jag uppgraderat den ena laptopen till Xubuntu och den stationära till Kubuntu (från vanliga).

Jag gav Unity en chans, men, nä, inte för mig. Vem fasiken vill få allt man skriver på sin dator skickat till Amazon för lite reklam feedback?

Som någon skrev på sin blogg, det är att likna vid Crapware. Jag är benägen att hålla med.

Hittills förefaller Kubuntu jättebra. Xubuntu 12.10 fortsätter fungera fint på laptopen.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1284314
oktober 21, 2012 - 2:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1284383 wrote: Avoid the pain of Windows 8. Hahahaha, vilken antireklam mot Windows 8 :D, gillar det. Hoppas att dom inte blir stämda pga det

Snart släppt då, med andra ord.Det är ju månad 10 nu. Mitt favorit Linux OS kommer nästa månad som vanligt Linux Mint med nr 14.

Det jag inte kan begripa är varför ska minimera, stänga fönster knapparna vara på vänster sida av fönstret? Visst, det går ju att ändra på det, men det känns ju så ovant

Hihi ja den var rolig. 🙂 Nej tror inte dom blir stämda för det. Roligt var det i alla fall.

Ja precis. Du håller dig till Linux Mint ja.

Det tycker jag är bra! Speciellt i Ubuntu eftersom dashen är till vänster. Det brukar bli så att man gör mycket i den hörnan.

xemacs;1284443 wrote: Nu har jag uppgraderat den ena laptopen till Xubuntu och den stationära till Kubuntu (från vanliga).

Jag gav Unity en chans, men, nä, inte för mig. Vem fasiken vill få allt man skriver på sin dator skickat till Amazon för lite reklam feedback?

Som någon skrev på sin blogg, det är att likna vid Crapware. Jag är benägen att hålla med.

Hittills förefaller Kubuntu jättebra. Xubuntu 12.10 fortsätter fungera fint på laptopen.

Jag ska testa både Xubuntu och Kubuntu sen de ser riktigt bra ut! 🙂 Jag gillar Unity faktiskt förutom Amazon reklamen då. Men samtidigt går den att stänga av eller helt ta bort om man så vill.

Det är inte som med Windows 8 där startknappen och startmenyn tas bort utan någon möjlighet att få tillbaka den. Det går via tredjeparts mjukvara men det verkar som en del av dom kommer att kosta pengar.

Jag håller mig till Ubuntu men ska testa annat. Möjligtvis att jag lägger in en distro som är ännu mer lättdriven än Ubuntu för att få ännu mer snabbhet i den.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
298 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL