Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin. | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ubuntu 12.04 LTS Precise Pangolin.
This topic is locked
Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 27, 2011 - 12:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej! Dags att starta en tråd inför nästa utgåva av Ubuntu.

Såhär ser roadmapen ut:

[Bilden hittades inte]

Där kommer alltså vara 5 årigt stöd för denna releasen istället för 3 år som det brukar vara för LTS utgåvorna.

Alpha 1 kommer den 1 December så då lär där antagligen börja strömma in mer nyheter osv.

Jag har gjort en egen liten logotyp bestående av komponenter från Canonical själva. Håll till godo. 🙂

[Bilden hittades inte]

skiroy
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
september 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1272590
december 7, 2011 - 7:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Du kan spamma hur mycket du vill om Ubuntu men jag håller mig kvar vid Mint. 😉

Kanske ingen nyhet direkt men jag hör till en av dessa som verkligen inte tycker om Unity.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1272592
december 7, 2011 - 7:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med dig skiroy. Mint ska det vara annars får det va 😀

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1272641
december 8, 2011 - 8:56 e m
sp_Permalink sp_Print

skiroy;1272704 wrote: Du kan spamma hur mycket du vill om Ubuntu men jag håller mig kvar vid Mint. 😉

Kanske ingen nyhet direkt men jag hör till en av dessa som verkligen inte tycker om Unity.

Om du tycker jag spammar så slutar jag uppdatera då. 🙁 Skämt åsido jag har också tappat lite sugen på Ubuntu den senaste tiden så 12.04 är sista chansen om jag ska stanna kvar där. Linux Mint har jag testat en gång och det kastades ut väldigt snabbt. Buggigt till tusen på min dator och så påminner det för mycket om Windows.

Viking1962;1272706 wrote: Jag håller med dig skiroy. Mint ska det vara annars får det va 😀

Då kan man nästan lika gärna köra Windows. 😉

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1272656
december 9, 2011 - 11:45 f m
sp_Permalink sp_Print

@swedish Berserk
Nepp, håller inte med alls där. Det är en jäkla skillnad även om menyerna är uppbyggt på sammasätt. Inga blåskärmar i Linux och så krashar Firefox 4+ med x6 processor i Windows, det gör det inte i Linux trots att det är samma version. Så man kan alltså inte ”Kan lika gärna köra Windows” som du sa. Laddade ner Linux Mint 12 x64 DVD versionen nyss med Gnome 3 och den ser fan så mycket bättre ut än Ubuntu med Gnome 3. Menyerna är mycket trevligare nu i Mint 12 än Mint 11

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1272661
december 9, 2011 - 2:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1272770 wrote: @swedish Berserk
Nepp, håller inte med alls där. Det är en jäkla skillnad även om menyerna är uppbyggt på sammasätt. Inga blåskärmar i Linux och så krashar Firefox 4+ med x6 processor i Windows, det gör det inte i Linux trots att det är samma version. Så man kan alltså inte ”Kan lika gärna köra Windows” som du sa. Laddade ner Linux Mint 12 x64 DVD versionen nyss med Gnome 3 och den ser fan så mycket bättre ut än Ubuntu med Gnome 3. Menyerna är mycket trevligare nu i Mint 12 är Mint 11

Okej alla har rätt till en egen åsikt! 🙂 Sen har Linux Mint gänget blivit påkomna med detta: http://www.omgubuntu.co.uk/201…..f-profits/

Jag har inte testat Linux Mint 12 än men vi får se om jag testar det i framtiden.

skiroy
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
september 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1272724
december 10, 2011 - 3:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1272755 wrote: Om du tycker jag spammar så slutar jag uppdatera då. 🙁 Skämt åsido jag har också tappat lite sugen på Ubuntu den senaste tiden så 12.04 är sista chansen om jag ska stanna kvar där. Linux Mint har jag testat en gång och det kastades ut väldigt snabbt. Buggigt till tusen på min dator och så påminner det för mycket om Windows.

Då kan man nästan lika gärna köra Windows. 😉

Nejdå, klart att du ska fortsätta att uppdatera om Ubuntu. 🙂
Mitt inlägg var skämtsamt och inte illa ment, jag kör ju Mint som sagt och är nöjd. Speciellt med Mint 10 som jag tycker är den klart bästa de har gjort.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1272725
december 10, 2011 - 3:42 e m
sp_Permalink sp_Print

skiroy;1272838 wrote: Nejdå, klart att du ska fortsätta att uppdatera om Ubuntu. 🙂
Mitt inlägg var skämtsamt och inte illa ment, jag kör ju Mint som sagt och är nöjd. Speciellt med Mint 10 som jag tycker är den klart bästa de har gjort.

Hehe jag vet att du bara skojade. 🙂 Jag har inte gett upp hoppet om Ubuntu helt än men om inte 12.04 är bra så får jag nog byta distro. Linux Mint 10 baseras väl på Ubuntu 10.10 som jag kör på min bärbara? Det är i alla fall en jättebra distro.

skiroy
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
september 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1272733
december 10, 2011 - 4:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Jepp! Mycket riktigt så är Mint 10 baserad på Maverick Meerkat.
Den kanske bästa distron ja, nu har jag iofs bytt till en nyare kernel men är väldigt nöjd med Mint 10. Har en annan stationär där jag kör Mint 9 baserad på Lucid.
Bägge två är väldigt bra.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1274759
januari 20, 2012 - 4:48 e m
sp_Permalink sp_Print

Kommer med lite nyheter idag.

http://www.omgubuntu.co.uk/201…..shortcuts/

Inloggningsskärmen har fått ytterliggare förbättringar.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275014
januari 24, 2012 - 2:46 e m
sp_Permalink sp_Print

HUD till Unity.

http://www.omgubuntu.co.uk/201…..y-feature/

Tror detta kan bli bra. 🙂 Gillar personligen integrationen med Inkscape!

Förhoppningsvis landar det till 12.04 släpps.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275390
januari 31, 2012 - 8:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Denna nyheten gäller inte bara 12.04 men jag postar den här ändå!

Canonical företaget bakom Ubuntu har börjat följa Firefox rapid release program vilket innebär att alla med Ubuntu 10.04 till 11.10 kommer att bli automatiskt uppgraderade via uppdateringshanteraren!

http://www.omgubuntu.co.uk/201…..-released/

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275424
februari 1, 2012 - 8:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Lång video om 12.04. 🙂

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275500
februari 2, 2012 - 9:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Och en kort video om Alpha 2 som släpptes idag! 🙂

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275525
februari 3, 2012 - 9:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Unity 5.2 har landat i 12.04! 🙂

http://www.omgubuntu.co.uk/201…..s-changes/

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275537
februari 4, 2012 - 3:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Läser man kommentarerna under bilderna så är inte Unity speciellt populärt :D. Många gick över till KDE som jag själv avskyr som pesten. Det jag hatar med Ubuntu är färgvalet och att Ubuntu känns slöare än andra Linux utgåvor. Jag själv kör Windows på båda mina datorer eftersom Linux Mint 12 inte var så bra tydligen när jag väl installerade det. Av nån anledning så gick det inte installera så man fick fullständig svenska eftersom nedladdningslänkarna verkade helt döda. Bredbandet blev extremt slött typ 56k modem tiden. Vet inte varför det inte funkade som det skulle då Linux Mint 11 funkade så bra. Nu installerade jag på AM3+ moderkortet denna gång och Linux Mint kanske inte har support för USB 3.0 och det nya chipsetet m.m? Får se när jag installerar Linux nästa gång. Jag har ju tre datorer. Den sista är en Celeron 1.2GHz med inbyggd grafik som jag fick gratis

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275552
februari 4, 2012 - 12:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1275656 wrote: Läser man kommentarerna under bilderna så är inte Unity speciellt populärt :D. Många gick över till KDE som jag själv avskyr som pesten. Det jag hatar med Ubuntu är färgvalet och att Ubuntu känns slöare än andra Linux utgåvor. Jag själv kör Windows på båda mina datorer eftersom Linux Mint 12 inte var så bra tydligen när jag väl installerade det. Av nån anledning så gick det inte installera så man fick fullständig svenska eftersom nedladdningslänkarna verkade helt döda. Bredbandet blev extremt slött typ 56k modem tiden. Vet inte varför det inte funkade som det skulle då Linux Mint 11 funkade så bra. Nu installerade jag på AM3+ moderkortet denna gång och Linux Mint kanske inte har support för USB 3.0 och det nya chipsetet m.m? Får se när jag installerar Linux nästa gång. Jag har ju tre datorer. Den sista är en Celeron 1.2GHz med inbyggd grafik som jag fick gratis

Folk gillar inte förändring det är problemet. 😉 Linux Mint är bra men har varit instabilt när jag kört det på mina datorer. Du får testa 12.04 sen när det kommer Viking! 🙂

Här kommer två riktigt bra genomgångar av Alpha 2.

Lite mer info om Unity 5.2:

http://www.webupd8.org/2012/02/unity-52-released-with-multi-monitor.html

Det börjar arta sig nu. 🙂

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275555
februari 4, 2012 - 12:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Allt som är nytt behöver ju inte vara bra. Kolla bara på Bulldozer, inte blev den bättre än Phenom II bara för att den är nyare 😀 och så gäller även operativsystem

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275559
februari 4, 2012 - 1:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1275674 wrote: Allt som är nytt behöver ju inte vara bra. Kolla bara på Bulldozer, inte blev den bättre än Phenom II bara för att den är nyare 😀 och så gäller även operativsystem

Jo det är sant. Men varför gnälla på något som man inte behöver använda? Det är helt fritt med öppen källkod. Gillar man då inte Unity är det bara att testa en annan distro finns ingen som försöker tvinga på Ubuntu till någon det är ett fritt val så varför då klaga?

Det är inte som Windows vilket man i princip får köpa vare sig man vill ha det eller inte.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1275572
februari 4, 2012 - 7:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Kunde inte motstå frestelsen att testa Alpha 2 efter att ha sett videos och läst att den enligt många redan var stabil.

Testade på de två bärbara och den gamla stora funkade som väntat bra förutom att det kändes som att touchpaden laggade till ibland vilket är konstigt för den har alltid funkat innan. Scrollningen ville inte funka i heller.

På den lilla som visat sig vara väldigt inkompatibel med Linux funkade faktiskt Alpha 2 förvånansvärt bra. Det trådlösa hittade mitt bredband direkt ( vilket bara funkat i Mint 12 tidigare bland linux distros ) jag misstänker nästan att det har något att göra med Kernels som kommit nu i slutet alltså att den blivit komptibel. Touchpaden funkade korrekt efter jag enablat two finger scrolling vilket var bra.

I övrigt var Unity mer rappt än tidigare på båda maskinerna och drog ca 350mb ram när jag ”vilade” på skrivbordet. 🙂

Märks även att Software Centert blivit mer optimerat och snabbare! Vilket är positivt.

Överlag känns det bra även om touchpad klyddet på den stora bärbara gör mig lite konfunderad.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
324 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL