Korrupt registry fil | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Korrupt registry fil
This topic is locked
Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 18, 2012 - 4:37 f m
sp_Permalink sp_Print

Igår morse när jag startade upp ena datorn så kom det upp en dialogruta där det stod att registret var trasigt och att data kanske är förlorat. Nu har datorn blivit ganska ostabil efter det och blåskärm som följd. Finns det nåt sätt att fixa det eller är det ominstallation som gäller? jag har i och för sig en HD backup av C: men den är ganska gammal vid det här laget. Drivrutiner m.m. måste nog uppdateras igen i såna fall.

Edit:
Tog den klonade HD backupen, men den var som sagt inte up to date. Fick uppdatera en del program och drivrutiner. Tyvärr försvann en del sparfiler till några spel, men det är ju inte hela världen

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1281582
juli 18, 2012 - 12:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Man brukar kunna använda ”senast fungerande configuration” när registret fått spunk. Det är bara att trycka F8 under uppstarten och välja det.
Annars hade du kunnat starta på en Live CD och kopiera ut alla information som du behöver först, och sen blåsa tillbaka backupen. Då hade du inte förlorat någon data.
Eller enklast är väl att blåsa tillbaka backupen på en annan hårddisk, sen starta på den disken och sedan flytta över dina sparfiler från den gamla disken.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1281583
juli 18, 2012 - 12:48 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1281710 wrote: Man brukar kunna använda ”senast fungerande configuration” när registret fått spunk. Det är bara att trycka F8 under uppstarten och välja det.
Annars hade du kunnat starta på en Live CD och kopiera ut alla information som du behöver först, och sen blåsa tillbaka backupen. Då hade du inte förlorat någon data.
Eller enklast är väl att blåsa tillbaka backupen på en annan hårddisk, sen starta på den disken och sedan flytta över dina sparfiler från den gamla disken.

Testade det men det hjälpte inte tyvärr. Varje gång jag skulle rensa registret efteråt (läste att man skulle rensa registret på nätet efter trasigt register) med Ccleaner så kraschade datorn BSOD. Nu har jag återställt datorn med undantag vissa program som ska in

Jag använder Acronis True Image för att göra backup filer, men har ingen aning hur jag ska göra för att kopiera en enstaka fil från imagen då jag inte har nåt program som kan öppna och läsa innehållet. Nån som vet?

En liten noob fråga också. Vilka filer ska jag göra backup på om jag vill göra backup av registret manuellt? har aldrig tänkt på vilka filer som är själva registret

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1281594
juli 18, 2012 - 6:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Du behöver ju inte ta backup på registret.
Vet ej hur Acronis gör, men du kan ju alltid återställa din backup till en extern disk och ta ut filerna du behöver ha den däifrån. men det borde gå att kunna ”öppna” den. Vad bir filerna i för format?

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1281601
juli 18, 2012 - 11:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag kör ju DOS versionen av Acronis som finns på Hirens BootCD (inte så laglig kanske) och ändelsen heter .tib. Jag tror att det bara är deras eget program som kan öppna imagefilen. Jag har sökt på nätet och det verkar vara så som jag säger. Om man ska kopiera en enskild fil så måste man göra det med Windows versionen av programmet. Får se om jag köper det senare. Hur som helst så har jag installerat om datorn. Jag gjorde också en export av registret med regedit och sparade den som en .reg fil. Nästa gång så är det bara att dubbelklicka på den filen så kanske det återställer registerdatan rätt förhoppningsvis. Filen blev 108MB stor

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
194 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL