Köpa Windows 7 nycklar lagligt? | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Köpa Windows 7 nycklar lagligt?
This topic is locked
Avatar
tt3
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
augusti 21, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 22, 2012 - 9:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Då jag ska uppgradera mitt system så ska jag köpa Windows 7. Jag har dock sett folk på blocket och andra ställen som säljer nycklar för några hundra. Jag har varit i kontakt med några och de nämner att man kan ladda ner Windows 7 från Microsoft sedan aktivera OS med denna nyckel. Har någon erfarenhet utav detta? Vad är skillnaden rent funktionellt med att köpa ett begagnat OS med fodral och cd, eller bara en nyckel? Kan man änns ladda ner Windows 7 från Microsoft?

Givetvis utgår jag ifrån att detta är lagligt.

Edit: Man kan inte ladda ner Windows 7 från Microsoft utan att betala först, dock kan man ladda ner det lagligt ifrån andra ställen. Vad jag vet så är det också lagligt att använda dessa nycklar, då de är ”äkta”, däremot vet jag inte om man bryter mot MS TOS om man använder eller säljer dessa, vilket vissa webbshoppar gör.

Som jag ser det så är det inte piratkopiering då det inte är olagligt att ladda ner en originalversion av Windows 7 (finns många platser där win7 kan laddas ner, som inte har anknytning till olagligheter). Det är heller inte olagligt att aktivera den med en äkta nyckel som är köpt.

Vad säger ni om detta?

/tt3

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282654
augusti 23, 2012 - 7:31 f m
sp_Permalink sp_Print

De nycklar som säljs på blocket är väl antagligen OEM-nycklar och de tvivlar jag på att man får sälja vidare. Du bryter dock inte mot något avtal när du köper dem. Men jag kan ha fel. Antar att man kan bulkköpa nycklar på nåt sätt också, som t.ex. datorbyggare gör. Kanske man får sälja dem vidare då. Själv brukar jag ta OEM-nycklar från de datorer vi kasserar på jobbet.

Här kan du ladda ner Win7 iso: Official Windows 7 SP1 ISO from Digital River « My Digital Life

Avatar
tt3
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
augusti 21, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1282666
augusti 23, 2012 - 12:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Okej tack för informationen. Jag köpte dock en nyckel igår för 20 dollar till Windows 7 Professional 64bit. Får väll se om jag kan aktivera, isåfall så är det en bra affär.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
285 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL