Installera XP | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Installera XP
This topic is locked
Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
februari 15, 2012 - 1:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag har en Acer Aspire One (utan CD-läsare). Installerade Xubuntu på den (på grund av ett projektarbete), vill dock återgå till XP.
Försökte först med systembackupen, men ingenting jag försökte fungerade. Läste att det brukar funka om man installerar Vista (för att det brukar fixa disk-inställningarna) så ska man sedan kunna installera XP utan problem. Datorn i sig är för svag för att köra vista, men genom att använda WinToFlash för att föra över Vista på ett USB minne kunde jag installera det utan större problem. Datorn startade upp i Vista precis som den skulle. Försökte därefter installera XP på liknande sätt, WinToFlash för att föra över XP till USB minne; installera från USB minnet; installationen gick utan problem.
Då jag försöker starta datorn får jag dock följande fel:

”Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware. Please check the windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information”

Jag har försökt att lösa det, men jag har kört fast totalt!!

Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1276048
februari 15, 2012 - 3:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Lättast är väl om du lånar eller köper en extern USB DVD läsare o petar in XP.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1276056
februari 15, 2012 - 6:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Fixa diskinställningarna säger du. Menar du bootsektorn då eller? så att Grub inte kommer upp? ska inte fdisk /mbr fixa det

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1276058
februari 15, 2012 - 6:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Enklast är ju att göra en bootbart USB med Windows PE (som används för Windows 7 och Vista) och installera därifrån. Gjorde det med Windows 98 för ett tag sedan och det funkade bra 🙂

Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1276063
februari 15, 2012 - 7:34 e m
sp_Permalink sp_Print

EliXyR;1276168 wrote: Lättast är väl om du lånar eller köper en extern USB DVD läsare o petar in XP.

Känns inte som en vidare bra lösning då man ska kunna installera från USB. Det den klagar över är inte heller själva installationen, utan nånting med diskinställningar, så det är inte säkert att den lösningen skulle fungera alls.

Viking1962;1276176 wrote: Fixa diskinställningarna säger du. Menar du bootsektorn då eller? så att Grub inte kommer upp? ska inte fdisk /mbr fixa det

Efter vad jag har förstått så sätter Ubuntu en annan MBR, men Vistas installationsprogram ska klara att fixa till det (tips på flera sidor)… kunde dock inte köra XP efter att det installerats.
fdisk /mbr kräver väl att jag har en kommandoprompt.
Det är inte det vanliga ”Grub>” som kommer upp, utan det som kommer upp är meddelandet jag skriv i den ursprungliga posten.

Jag har provat att fixa MBR med en Ubuntu Live USB genom att installera och köra testdisk.

Vet dock inte exakt vad den klagar över. Kan vara MBR, eller så är det nåt annat.

Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1276065
februari 15, 2012 - 7:36 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1276178 wrote: Enklast är ju att göra en bootbart USB med Windows PE (som används för Windows 7 och Vista) och installera därifrån. Gjorde det med Windows 98 för ett tag sedan och det funkade bra 🙂

Jag har gjort ett bootbart USB med windows XP, och om inte det funkar för att den klagar på diskinställningar, är det troligt att PE fungerar bättre? (Jag har förövrigt ingen version av PE)

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1276066
februari 15, 2012 - 7:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Finns ju en gammal bra sida som jag själv nästan glömt bort http://www.bootdisk.com/

Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1276068
februari 15, 2012 - 7:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1276186 wrote: Finns ju en gammal bra sida som jag själv nästan glömt bort http://www.bootdisk.com/

De flesta saker där verkar ha att göra med CDs, och inte USB. Det är tyvärr inte bara att kopiera över innehållet i en CD-setup till ett USB.

Min slutsats är att Ubuntu helt enkelt är ett värdelöst operativsystem som är så extremt inkompatibelt med resten av världen att det sabbar alla inställningar och gör så att inget annat fungerar.
*suck*

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1276071
februari 15, 2012 - 8:33 e m
sp_Permalink sp_Print
Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1276081
februari 15, 2012 - 9:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Den hederliga trotjänaren Windows 98 från diskett:
Format C:

och sedan installera windows XP på disken. så gjorde jag när en en disk bråkade som satan.

Borde även fungera från usb då win 98 kan köras från USB eller CD.

Fungera inte detta, får du ta fram det tunga vapnet DOS 6.22. Jag använder det fortfarande för att göra ”rent” diskar som bråkar. Funger även på stora diskar med specialprogram.

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1276087
februari 16, 2012 - 5:53 f m
sp_Permalink sp_Print

Ibland kan det bero på att din hårddisk inte är riktigt formaterad, även om man har formaterat den . Jag brukar köra med vista windows 7 och en xp skiva ibland för att rensa disken. Har även haft en linux version för det. Enbart för att få bort skräp, så att hårddisken blir ren.

Men nu för tiden har jag en enhetet jag kan ta ut mina diskar och formatera dom om jag vill. Fungerar ungefär som en extern hårddisk utan cabinett. Vågar du så kan du ju ta ut disken och formatera den, sen blir det som att installera på en ren disk.

Sen som någon skriver så finns det externa usb enheter som dvd spelare som fungerar bra att installera ifrån. Tror även att jag har sett någon lösning där man lägger in drivrutiner för cd för att på så sätt installera operativet.

Ett alternativ som kan fungerar är om du skapar 2 partioner sen lägger in win98 på disken och sen installerar därifrån.

Krångliga sättet, bör unvikas ^^

1. du formaterar disken, skapar 2 patitioner med fat32 (d:disken är där du lägger operativet inte i c:)
2. tar ut disken ur datorn, och kopierar win98 til disken
3. startar med någon form at dos, ska finnas dos för usb sticka sen går du in på hd och kör därifrån.

Som vanligt jag allt gå åt *censur* även om man använder alla konstens regler och då brukar det vara något väldigt enkelt som man missar pga för lite sömn : )

/n0pax

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1276089
februari 16, 2012 - 7:22 f m
sp_Permalink sp_Print

Crida498;1276188 wrote: De flesta saker där verkar ha att göra med CDs, och inte USB. Det är tyvärr inte bara att kopiera över innehållet i en CD-setup till ett USB.

Min slutsats är att Ubuntu helt enkelt är ett värdelöst operativsystem som är så extremt inkompatibelt med resten av världen att det sabbar alla inställningar och gör så att inget annat fungerar.
*suck*

På den sidan finns också hur man installerar Windows XP från USB. Har dock inte läst så noga hur man gör. Man kanske måste ha filer från nån CD i alla fall

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
393 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL