excel - skapa lista mellan flera filer | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
excel - skapa lista mellan flera filer
This topic is locked
Avatar
hjarterkung
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
mars 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
december 3, 2014 - 4:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej

Har under hela dagen försökt skapa bra och fungerande listor för att sammanställa all information om personal. Jag har inget program att använda för att hantera personalen, min kommunala arbetsgivare har visserligen men de är tyvärr väldigt dåliga och saknar mycket information som jag behöver dagligen. Därför är jag på jakt efter ett verktyg att sätta ihop mina egna listor om personalen.

Det jag har idag är flertal olika excel ark som innehåller olika information.

Jag har en MASTER lista som består av personnummer, namn, anställningstyp, från, till och med, födelsedag, anteckningar.
En rad per anställd där all data är samlad i separata celler. Den listan funkar jättebra men sedan vill jag använda delar av denna lista i andra filer, till exempel en där jag gör noteringar om frånvaro, sjuk, vabb osv. Då vill jag ju ha kollumnen för personnummer och namn för att sedan ha en kalendervy där jag petar in respektive persons frånvaro.

Jag vill nu automatiskt flytta data från MASTER listan till mina andra filer.
Detta funkar fint med att länka (copy paste special > link). Men då kan jag inte lägga till och ta bort personal i master filen utan att allt går sönder. Tar jag bort en rad i master filen när jag kör på länkat så blir det helt fel i de andra filerna.

Jag har inte kunskap om att skapa massa macron. Import av data quary har jag prövat men då förvandlas allt till konstiga tabeller och den verkar inte uppdatera sig när jag öppnar och stänger filer och gör ändringar i MASTER listan.

Är desperat på att hitta en fungerande lösning för att enkelt hålla alla filer uppdaterad med rätt information. Jag vill ju egentligen bara spegla kollumn A, B, C i flera olika filer. Ändrar jag något i MASTER listan ska det ändras i alla andra filer när de öppnas, så att allt är samma och jag endast behöver göra ändringar på 1 ställe och inte 10.

Tacksam för hjälp

Om det finns bättre program att använda än excel, berätta gärna. Valde excel då jag med flera i ledningen kan använda listorna då…

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1295964
december 5, 2014 - 9:40 f m
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju köra länkade celler i Excel. Men annars så biorde du ju ha någon form av enklare CRM system. Hur stort är bolaget ifråga?

Avatar
hjarterkung
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
mars 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1295965
december 5, 2014 - 9:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Har ca 80 anställda.
Det som inte går med länkade celler är att så fort en rad tas bort (någon slutar)
en rad läggs till (någon börjar) så blir alla länkar helt fel i de andra bladen/filerna.

Måste ha ett system som tar redigeringar i utseende, från och tillägg av celler, rader, kollumner…

CRM system somär bra hade varit guld värt.
Men min kommunala arbetsgivare har inget och därför kan jag inte använda något…

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1295968
december 5, 2014 - 6:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte bara göra ett stort excelark med alla uppgifterna i då? Det går ju dela upp det grafiskt så de är lite separerade.
Annars kan du säkert bygga nått eget i Access eller liknande.

Emanuel_3
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
juli 2, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1296378
januari 24, 2015 - 3:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Dela grafiskt i samma ark, dela i a4 format så du kan göra separata utdrag vid tillfälle. Infoga tabellyta ställer ju automatiskt in extra ark i avgränsningsområdet så du behöver ju inte flytta ark för att göra plats.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
269 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL