Behöver hjälp | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Behöver hjälp
This topic is locked
henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 19, 2012 - 5:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag köpte en dator nyligen där jag betalade ett företag att bygga den, dock gick något knasigt till när nu min SSD disk funkar som en ”primär” eller vad man ska kalla det. Så varje gång jag laddar ner något eller sparar så går det in i SSD disken vilket jag såklart inte vill. SSD är just nu C: och min hårddisk D:, kan jag på något sätt ändra dessa? Jag försökte ändra ”hämtade filer”, properties och namnet men vet ej hur jag ska skriva. (Står C:UsersHenrikDownloads just nu)

Hoppas jag var informativ nog för att ni ska kunna hjälpa mig. Tack på förhand.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1285218
november 19, 2012 - 5:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Du ändrar ju självklart i det programmet du laddar ner med. Vilket och hur du gör vet jag inte, då du inte angett vad det gäller.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285219
november 19, 2012 - 5:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1285350 wrote: Du ändrar ju självklart i det programmet du laddar ner med. Vilket och hur du gör vet jag inte, då du inte angett vad det gäller.

Jo men vanliga saker, filmer från PB, massa program som fraps t.ex. Visserligen skulle jag bara kunna dra över allting men vem orkar det.

Sen är min ”User” i C: också, Compter>Local Disk (C:)>Users>Henrik

Kan man inte flytta över det till hårddisken eller på något sätt byta plats på C: och D:?

henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285220
november 19, 2012 - 6:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Här är när jag fixade fraps.

http://i49.tinypic.com/2rr5ier.png

Jag valde D:, min hårddisk endå börjar den kasta massa skit in i min SSD vilket jag inte ens vill? Försöker förtydliga vad jag behöver hjälp med bara.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1285221
november 19, 2012 - 6:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Du skriver lite luddigt, men jag kanske vet vad du menar.
Först måste du se till att din användarmapp hamnar på skrivbordet och det gör du genom att högerklicka på skivbordet ->välj Anpassa (längst ner) -> välj Ändra ikoner på skrivbordet. Klicka i kryssrutan Användarens filer så hamnar dina användarmapp på skrivbordet. Öppna sedan den mappen och högerklicka på mappen Hämtade filer och välj Egenskaper, sedan väljer du fliken Plats -> Tryck på knappen Flytta… sedan väljer du den drive och mapp som dina filer ska hamna i. KLART!!! 😀

Jag har gjort det själv då jag vill ha allt på D: eller E: i mitt fall

Edit:
När det gäller bilden du länkade till så är det startmeny länkarna som hamnar på C: och det går inte att göra nåt åt så länge du har operativsystemet där. Dom länkarna kan du slänga bort om du inte vill ha några där, men då får du öppna mappen fraps ligger i och starta programmet därifrån. Länkarna är oftast inte 1kb stora ens så jag fattar inte varför du vill ha bort dessa

Det är länkarna på bilden nedan som hamnar på C: ingen annat

[Bilden hittades inte]

henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285222
november 19, 2012 - 6:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1285353 wrote: Du skriver lite luddigt, men jag kanske vet vad du menar.
Först måste du se till att din användarmapp hamnar på skrivbordet och det gör du genom att högerklicka på skivbordet ->välj Anpassa (längst ner) -> välj Ändra ikoner på skrivbordet. Klicka i kryssrutan Användarens filer så hamnar dina användarmapp på skrivbordet. Öppna sedan den mappen och högerklicka på mappen Hämtade filer och välj Egenskaper, sedan väljer du fliken Plats -> Tryck på knappen Flytta… sedan väljer du den drive och mapp som dina filer ska hamna i. KLART!!! 😀

Jag har gjort det själv då jag vill ha allt på D: eller E: i mitt fall

Edit:
När det gäller bilden du länkade till så är det startmeny länkarna som hamnar på C: och det går inte att göra nåt åt så länge du har operativsystemet där. Dom länkarna kan du slänga bort om du inte vill ha några där, men då får du öppna mappen fraps ligger i och starta programmet därifrån. Länkarna är oftast inte 1kb stora ens så jag fattar inte varför du vill ha bort dessa

Det är länkarna på bilden nedan som hamnar på C: ingen annat

[Bilden hittades inte]

Tja,

Jag tror att vi är på samma sida men jag hamnar endå tillbaka på ruta ett. Om jag har rätt så försökte du säga att jag ska skriva om denna? http://i46.tinypic.com/24euy48.png

Vilket jag inte vet hur man gör som tidigare sagt. Har ju inte min ”User” sak på D: disken utan på SSD’n

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1285223
november 19, 2012 - 7:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Är det bara hämtade filer du vill ha någon annanstans så är det ju bara ändra detta i den webbläsare du använder.

henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285224
november 19, 2012 - 8:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag vill ha hämtade filer och User->Henrik i min D:

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1285225
november 19, 2012 - 8:41 e m
sp_Permalink sp_Print

swehenke;1285354 wrote: Tja,

Jag tror att vi är på samma sida men jag hamnar endå tillbaka på ruta ett. Om jag har rätt så försökte du säga att jag ska skriva om denna? http://i46.tinypic.com/24euy48.png

Vilket jag inte vet hur man gör som tidigare sagt. Har ju inte min ”User” sak på D: disken utan på SSD’n

Den ser inte ut på som den bilden du visar utan som den gör nedan. Har du gjort exakt som jag försökte förklara i mitt förra inlägg? troligtvis inte
[Bilden hittades inte]

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1285226
november 19, 2012 - 9:00 e m
sp_Permalink sp_Print

Du skriver in C:users i adressfältet i utforskaren, därefter så markerar du namnet på din användmapp (som SKA har ett hänglås på sig) och öppnar ett nytt fönster med den nya adressen och skift-drar (flyttar) den till den nya adressen. Starta om datorn TVÅ gånger efter detta så är det klart.

I detta fall kommer alla dina mappar att flyttas till D:Henrik*

Ha alla program, även antivirus avstängda och iso-bakgrundstjafs avstängda när du gör detta, för att slippa strul.

henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285240
november 20, 2012 - 1:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1285358 wrote: Du skriver in C:users i adressfältet i utforskaren, därefter så markerar du namnet på din användmapp (som SKA har ett hänglås på sig) och öppnar ett nytt fönster med den nya adressen och skift-drar (flyttar) den till den nya adressen. Starta om datorn TVÅ gånger efter detta så är det klart.

I detta fall kommer alla dina mappar att flyttas till D:Henrik*

Ha alla program, även antivirus avstängda och iso-bakgrundstjafs avstängda när du gör detta, för att slippa strul.

Detta funkade, otroligt lätt också. Tack som fan.

edit: problemet kvarstår efter noggrannare undersökning

henrik_11
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
november 19, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285278
november 21, 2012 - 9:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1285355 wrote: Är det bara hämtade filer du vill ha någon annanstans så är det ju bara ändra detta i den webbläsare du använder.

Hur gör jag detta?

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1285580
december 2, 2012 - 1:45 f m
sp_Permalink sp_Print

Om du kör med IE så klicka först på kugghjulet(verktyg) längst upp till höger.
Klicka på ”visa hämtningar”, I rutan som dyker upp klickar du på ”alternativ” nere i vänstra hörnet o bläddrar till den mappen du vill ha som default.

Simple as that 😉

/Homie

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
231 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL