Använda hårddisk som installationsmedia | Operativsystem / Program / Drivrutiner | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Använda hårddisk som installationsmedia
This topic is locked
Dinos
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
september 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
februari 25, 2013 - 2:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Tja!

Tänkte höra om nån vet om det går att använda en hårddisk som installationsdisk? Alltså i stället för att ha en skiva med Win7, så har jag en hårddisk med installationen på? Boota en HDD för att starta installation i stället för att slänga i en CD/DVD.

Mitt USB-minne pajade just och jag måst einstallera W7 på en dator utan DVD/CD-spelare.

Tacksam för tips…

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287684
februari 25, 2013 - 6:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Det ska fungera utmärkt att använda en hårddisk som ”återställningspartiton” (självklart använder du din egenskapade, inte en från en HP eller ASUS :D) kruxet är bara att du ska ha en installerat en avbild av windows-usb:n på disken (helst innan den krashat) + alla program som du vill installera som office iso + Service pack och andra program som Adobe reader, grafikdrivrutiner etc så går installationen bixtsnabbt när du behöver installera om. Det bästa med detta är att du kan även använda partitionen för nedladdning av drivrutinsuppdatering eller backup vilket innebär att du kan uppdatera datorn före du gör en ren installation.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1287691
februari 26, 2013 - 8:01 f m
sp_Permalink sp_Print

Dinos;1287826 wrote: Tja!

Tänkte höra om nån vet om det går att använda en hårddisk som installationsdisk? Alltså i stället för att ha en skiva med Win7, så har jag en hårddisk med installationen på? Boota en HDD för att starta installation i stället för att slänga i en CD/DVD.
Mitt USB-minne pajade just och jag måst einstallera W7 på en dator utan DVD/CD-spelare.
Tacksam för tips…

Hej. Jag har testat detta med en SSD och det fungerar alldeles utmärkt. Använd diskpart för att tömma disken och gör sedan en aktiv NTFS partition på den. Du skriver sedan en bootsektor med bootsekt som finns på Win7 skivan. Sedan bootar du från disken som vanligt. OBS när du får välja hårddisk att installera på, så kan din installationsdisk dyka upp där. Installera INTE på den 😉

Säg till om du inte vet hur man använder diskpart eller bootsekt.

Dinos
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
september 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1287693
februari 26, 2013 - 11:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Tack, problemet är att jag inte har åtkomst till bootsect då jag inte har någon optisk enhet att köra skivan på 🙂 Har bara en image-fil av mitt Win7.
Finns det inga program som kan fixa till bootsektorn?

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287702
februari 26, 2013 - 9:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Pröva med gizmo som kan öppna img-filen och kopiera den till hårddisken. Därefter så skulle du kunna köra bootsect mot hårddisken.

För övrigt verkar ditt problem lite moment 22 eftersom du behöver en bootbar [disk/cd/usb] i den dator du installerar på eftersom detta kräver i princip 3 enheter [1:Windows 7| 2:Systemåterställning| 3: Egna filer]. Eftersom systemåterställningen antingen är en separat partition, en egen fysisk disk eller CD/USB-minne så innebär detta att du MÅSTE ha den bootbara disken FÖRE du utför installationen.

Utgår man från logiklagen så är det alltså enklast at flytta hårddisken från datorn du ska installera på till en annan dator med windows på och krympa windowspartitionen och sedan skapa en installationspartition. Alternativt backa upp disken och skapa en installationspartition på den i en annan dator, sedan återställa den i den dator man ska använda den och utföra installationen.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1287707
februari 27, 2013 - 7:22 f m
sp_Permalink sp_Print

I vilket fall så måste du ju få alla installationsfilerna till disken. Hur tänkte du göra det? För i så fall gör du på samma sätt med bootsekt (den finns även i imagen).
Mounta den med virtualclone drove, deamontools eller liknande, och ta det därifrån.

Dinos
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
september 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1287752
februari 28, 2013 - 3:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Köpte ett USB-minne i stället för att krångla 🙂 Tack för svaren.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
239 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL