Krönika: Intel skiter i alla datorentusiaster – historiskt X299-kaos | Nyhetskommentarer | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Krönika: Intel skiter i alla datorentusiaster – historiskt X299-kaos
This topic is locked
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 14, 2017 - 9:48 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Intels dominans på CPU-marknaden kan vara hotad på allvar för första gången på länge och företaget svarar ironiskt nog med en kaosartad X299-lansering.

Aldrig på mina 16 år har en krönika gett så stort gensvar från branschen som när jag nyligen anklagade Intel för att både skita i det blå skåpet och sina entusiastkonsumenter. Jag blev överöst av meddelande på Facebook, Skype och telefon från kontakter hos moderkortstillverkare, komponentstillverkare och medarbetare hos Intel själva. Många uppskattade att situationen belystes och alla var rörande överens, Intel har totalt tappat bollen i Sverige. Även anställda på Intel kallade situationen för ”helt störd”.

Med bara några…

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
2
juni 14, 2017 - 9:50 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Så är det helt klart Johan, entusiasthjärnan fungerar inte riktigt som den vanliga konsumenthjärnan thats for sure. 😉

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
3
juni 14, 2017 - 10:47 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag håller helt med om att processortillverkare har mycket att vinna på att ha den bästa processorn i entusiastsegmentet, om inte annat så i rent marknadsföringsvärde. Det är därför Intel nu stressar fram denna, som det ser ut, nödlösning.
I prisspannet 1500-10000 kr är just nu Ryzen bästa konsument-alternativet för allt utom spel. Till spel är Ryzen i princip ”bara” lika bra som Intels alternativ. Med Threadripper kommer AMD dominera ännu mer i högre prisklasser, särskilt sett till prisvärdhet.
Ska bli spännande att se hur väl (moderkort baserade på) X299 klarar av att hantera det stora spannet av processorer med helt olika krav och förutsättningar: 4-18 kärnor, 16-44 PCIe-lanes, dual/quad channel RAM, etc.
Skulle inte förvåna mig om man inledningsvis lagt all möda på att få drivrutinerna att alls fungera med KBL-X, och först efter lanseringen börjar anpassa för att det även ska fungera med SKL-X.

Hans Bergengren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 18
Member Since:
januari 26, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
4
juni 14, 2017 - 11:42 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ibland när man ser en ny fräck grej känner man helt enkelt hur det kliar i fingrarna för att kunna uppgradera till den. Själv skulle jag vilja skaffa en ny bärbar dator för att ersätta den 6 år gamla jag har nu, och till min (förvisso åldrande men ändå snabba haswell-baserade PC) kommer ju Vega att introduceras någon gång sen i sommar (förhoppningsvis iallafall ;)).

Då får jag bytt ut det Radeon 390X med trista skallriga fläktar som jag kör med nu; det är ju ett rätt bra kort på sätt och vis (kör DOOM i 2560*1440 60Hz efter att vulcan-patchen kom), men någon ren prestandakung var det aldrig, inte ens när det släpptes. Dock mycket prisvärdare per prestanda än NVs motsvarande kort, och förhoppningsvis blir det samma med Vega. Lockar ju inte så jättemycket att pröjsa 12-13 lax för ett maxat grafikkort måste jag säga…

Kristoffer Manno
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
juni 13, 2017
sp_UserOfflineSmall Offline
5
juni 14, 2017 - 1:37 e m
sp_Permalink sp_Print
0

För det första kör jag en del virtuella maskiner, sedan håller jag på mycket med ljudredigering och komprimering och en hel del Photoshop och Premier. Blir en hel del nätverkslabbande med en mängd virtuella maskiner också. Så fler kärnor till en vettig prispeng tackar jag inte nej till. Köpte min 5960X lätt begagnad för halva priset, skulle inte lägga fullpris för en sådan processor, men om man kan få en 16-core för runt 9000-10000kr är det en helt annan femma.

morkul2
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 167
Member Since:
mars 6, 2016
sp_UserOfflineSmall Offline
6
juni 14, 2017 - 8:55 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Samtliga ”lösa” processorer som såldes för Intel (alltså inte bara E-serien) var mindre än 2% av den totala omsättningen (för CPUs). Kostnaden var en betydligt större andel en så. Då kostnaden för dessa 2% är så pass hög så blir det helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart. Nu kommer dessutom AMD späda ut dessa 2% så marginalerna kommer bli ännu mindre.

De stora pengarna finns i servrar eller att leverera CPUs till större tillverkare, OEM försäljning. Kan man dessutom strunta i socklar och dylikt och leverera ytmonterat istället så ökar marginalerna nått extremt.

Rätt eller fel, ingen aning men Intel gör detta av en anledning och jag tror det är pengar vilket också deras årsrapport stödjer.

Erik Eklund
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
oktober 11, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
7
juni 16, 2017 - 3:56 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Det enda som gör mig tveksam till att skaffa AMD är Thunderbolt. Riktigt trevlig lösningmed en enda kabel för att få lagring, skärmar, nätverk, extern GPU etc. Jag hade gärna haft en bärbar för jobb/möten/resor som jag enkelt kan docka på kontoret eller hemma för bra desktop-performance och alla tillbehör. Hoppas att de antingen börjar licensiera ut det eller att AMD kommer med någon liknande lösning, det känns lite trist att köpa en dator utan idag. Men bortsett från det är AMD ett solklart val.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
385 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL