Test av MSI GTX650Ti Boost OC/TwinFrozr | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Test av MSI GTX650Ti Boost OC/TwinFrozr
This topic is locked
Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 1, 2013 - 10:56 f m
sp_Permalink sp_Print

Ok då var det dags för mig att göra en liten recension av mitt nya grafikkort. Kanske inte är något fartmonster som man är van att läsa om, men tyvärr växer ju inte GTX780 Lightning på träd. Men jag hoppas att någon har nytta av vad jag kommer skriva i alla fall. Anledningen till att jag skriver denna recension är att jag byter från ett GTX480 till detta GTX650Ti Boost, och som ni kan gissa så är det ingen ”uppgradering” i vanlig mening. Hur lyckat detta var får ni väl läsa i summeringen nedan.

N650Ti TF 2GD5/OC BE

Namnet ovan är vad MSI själva kallar kortet. Men först hade jag tänkt visa som vanligt specifikationer och hur kortet ser ut.

Image Enlarger


Ovan ser ni den kanske största anledningen till mitt byte nämligen TwinFrozer III-kylningen den är markant mycket tystare än referens-kylaren som sitter på mitt GTX480.

Ovan ser ni specifikationerna för de båda korten. Inte så jättemycket att orda om, som ni ser så är fillraten högre på GTX560Ti men samtidigt så har det lägre minnesbandbredd.

Här är specifikationerna på datorn i övrigt.

Det som inte syns där att det är 18GB RAM totalt som går i 1600Mhz

Benchmarks.
[SIZE=2]
För att se om det var någon större skillnad mellan korten körde jag några korta benchmarks. Alla benchmarks är gjorda med standardinställningarna som är valda vid installation av benchmarken. Med undantaget för FF XIV, där det var förvalt en laptop-preset, enda jag gjorde var att ändra till Desktop-preset.

[/SIZE]Image Enlarger


[SIZE=2]Först ut har vi Unigine Valley Benchmark v1.0. Som ni ser ovan så går det bra för 650-kortet här jämfört med mitt gamla GTX480.

[/SIZE]


[SIZE=2]Här gick det inte lika lysande för mitt nya kort utan det tappar några poäng på mitt gamla.

[/SIZE]


Även här får det nya kortet stryk. Men som tur är det här syntetiska benchmarks och kanske inte överensstämmer med verkligheten i spel alla gånger.

Kan nämna att när jag spelar DOTA 2 så får jag ut 60 FPS konstant med mina valda inställningar där (1920×1200 och alla inställningar på max).
Diablo 3 är ett annat spel som jag spelar en hel del och det är samma sak där när jag spelar solo på max inställningar så är det 60 FPS.

Så i vanliga spel och med de inställningar jag kör på så är det ingen märkbar skillnad i prestanda mellan de två korten. Precis som jag förväntat mig. Stora skillnaden är dock i ljudnivå mellan de olika korten vilket var anledningen till bytet. GTX480 har inga problem och gå upp till 90ºC och en fläkthastighet på 80%+ och då låter det VÄLDIGT mycket. Medans TwinFrozr kylda GTX650 aldrig hörs över de andra fläktarna jag har i chassit. Och de håller sig på ~60ºC vid full belastning (Unigine loopad i 45 minuter)

Så var det värt bytet? Måste svara med ett stort rungande JA på den frågan. Nu känner jag mig inte längre tvingad att sitta med hörlurar utan nu fungerar det bra att köra med högtalare utan att dra upp volymen till 100% för att överrösta datorn. Som extra bonus kommer väl elräkningen bli en del billigare också då det nya kortet drar en hel del mindre ström.

Har inte hunnit överklocka kortet något. Men eftersom spelen flyter i de upplösningar jag kör på så har jag inte hittat någon anledning ännu att göra det.

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
Member Since:
maj 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1290772
september 2, 2013 - 9:26 f m
sp_Permalink sp_Print

Roligt att se att ett budgetkort kan ersätta ett prestandakort som är 2 generationer äldre. Tror att du får betydligt lägre elförbrukning nu. Om du inte använder processorns kärnor så kan du ju byta till något snålare där också.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
255 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL