Test av MSI GTX 770 TwinFrozr Gaming OC | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Test av MSI GTX 770 TwinFrozr Gaming OC
This topic is locked
Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 10, 2013 - 5:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej igen,

Nu har jag fått förmånen att testa ett MSI GTX 770 OC Twin Frozr eller som de själva kallar det N770 TF 2GC5/OC (Kommer för enkelhetens skull kalla det för GTX 770 hädanefter). Detta ger mig möjligheten att kolla vad jag gick miste om när jag tidigare ”uppgraderade” mitt grafikkort från ett GTX 480 till ett GTX 650Ti Boost. Och som synes i testerna nedan så kan man lätt konstatera att det i vissa fall är ganska mycket man har gått miste om.

Image Enlarger

Testsystemet är det samma som förra gången:
MSI X58 Eclipse SLI
Intel I7-960 @ 4.0GHz
18GB DDR3 @ 1600MHz
Med undantaget att jag har uppdaterat till Windows 8.1 och drivrutinen är GeForce 331.65. Men nu till testerna!


Testen är utfört med följande inställning: 1920×1080, FXAA3HQ, Motion Blur, Shadow Quality High, Texture Quality High, Screen Quality High.


Som synes i ovan test så är prestandan inte jättelångt från det dubbla.

Image Enlarger


Testen är utförd med följande inställning: 1920×1080, Quality High, AA X8, Ambient Occlusion, Volumetric Shadows, Motion Blur


Även i detta test så är det markant högre resultat.

Testen är utförd med följande inställning:1920×1080, AA FXAA, Transparent Lightning Quality High, Grass Quality High, Shadow Resolution High 2048p, Shadow Cascading Best, Shadow Softening Strong, AF x8, Movement Physics Full, Ambient Occlusion Strong, Glare Normal.

Börjar vi ana en trend?


Testen är utförd med följande inställning: Standard Test


Här har jag tagit med ytterligare ett test som jag inte hade med i min tidigare recension. Detta då jag tycker att 3D Mark är synonymt med grafikkortstester. Även om det inte har så mycket med verkligheten att göra, så kan det vara roligt att jämföra sina resultat mot andra.
Men om vi kollar på resultaten ovan så visar dem samma sak som övriga tester att GTX 770 presterar väsentligt mycket bättre. (Plockade medvetet bort resultaten för Ice Storm då grafen hade sett helt hopplös ut)

Sedan kommer vi till mina subjektiva bedömningar gällande spel. I DotA2 som jag spelar mest idag så har jag en konstant FPS på 60 vilket inte skiljer sig något från de andra korten.
Tittar vi på Diablo 3 så levererar GTX 770 en något bättre upplevelse, mest påtagligt när man spelar med en CM/Meteor Wizard som annars har en förmåga att framkalla några diabildssekvenser.

Är det värt pengarna att uppgradera då?

MSI GeForce N650TI TF 2GD5/OC BE 2GB – Grafikkort (PCI Express) – Hitta lgsta pris, test och specs
I skrivande stund så kostar MSI GeForce N650TI TF 2GD5/OC BE 2GB 1338:- (Sjukt prisvärt)
MSI GeForce N770 TF 2GD5/OC 2GB – Grafikkort (PCI Express) – Hitta lgsta pris, test och specs
Och MSI GeForce N770 TF 2GD5/OC 2GB kostar 2607:- (Också jäkligt prisvärt måste jag säga)

Ser man till testerna så är det ju nästan dubbla prestandan till nästan det dubbla priset. Dock kanske inte lika märkbart i vanliga spel.
Det jag tycker att man skall tänka på i detta fallet är att man kommer väl inte sitta och spela DotA2 och Diablo 3 för all framtid. Så har man råd tycker jag nog att man med gott samvete kan köpa GTX 770. Har man inte råd med de slantarna så är fortfarande GTX 650Ti Boost ett mycket bra köp skulle jag vilja säga.

Kan ju alltid hoppas att Jultomten hittar hit med ett MSI GTX 780Ti Lightning, kanske inte för att jag behöver men dessa tester har skapat ett viss ha-begär 😀

Avatar
Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
Member Since:
juli 14, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1291765
november 11, 2013 - 1:21 f m
sp_Permalink sp_Print

Oj, ingen liten skillnad och med full HD upplösning samt höga FPS kan man väll inte begära mer av ett kort.
Även om jag själv bara är en casual gamer så undrar nog många vad den klarar av i spelet Battlefield 4.
Priset under 3000kr gör den nog intressant för fler också.

Tack för att du tog dig besväret med jämförelsetesten Imlal.

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291775
november 11, 2013 - 4:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Har tyvärr inte tillgång till BF4 annars hade det varit ett givet test.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
323 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL