Snabbtest: Asus Fonepad | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Snabbtest: Asus Fonepad
This topic is locked
frostfire
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
Member Since:
augusti 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 23, 2013 - 1:06 f m
sp_Permalink sp_Print

Tjena,

Jag har fått bli testpilot åt asusnordic och tänkte skriva ner mina synpunkter och åsikter från mitt test av fonepaden om någon är intresserad, för den ändrade verkligen min åsikt om mobil/surfplattehybrider och kanske även kommer ändra din 🙂

Till att börja med vill jag säga att jag är en van android och ios användare som äger både android telefon, androidplatta, iphone, ipod touch, ipad och dessutom har en bakgrund som programmerare/utvecklare.

När jag öppnade förpackningen hade jag därför inga höga förväntningar på fonepaden men tänkte att det vore roligt att testa vad den hade att erbjuda ändå till ett så billigt pris.

Min första reaktion var förvånande nog hur stilren och väldesignad fonepaden är med sitt aluminiumskal, välpolerade detaljer och mjukt definierade kanter som gör att den både ser modern och dyr ut, men samtidigt ligger bra i handen och är bekväm att hålla i även flera timmar i sträck!

Den största oron var om den enkärniga atom processorn verkligen skulle klara av att hantera ett fullfjädrat android, något som kan kännas segt ibland även på min samsung galaxy s2 med sin dubbelkärniga cortex-A9 processor.
I de flesta fall bland modeller i den här prisklassen ser man direkt problem där det blir segt att navigera runt, scrolla, zooma m.m. och att plattan inte riktigt hänger med och gör att det känns frustrerande att ens läsa en enkel webbsida.
Fonepaden hade däremot inga av dem fenomenen!
Allt flöt på perfekt, mycket bättre än på galaxy s2 och är enligt mig i klass med ipad mini, som är flera tusenlappar dyrare och helt saknar mobilfunktioner.
Jag blev så förvånad att jag bjöd över en vän som ägt ca 6-7 androidenheter att testa och jämföra fonepaden, och även han vart imponerad över hur snabbt och flytande gränssnittet och surfningen var.

Så vad ska man ha en sån här mobil/platta till?
Innan jag testat fonepaden kände jag rent spontant att den var för stor för att ha som mobil, och samtidigt för liten för att vara en platta och därför hamnade i ett mellanläge där den inte riktigt passade in någonstans.
Men när jag började använda den, ändrades min uppfattning helt.
Det finns ett par stora styrkor hos fonepaden som gör att den passar in nästintill överallt..
Batteritiden är enorm!
Skärmen med sin relativt höga upplösning gör att hela webbsidor får plats utan problem och fortfarande är läsbara.
Storleken på fonepaden tillsammans med den lätta vikten gör att den är bekväm, lätt att skriva på och faktiskt är lättare än man tror att ha med sig.
Den får tex plats alldeles utmärkt både i min jackas innerficka och i bakfickan på mina jeans.
Man kan altså ha med sig den nästan överallt och spela, lyssna på musik, kolla på film, facebooka, twittra m.m. i flera timmar.
Jag har själv börjat ta med fonepaden istället för mobilen när jag går ut.
Kortpromenaderna med hunden har blivit långpromenader med musik i öronen och pauser på bänkar för att kolla facebook, njuta av solen och låta hunden leka runt.
Långa tågresor har blivit smidigare då jag inte behöver en dator eller laddare längre utan kan lyssna på musik, spela och se på film i timmar och fortfarande ha batteri kvar när jag kommit hem.
Även om jag bara ska ut och bolla lite med grabbarna tar jag med den för att ha som bakgrundsmusik eftersom högtalaren i fonepaden har det bästa ljud jag någonsin hört ur en surfplatta.
Den finns där till allt.
Jag använder knappt ens datorn hemma längre till annat än spelande, allt annat föredrar jag att göra på fonepaden, en bedrift inte ens den större ipaden klarat av.
Det har gått så långt att jag tom kommer sälja både min ipod touch och ipad, för att istället ersätta dem helt med fonepaden.
Det finns ingen användning för dem längre helt enkelt.

Fonepaden har förvånat mig och verkligen ändrat mitt perspektiv om hur användbar en surfplatta med mobilfunktioner faktiskt kan vara.
Den enda nackdelen jag kan hitta hittils är att min flickvän gillar den minst lika mycket som mig och snor den för att spela candy crush hela tiden! 😛

Måste även ge ett plus till ASUS för att dem har hållt android i sin naturliga form och inte ersatt launchern med en slö, tråkig och långsam version som andra konkurrenter oftast har.
Dem har även lagt in ett par förvånandsvärt bra appar, därbland asus story och asus studio som otroligt enkelt hjälper en att fixa till bilder och tex skapa kollage och fotoalbum av sina semesterbilder på ett prydligt sätt, inte en massa bloatware som tex samsung slänger in.

Det enda jag saknar är en bra kamera på baksidan med blixt.
Men det är ingenting jag känner att jag inte kan leva utan.

Jag rekommenderar verkligen alla som är intresserade av att skaffa en surfplatta att testa fonepaden innan ni bestämmer er för en dyrare (eller billigare) modell då den ger extremt mycket produkt för pengarna.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
405 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL