Överklockning med Z77X-UD3H, LN2 | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Överklockning med Z77X-UD3H, LN2
This topic is locked
Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 20, 2012 - 7:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Testar för tredje gången en Core i7 3770k ”Ivy Bridge” på flytande kväve. Jag har använt olika moderkort varje gång, dels för att se skillnaden mellan z68 och z77 men också känna mig för vilken modell jag gillar mest. Kan inte rekommendera z68 för extremöverklockning tillsammans med Ivy Bridge, för max multiplier stannar vid x59 plus stora problem med att köra minnen över 2400MHz. z68 är helt enkelt anpassat för förra generationen dvs i7 2600k m. fl. där dessa begränsningar var ok. Fortfarande fina brädor för vardagsbruk förstås men räcker inte hela vägen när man pressar Ivy.

Image Enlarger


Nåja det var inte chipset jag ville diskutera utan de resultat jag fått med GIGABYTE Z77X-UD3H. Som man kan se är layouten i stort sett som vilket modernt moderkort som helst med två undantag: cmos batteri på en ovanlig placering och givetvis mSATA-anslutningen mitt i smeten. För min del är det mest i vägen vid isolering men mSATA sitter ändå rätt bra till, du slipper offra en plats vid IO panelen. Värt att nämnas är också mätpunkter för spänning (om än av ”fel” sort som är kortslutningsvänlig), en efterlängtad startknapp med reset och clear cmos, felkodsdisplay och till och med en SATA kontakt för extra ström till crossfire/SLI kopplade grafikkort. För att vara ett low/mid end moderkort har Gigabyte verkligen inte snålat in på komponenter och features, hur man nu säger det på svenska. Det enda som jag kan klanka ned på är bristen på två fulla x16 pci-express slots. Nu är det istället x16, x8 och x4.

Väl monterat på mitt dimastech benchtable ser det ut såhär, åtminstone efter att man adderat flytande kväve

Väl igång körde jag full pot och blev förvånad över den starka flertrådsprestandan på den här cpun. Den har tidigare fixat 6 GHz vantage cpu test men att det fanns så mycket mer att ta av var roligt. Klicka på bilderna så länkas du vidare till resultatet på hwbot.org.

I bios finns många inställningar för load line, PWM uppdateringsfrekvens, OCP, OVP med mera och jag hittade snabbt något som gav stabil prestanda vid hastigheterna nedan.






Med lite nötande satt även dryga 6500Mhz. Cpun var seg att få upp så högt trots att jag kunde köra super pi bara 50 MHz lägre.

Jag funderar på att sätta något slags betyg på det här moderkortet, men man får komma ihåg att vid extremöverklockning är det så mycket yttre faktorer som spelar in. Till exempel luftfuktighet, isolering, användarens erfarenhet, val av pot och kylpasta samt planeternas läge. Jag märkte inga stora svagheter men hade problem med CBB (cold bug boot) vid -130 trots att cpun konstaterats CBB fri på ett annat moderkort. Med rätt bios så är det inte lika farligt, vid de flesta krascher kan man reseta och boota om utan att behöva värma poten. Men det är trist när det händer. Överlag känns det ändå som en stabil bräda med prestanda som matchar betydligt dyrare kort.

Image Enlarger

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
369 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL