Nikkop's GIGABYTE GTX 780 Hörna! | Medlemmarnas egna tester | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nikkop's GIGABYTE GTX 780 Hörna!
This topic is locked
Avatar
Nikko
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
december 17, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 17, 2013 - 1:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej och välkomna till min lilla GIGABYTE GTX 780 OC hörna!

Kul du har hittat hit. Men vad är det du har kommit till?

Introduktion och förklaring runt denna tråd:
Detta är en tråd (som jag kallar ”hörna”) som kommer gå ut på att jag kommer göra olika grejer kring en specifik produkt (i detta fall GIGABYTE GTX 780 OC (GV-N780OC-3GD)). Jag kommer göra saker såsom unboxings, genomgång av produkt, olika tester/benchmarks och annat som rör produkten.

Jag är väldigt glad och tacksam över att ha fått tillfället att använda mig och ha detta grafikkort i min ägo och tackar GIGABYTE för det!
Detta grafikkortet kommer även ta plats i mitt projekt ”Big Bro’ Prodigy” så glöm inte att kika in min bygg-/projektlogg 🙂

Varför gör jag då en specifik tråd såhär?
Jo, det går hand i hand med att jag kallar detta för en ”hörna”.
Detta kommer inte vara en helt vanlig recension/review av produkten utan meningen med denna hörna är integration med er läsare. Huvudsyftet är att vi ska kunna diskutera kring produkten, ni kan ställa frågor som jag besvarar, be mig testa något specifikt efter erat önskemål och dylikt.
Anledningen till att jag gillar detta sätt är för att jag lär mig lika mycket som er om produkten om ni ber mig prova olika grejer och dylikt. Med andra ord så är det lärorikt för oss alla! 🙂
Saker ni ber mig göra sätter jag upp på en ”to-do list” där jag ska försöka göra så mycket som möjligt – med reservation för att jag inte kan utföra allt.

Jag har tidigare skapat en ”hörna”/tråd gällande annan produkt och tyckte det var både roligt, intressant och lärorikt att få svara på frågor, ställa frågor och diskutera kring produkten. Jag kände därför att vi kör en till myshörna kring det väldigt intressanta grafikkortet GIGABYTE GTX 780 OC!

Tidigare hörnor:

Som sagt, hojta till och skriv vad det nu än är angående grafikkortet så ska jag besvara allt så bra jag kan! 🙂
Jag hoppas vi ska kunna mysa till det ordentligt i denna myshörna! 😉
Glöm inte fråga grejer! 😉

”To-do list” efter önskemål:

  • [ ] Byta kylpasta för att se om temperaturerna förändras.

Moment utförda:

  • Unboxing
  • Benchmarks

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

Avatar
Nikko
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
december 17, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1290568
augusti 17, 2013 - 1:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Unboxing & Översikt av GIGABYTE GTX 780 OC

Hallåj!

Detta moment kommer handla om unboxing och en översikt av grafikkortet som jag kommer ha med i mitt projekt.

Jag har gjort en video för detta moment på svenska som jag skulle vilja be er att titta in! 🙂 (tack på förhand).
Videon är huvudmomenten av detta moment och bilderna nedan är kompletterande/extra/bonus.
Jag försöker hitta och skapa min egna stil angående videos så låt mig gärna veta vad ni tycker.

Då kör vi!
__________________________________________________ ____________

Här är unboxing & översikts videon på Youtube:

__________________________________________________ ____________

Bilder och kompletterande text:

Här är lådan från grafikkortet – GIGABYTE GTX 780 OC.

Image Enlarger

Innehåll i lådan:

  • GIGABYTE GTX 780 OC – Windforce 3X 450W
  • 2x Molex till PCI adapters (6- och 8-pin) – ifall du saknar kablarna från nätaggregatet.
  • DVD med mjukvaror (Drivrutiner, OC GURU II m.m.)
  • Quick Quide – Användbar som instruktioner/stöd vid installation av ett grafikkort.

Image Enlarger

Här är skönheten, GTX 780 med Windforce 3X 450W kylaren. Grafikkortet presterar likt ett GTX Titan men kommer till ett mycket förmånligare pris och därav ”mer prestanda per krona”.
Exempel: Detta grafikkortet är 25% billigare än det billigaste GTX Titan.
Image Enlarger


Image Enlarger

Dimensioner/mått av grafikkortet:

  • Längd = 292mm
  • Bredd = 129mm
  • Höjd = 43mm

Höjden av endast 2x PCI-E slots möjliggör SLI-konfigurationer 🙂

Image Enlarger

Eftersom det här är ett fabriksöverklockat grafikkort är klockfrekvenserna avsevärt högre än på ett vanligt GTX 780. Detta grafikkortet presterar som ett GTX Titan tack vare överklockningen.

  • Core clock: 954Mhz – 11%~ högre än vanliga GTX 780.
  • Boost clock: 1006Mhz – 12% högre än vanliga GTX 780.

Image Enlarger

Den helt nya Windforce 3X 450W kylaren består av:

  • ”Triangle Cool” Technology (var vänlig se videon där jag förklarar det @06:03)
  • 3x ”Ultra quiet fans” – Tysta även under belastning (yes jag har testat dem själv! 🙂 )
  • Två massiva kylflänsar/heatsinks.
  • 6st koppar ”heatpipes”- 2st 8mm tjocka och 4st 6mm.
  • Kan avleda 450W av värme.

Image Enlarger

Image Enlarger

Två trevliga saker på baksidan av grafikkortet.

  1. Anti-böj” montering, en metallbit som motverkar att grafikkortet böjs på grund av en tung kylare. Inte dåligt! (får mig att känna mig säker 🙂 )
  2. Svart PCB! Äntligen svart kretskortsyta! Grymt för färgkombinationer och chassi-teman, svart passar ihop med allt!

Image Enlarger

Videoutgångar:

  • Displayport
  • HDMI
  • Dual-link DVI-D
  • Dual-link DVI-I

Fyra skärmar kan köras samtidigt på ett enda grafikkort. Även 120Hz skärmar och dylikt.

Image Enlarger

Drivs av en 6- och en 8-pins kontakt (revision 2 drivs av 2st 8-pins kontakter).

Image Enlarger

Ytterligare bilder:
Image Enlarger

Image Enlarger

Image Enlarger

Och äntligen ”up ’n’ running”!
Image Enlarger

__________________________________________________ ____________

Var vänlig ta en titt på videon jag gjort och länkat, hade uppskattat det mycket!:
GIGABYTE GTX 780 OC – Unboxing & Översikt [SWE] – YouTube

I videon förklarar jag även allt kring detta momentet mera utförligt – bilderna ovan är mest som extra/bonus och för de som inte har möjlighet att titta in videon.

Så framöver kommer jag arbeta med detta grafikkortet i både mitt byggprojekt men även testa grafikkortet på olika sätt. Ser fram emot att göra benchmarks, testa kylarlösningen (Windforce 3X 450W), överklocka kortet och dylikt!

Något speciellt du undrar över så låt mig veta! Besvarar det så gott jag kan 🙂

Hade älskat att få höra vad ni tror om min video, detta moment och över GTX 780 överlag!

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290581
augusti 18, 2013 - 5:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Trevlig tråd! Köpte Asus DCU2 istället för gigabytes, pga har inte haft någe vidare tur med gigabytes enga kylare då fläktarna börjat skorra o haft sig efter ett tag. Dock kanske det är löst på senare kort.

Avatar
Nikko
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
december 17, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1290593
augusti 20, 2013 - 9:19 f m
sp_Permalink sp_Print

EliXyR;1290759 wrote: Trevlig tråd! Köpte Asus DCU2 istället för gigabytes, pga har inte haft någe vidare tur med gigabytes enga kylare då fläktarna börjat skorra o haft sig efter ett tag. Dock kanske det är löst på senare kort.

Tacktack! 🙂

Ah, ser man på, inte roligt :/
Hur låg tid har de tagit innan de börjat skorra? Samt, om du trycker fingret mot dem slutar skorret då? Tänkte om de är att de blivit lösa eller något helt annat. Jag ska hålla ett ’öra’ på det och se om detsamma händer mig.
Dock kan jag inte använda min dator för tillfället, tror jag tappade bort min SSD i min senaste resa, den gled troligtvis ur väskan i ett litet hål 🙁 Inte hittat den än iallafall!

Vilket GIGABYTE kort var det du hade det hände på? 🙂

Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290613
augusti 21, 2013 - 12:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Något år sen börja det skorra. Gav kortet till min bror. Han stör sig inte av det men man vet ju inte om det skär vart efter. Tänkt o smörja om det går men alldrig kommit till skott. GIGABYTE – Graphics Card – NVIDIA – PCI Express Solution – GeForce 500 Series – GV-N560OC-1GI Tror det är det kortet. Dual kylare iaf. Tappat SSDn? Fan vilken osis! Hoppas de löser sig!

Avatar
Nikko
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
december 17, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1291072
september 24, 2013 - 6:23 e m
sp_Permalink sp_Print

EliXyR;1290791 wrote: Något år sen börja det skorra. Gav kortet till min bror. Han stör sig inte av det men man vet ju inte om det skär vart efter. Tänkt o smörja om det går men alldrig kommit till skott. GIGABYTE – Graphics Card – NVIDIA – PCI Express Solution – GeForce 500 Series – GV-N560OC-1GI Tror det är det kortet. Dual kylare iaf. Tappat SSDn? Fan vilken osis! Hoppas de löser sig!

Ursäktar för mitt extremt sena svar, trodde jag hade svarat tidigare! 😛

Vet inte om fläktarna skiljer sig mellan högsegments- och lågsegmentskorten? Fläktarna ser lika dana ut iallafall.
Än så länge så har jag inte upplevt något missljud från fläktarna, kommer att meddela om det händer! 🙂

Yes, tappade bort SSDn. Ringt både bussbolaget och SJ som jag åkte med, ingen har sett den så jag har sagt adjö till den psykiskt ^^. Var inte så mycket viktig data på den då jag tömde det från allt väsentligt bara någon dag innan så på så sätt är jag inte ledsen – var bara surt att förlora en SSD.

Benchmark/test av GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X OC

Hej hopp!

Här kommer ett väldigt efterlängtat videoklipp jag jobbat med de senaste veckorna!

Jag talar om när jag benchmarkar GIGABYTE GTX 780 Windforce 3X OC.
Jag visar vilka spel/tester, vilka sekvenser jag kört, resultatet och allt där emellan!

Droppa gärna en kommentar sedan om ni vill säga något eller har någon fråga! 😉

Tack på förhand
Med Vänliga Hälsningar
Nikkop

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
206 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL