Workstation, synpunkter. | Köpråd | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Workstation, synpunkter.
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 8, 2013 - 5:14 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ska beställa en ny workstation till jobbet, några synpunkter på detta system eller tips på annan hårdvara?
Måste vara Dustin då vi har avtal där,
Detta paket skulle gå på 21.000kr
Priserna är utan moms om någon skulle undra 🙂

Den kommer användas till att köra virtuella miljöer innan de sätts i produktion i verksamheten.

1st. 3WARE 9650SE-4LPML S-ATA/300 RAID 4-KANALER KIT
2467kr

1st. 3WARE BATTERY BACKUP FOR 9650SE RAID
812kr

1st. ASUS RADEON HD6450 2GB DDR3 PCI-E
VGA/DVI/HDMI SILENT
348kr

8stCORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE 1600MHZ CL9 (1X8)
540kr=4334kr

1stFRACTAL DESIGN DEFINE XL R2 BLACK893kr

1stGIGABYTE GA-X79-UP4 X79 S-2011 ATX1799kr

1stINTEL XEON E5-1650 6-CORE 3.20GHZ 12MB S-2011 OEM
4072kr

1NOCTUA NH-D14 SE2011 S-2011
649kr

1stOCZ SILENCER MK III 850W GOLD POWER SUPPLY
1099kr

2stSAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC
1599kr=3198kr

2stSEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB
649=1298kr

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290859
september 8, 2013 - 6:24 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ska du köra virtuella miljöer i produktion på denna maskin? Då skulle jag rekomendera att tänka om och använda serverhårdvara istället. Och med den frågan så kommer ett par till. Hela bygget är nån slags hybrid mellan serverhårdvara och konsumenthårdvara.

Om det INTE ska vara en server (dvs en workstation för tungt arbete).
* Varför kör du en Xeon? -> Core i7 (Ivy Bridge-E om du behöver över 32GB. Annars kan du lika gärna köra Haswell Core i7)
* Varför vill du köra hårdvaruRAID? – > Vill du ha redudans? Kör Intels mjukvaruRAID i RAID1 så har du redundansen som behövs.

Om du ska köra den som VMHost i produktion:
* Varför kör du X79 moderkort? -> Jag hade valt ett Supermicro/Intel med ett Intel C Chipset med ECC Stöd (C602/C204/226)
* Inga ECC minnen? -> Jag hade valt ECC minnen istället.
* Varför extern GPU om den ändå bara ska stå? – > Kör IGP istället.
* Nätagget är VÄLDIGT overkill -> Hitta ett 80+ certat nätagg med 400-450W så kommer du kunna proppa hela servern full med grejjor. Köp gärna 2 nätagg istället.
* Varför ett kontrollerkort med SATA 300? -> Hitta en SAS kontroller från Intel/LSI om du ändå ska köra RAID.
* Konsument SSD/HDD i Server? – > Byt ut diskarna med 10K RPM SAS (Seagate constalation exempelvis ES). Vill du ha något billigare lagring så kan du köra 7200 rpm SATA, men se till att ha serverdiskar. Byt SSD enheterna mot något som är mer serveranpassat. Intel DC S3700, Intel DC S3500, Seagate Pulsar II, Seagate 600 PRO, Samsung SM843/SM843T exempelvis.

Allt som allt. Tänk efter vad maskinen ska användas till. En VM-Host kan vara bland de mest afärkritiska maskinerna på ett företag, man ska därfölr inte köra en maskin i skrubben som en VM-Host. Då ska det köras på en server och hårdvaran bör väljas därefter. Man behöver inte köpa en HP/DELL, men man bör välja rätt grejjor och det kostar betydligt mer.

Ska maskinen däremot användas till tunga rednderingsjobb eller väldigt kraftfull maskin för bara en person, då funkar oftast vanlig konsument-hårdvara, alldeles utmärkt. Då behöver du inte skaffa dig en Xeon, och du behöver inte krångla med hårdvaru-RAID.

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
Member Since:
april 2, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1290864
september 8, 2013 - 9:42 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Bjornsson;1291036 wrote: Den kommer användas till att köra virtuella miljöer innan de sätts i produktion i verksamheten.

Köp samma grejer som används i produktionen, möjligtvis något nerskalad då man inte har exakt lika stort behov av lagring/minne etc.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1290878
september 8, 2013 - 3:25 e m
sp_Permalink sp_Print
0

-Tjalve-;1291038 wrote: Ska du köra virtuella miljöer i produktion på denna maskin? Då skulle jag rekomendera att tänka om och använda serverhårdvara istället. Och med den frågan så kommer ett par till. Hela bygget är nån slags hybrid mellan serverhårdvara och konsumenthårdvara.

Om det INTE ska vara en server (dvs en workstation för tungt arbete).
* Varför kör du en Xeon? -> Core i7 (Ivy Bridge-E om du behöver över 32GB. Annars kan du lika gärna köra Haswell Core i7)
* Varför vill du köra hårdvaruRAID? – > Vill du ha redudans? Kör Intels mjukvaruRAID i RAID1 så har du redundansen som behövs.

Om du ska köra den som VMHost i produktion:
* Varför kör du X79 moderkort? -> Jag hade valt ett Supermicro/Intel med ett Intel C Chipset med ECC Stöd (C602/C204/226)
* Inga ECC minnen? -> Jag hade valt ECC minnen istället.
* Varför extern GPU om den ändå bara ska stå? – > Kör IGP istället.
* Nätagget är VÄLDIGT overkill -> Hitta ett 80+ certat nätagg med 400-450W så kommer du kunna proppa hela servern full med grejjor. Köp gärna 2 nätagg istället.
* Varför ett kontrollerkort med SATA 300? -> Hitta en SAS kontroller från Intel/LSI om du ändå ska köra RAID.
* Konsument SSD/HDD i Server? – > Byt ut diskarna med 10K RPM SAS (Seagate constalation exempelvis ES). Vill du ha något billigare lagring så kan du köra 7200 rpm SATA, men se till att ha serverdiskar. Byt SSD enheterna mot något som är mer serveranpassat. Intel DC S3700, Intel DC S3500, Seagate Pulsar II, Seagate 600 PRO, Samsung SM843/SM843T exempelvis.

Allt som allt. Tänk efter vad maskinen ska användas till. En VM-Host kan vara bland de mest afärkritiska maskinerna på ett företag, man ska därfölr inte köra en maskin i skrubben som en VM-Host. Då ska det köras på en server och hårdvaran bör väljas därefter. Man behöver inte köpa en HP/DELL, men man bör välja rätt grejjor och det kostar betydligt mer.

Ska maskinen däremot användas till tunga rednderingsjobb eller väldigt kraftfull maskin för bara en person, då funkar oftast vanlig konsument-hårdvara, alldeles utmärkt. Då behöver du inte skaffa dig en Xeon, och du behöver inte krångla med hårdvaru-RAID.

Den ska inte köras i produktion, utan kommer testköra olika lösningar innan de tas i produktion på de riktiga servrar som är HP G7/G8 INTEL maskiner.
Vill ju inte gärna labba i skarp miljö =)
Ska sätta upp kompletta nätverksmiljöer med domänkontrollanter, mejlservrar m.m. och virtuella switchar på olika vlan för att simulera olika orter och kolla hur klientmaskiner beter sig med olika inställningar och gruppolicys osv.
Sedan när man testat och allt lirar så kan man göra samma konfiguration i den riktiga miljön =)

Den kommer även att användas som min arbetsmaskin och användas dagligen.
SSD är till för operativsystem och de VMs som kommer användas mest, de vanliga diskarna är till för de servrar som inte kommer användas så mycket och inte har samma hårddiskbelastning.

Därför det blivit ”konsument” produkter, GPUn är för att kunna köra dubbla skärmar.

Ang hårdvaruraiden så är inte det ett måste för min del, var bara en önskan av min kollega som kör Linux i botten och den tolkar olika raidkort på olika sätt, inte så insatt i den världen =)
Jag kommer köra Microsoft.

xemacs;1291043 wrote: Köp samma grejer som används i produktionen, möjligtvis något nerskalad då man inte har exakt lika stort behov av lagring/minne etc.

Tänkte det samma och då det är Intel våra servrar så tänkte jag att jag kör på det =)
Sedan kostar ju inte minne allt för mycket och det kan man ju aldrig få för mycket av =)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290881
september 8, 2013 - 5:44 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Alright. Mitt tips är att du kör en vanlig I7 för att spara lite kosing. Och jag tror inte du behöver hårdvaruraid. Kör Intels inbyggda (linux har annars bra software raid).

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291269
oktober 6, 2013 - 4:14 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Blev xeon CPUn men skippade hårdvaruraiden.
Ska bli intressant att se vad den går för 🙂

Får väl bencha den lite 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
226 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

azsstthodoUY azsstthodoUY

KennethquapyEW KennethquapyEW

ThomasWapKB ThomasWapKB

MichaelmoileUI MichaelmoileUI

RaymondNeapsQG RaymondNeapsQG

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL