Tips på tysta tangentbord | Köpråd | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Tips på tysta tangentbord
This topic is locked
Kaleid
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
juni 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 17, 2013 - 4:57 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Fractal Design Linear dog för ett par dagar sedan, och den tillverkas tyvärr inte längre. Köpte i tron på att reklamen hade rätt om Logitech K290, att det ska vara tyst. Det är den inte. Dessutom så använder inte tangentbordet sig av F1-12 knapparna som default, utan det är andra funktioner vilket är ytterst korkat.

Vill ha tips om platta tangentbord, liknande de som man har i laptops. Har provat på Apples keyboard men dess knappar är inte direkt gjorda för windows och placeringen blir därmed helt fel. I övrigt så är den helt ok.

Tips?

Avatar
drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
Member Since:
augusti 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291887
november 17, 2013 - 11:21 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Logitech Bluetooth Illuminated Keyboard K810 (Nordisk) – Tangentbord – Hitta lgsta pris, test och specs
Eller
Logitech Illuminated Keyboard K740 (Nordisk) – Tangentbord – Hitta lgsta pris, test och specs

Är de bästa jag lyckats hitta sen mitt dinovo edge gick hädan för ett tag sedan. Låga/platta båda två. Dom är väl inte helt tysta men definitivt bättre än normal höga mekaniska brytare.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291888
november 17, 2013 - 11:57 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Svårt att veta om tangentborden låter eller inte. Men kanske kan du sortera på brytare på prisjakt och hitta rätt där? Layout är alltid svårt och de skiljer oftast tyvärr mycket mellan tillverkare, samt modellserier.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291889
november 18, 2013 - 6:16 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Min alltime favorit är Logitech UltraX Flat, har flera stycken efter varandra. Har faktiskt fortfarande ett kvar :). Vet dock inte om de säljs längre

Kaleid
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
juni 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291910
november 18, 2013 - 4:29 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Ovannämnda Logitech är lite svåra att få tag här (bosatt i Helsingfors för tillfället), men illuminated har jag provat, den är mycket tyst, men lite väl dyr och enligt en webshop på väg att gå ur produktion den med precis som UltraX flat som jag gillade nästan lika mycket som Fractal Design Linear.

Fått lite andra tips på andra websidor också… kommer bli att jag provar på en Cherry EVolution STREAM XT, som ska ha s.k. scissor-switches. Fick även dessa två tips. Fujitsu KB900 och Keysonic KB8021U…kanske kan denna information komma till nytta för någon.

moreempty
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 107
Member Since:
oktober 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1293612
mars 25, 2014 - 1:30 e m
sp_Permalink sp_Print
0

har ett k800 illuminated (trådlöst) som jag kanske skulle kunna sälja och skicka.. om du är intresserad.

Kaleid
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
juni 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1293617
mars 25, 2014 - 3:01 e m
sp_Permalink sp_Print
0

moreempty;1293805 wrote: har ett k800 illuminated (trådlöst) som jag kanske skulle kunna sälja och skicka.. om du är intresserad.

Tack men nej tack, det behövs inte. Det blev ett Cherry EVolution STREAM XT som jag är hyfsad nöjd med. Den är inte lika tyst som Fractal Design fast o andra sidan så är det mer robust, inga tangenter har lossnat t.ex. Ett tips man kan göra för att få det och andra tangentbord tystare är att lägga något mjukt under tangentbordet så att resonanser inte skickas vidare till bordet. Just nu så har jag en sorts mindre handduk under tangentbordet, gör stor skillnad.

Är dessutom bosatt just nu i Helsingfors så det skulle inte bli så billigt att skicka. 🙂

Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1293630
mars 26, 2014 - 10:08 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Kaleid;1293810 wrote: Just nu så har jag en sorts mindre handduk under tangentbordet, gör stor skillnad.

Får man föreslå en musmatta modell större? 😀
Täck skrivbordet med Qpads nya jättemusmattor – http://www.NHW.se

Kaleid
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
juni 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1293641
mars 28, 2014 - 7:05 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Apexi;1293823 wrote: Får man föreslå en musmatta modell större? 😀
Täck skrivbordet med Qpads nya jättemusmattor – http://www.NHW.se

Snyggare – men förmodligen för tunnt :/

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
433 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL