LaCie 5Big Network V2? | Köpråd | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
LaCie 5Big Network V2?
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 4, 2013 - 6:11 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Funderar på att sätta upp en NAS hemma, har lutat mot att sätta upp en FreeNas/NAS4Free men hittade på denna, LaCie 5Big Network V2 som fått bra betyg på dustin och har stöd för rätt mycket.
LACIE 5BIG NETWORK NO DISK GIGABIT LAN | Dustinhome.se

Har tänkt köra RAID5 med 5 st 3 TB diskar.

Så undrar om någon här har en sådan eller kan säga något om den?

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291270
oktober 6, 2013 - 4:16 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Ingen? 🙂

Avatar
drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
Member Since:
augusti 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291274
oktober 6, 2013 - 12:14 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Har personligen inte dom bästa erfarenheterna från LaCie’s grejer men bara testat upp till 2 disk lösningar från dom. Men de externa diskar och 2 disk chassin som jag sett från dom har haft en tendens att ge upp förr snarare än senare.

Jag skulle därför personligen vara tveksam till hållbarheten på 5 diskar i en LaCie så jag skulle nog bygga en egen för den budgeten.

Kör själv en sån här SYNOLOGY DISKSTATION DS1513+ | Dustinhome.se
Grymt nöjd med den och skulle rekomendera den alla dar i veckan då den har allt man kan tänkas behöva i deras mjukvara, men den är ju en hel del dyrare så kan nog tyvärr inte bidra med så mycket i den prisklassen.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291421
oktober 19, 2013 - 5:57 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Är det deras val av disk som varit orsaken till det eller är det mjuk/hårdvaran i deras grejer som ställer till det?
Ja den verkar ju helt ok, men lite över min prisklass då =)

Även en 4 disk NAS kan vara aktuellt, får hoppas att 9 TB räcker 🙂

Avatar
drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
Member Since:
augusti 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291424
oktober 19, 2013 - 8:47 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Ja du det var en svår fråga… 😀

Kan på rak arm komma ihåg 5 Lacies som jag försökt få igång till bekanta och det var en av dom som chassit i sig dog på de övriga är disk problem, mer precist cluster errors som till slut gjort diskarna obrukbara. I iaf 3 av de 4 fallen med döda diskar var det dock inte färdig monterade diskar utan köpta var för sig så jag misstänker starkt problem med mjuk/hårdvara i chassin iaf men helt säker är jag inte.

Detta är ”tyvärr” definitivt ett område där man får vad man betalar för och det finns troligtvis en annledning till att Lacie erbjuder 5 disk lösningar för samma priser som de andra erbjuder 4 (om du inte har tänkt på det själv så är det ett Stort hopp i pris från 4 till 5 diskar).

Har som sagt inte så bra koll i den prisklassen men skulle rekomendera att titta på märken som Synology och Qnap, som mer eller mindre bara håller på med NAS’ar (dvs de kan sina saker med programvaror osv) samt ev Netgear om jag var du.
Klarar du dig med 4 diskar har du ett par exempel här:

SYNOLOGY DISK STATION DS413J | Dustinhome.se
ful som fan men men, detta är synologys entry level men en fullvärdig Synology med deras DSM programvara. är väl aningen partisk här men finns allt du kan tänkas behöva. du kan tom hitta en live demo version att testa på deras hemsida Synology Network Attached Storage – DSM 4.3 Highlight

SYNOLOGY DISK STATION DS413 | Dustinhome.se
nästa steg hos Synology, samma steg som min jag länkade ovan men 4 disk då. det som skiljer är dualcore cpu, mer ram samt utbyggnads möjligheter (fler usb, esata samt möjlighet att länka 2 fler maskiner för mer utrymme) utöver utrymmet så är det cpu speed som gör den största skillnaden och märks först och främst i överförings hastigheter (i de test jag kan hitta ligger de runt 413j ca 80mb/s och 413 ca 120mb/s som max). om detta är värt den extra tusenlappen är ju upp till dig och vad du ska ha den till.

QNAP TS-412 ALL IN ONE NAS (NO DISK) | Dustinhome.se
Inte testat själv men Qnap är det andra stora Nas märket. Ligger i princip lika med Synology det som skiljer mest är vilken programvara du trivs bäst med, vilket i mitt fall var de sistnämda då.

NETGEAR READYNAS ULTRA 4 2TB (1X2TB OMONTERAD) DUAL GIGABIT LAN | Dustinhome.se
Kan inte säga mycket om denna men de verkar omtyckta av div resencioner och netgear är ett företag med bra erfarenheter inom nätverk och dyligt.

Ska du upp på 5 diskar med någon av dessa märken hamnar du runt de 6-7000 som den jag har går på tyvärr, är som sagt ett rejält hopp i pris där för den 5 disken.

Hoppas det hjälper något och säg gärna vad det slutade med är alltid kul att höra hur nya saker funkar 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291741
november 9, 2013 - 2:20 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Tack för bra mycket bra input =)
Har fastnat lite för Synology DS412+ då jag även är tänk att använda iscsi funktionen mot min ESXi.
Vad tror du om den med 4 st 3Tb WD RED diskar?
Eller vad skiljer mellan DS412+ och DS413? 412+ har ju det dubbla i CPU frekvens om man kolalr prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt…..71,1385014

Hittade lite här
http://forum.synology.com/wiki…..y_NAS_have

DS412+ känns ju bättre med ATOM dualcore istället för freescale? som i DS413.

Sedan en fråga ang RAID5, kan jag dra igång den med tre diskar och sedan fylla på med min fjärde då jag har den i nuvarande server med data på.

Tänker så här, raidar upp de tre diskarna i raid5 och ställer iordning allt och flyttar över informationen från disken i servern jag har nu och flyttar sedan över den och utökar min RAID5 till 4 diskar och kommer då upp i 9 TB?
Eller tänker jag galet då? =)

Går det att använda eSATA till SSD cache?

Avatar
drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
Member Since:
augusti 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291751
november 10, 2013 - 12:42 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Inga problem glad att kunna hjälpa till 🙂

Får erkänna att jag helt missat att dom bytt cpu i de nya generationerna… jag hade som du är inne på tagit 412+ med atomen och från en snabb sökning verkar de flesta hålla med.
WD red diskarna funkar mycket bra tillsammans med dessa så jag tror definitivt du blir nöjd med den setupen 🙂

Ang raid5 så kan du generellt sett inte lägga till en ny disk utan att bygga en ny array, dvs du behöver en fullständig backup för diskarna kommer rensas (finns vissa undantag om du tlägger den nya platsen som en ny array men för mig iaf tar det liksom bort iden med det hela).

Däremot finns ett alternativ om du har bestämt dig för en synology, deras egen version kallad Hybrid raid vilket jag starkt rekomenderar.
Kortfattat så är den stora fördelen förutom möjligheten att efter hand lägga till fler diskar att alla diskar inte behöver vara lika stora som vid en standard raid5. Raid5 är begränsat av den minsta disken i systemet medans Hybrid raid kan använda all plats. För ett mer konkret ex kolla här What is Synology Hybrid RAID – Synology Inc. Network Attached Storage – NEW NAS Experience

Använder du detta kan du som du tänkt börja med 3 diskar och sedan lägga till den 4e och få ut ca 9Tb. Har du möjligheten att tex låna en disk för backup av din 4e så du kan lägga till alla på en gång är det dock att rekomendera då det förutom att eliminera ett steg som potentiellt kan gå fel(har funkat bra för mig men man vet ju aldrig) framför allt tar mycket mycket längre tid att lägga till en disk i efterhand än att bygga en array på alla diskar från start. När arrayen byggs görs en grundlig disk check som redan från börjag tar lång tid så att du är beredd på det men när man startar från scratch kan man använda utrymmet samtidigt som denna check görs det går bara långsammare. Lägger du däremot till en disk kan du inte använda det nya utrymmet förän den är färdig (du kan dock använda det tidigare som vanligt under tiden), som ett ex att lägga till en femte disk i min egen tog nästan 2 dygn innan den 5e disken gick att använda fullt ut.

Har aldrig tittat på ssd cache själv men från vad jag kan hitta verkar det enbart fungera från en intern disk plats och verkar inte vara meningsfullt för en privat lösning då det förutom att ta upp en plats i Nasen inte är troligt att vi lyckas läsa/skriva tillräckligt med data för att det skall göra någon skillnad. Hittade ett whitepaper om du vill veta mer http://ukdl.synology.com/ftp/d….._Paper.pdf

Hoppas jag inte rört till det för mycket för dig 😀 Tror du kommer bli mycket nöjd med en 412+ i vilket fall och jag rekomenderar att du läser igenom länken ovan ang Hybrid raid som ett alternativ till vanlig raid5.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291784
november 12, 2013 - 4:07 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Blev iaf en 412+ och tre Wd red diskar på 3tb, (har den fjärde själv)
Så hoppas den kommer innan helgen så man får leka lite i helgen 🙂

Ska klura lite mer på vilken RAID jag ska köra, har iaf fixat en USB disk så kan kopiera över det från min disk så kan köra igång med alla fyra direkt.

Kan tänka mig att det blir SHR om jag får för mig att byta till 4tb diskar eller större i framtiden om den får stöd för det 🙂

Avatar
drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
Member Since:
augusti 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291795
november 12, 2013 - 4:28 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Härligt! Tror nog att du ska bli nöjd 🙂

Säg bara till om det än nått jag kan hjälpa till med å lycka till 🙂

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1291914
november 19, 2013 - 4:43 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Har kört den nu några dagar och är riktigt nöjd 🙂

Ända jag kan klaga på är att mysql som man kan lägga på går trögt. Vet inte om det är någon konfigurations miss eller vad det kan vara. Men går segt att ladda sidorna som hämtar informationen från databasen.

Avatar
drizzit
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 191
Member Since:
augusti 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1291926
november 19, 2013 - 8:15 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Hmm… har bara använt mysql till min Xbmc databas och det funkar utan problem, men är ju inte direkt det ultimata testet för hastighet.

Enda jag egentligen kan föreslå ang det är väl att kolla igenom deras forum om fler har problem med det och om inte testa börja om från början och se om det gör någon skillnad.

Glad att du är nöjd i stort iaf 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
336 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL