Dags att uppgradera filservern, men till vad och hur? | Köpråd | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Dags att uppgradera filservern, men till vad och hur?
This topic is locked
daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
augusti 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
februari 8, 2014 - 10:30 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Hejsan!
Noterade igår kväll att 2 av 6 diskar i min filserver har rasat så jag tänkte att det är nog dags att uppgradera den igen. Men jag har velat lite och har svårt för att bestämma mig vad och ur jag skall göra, så därför tänkte jag försöka att ställa frågan här 🙂

Först och främst tänkte jag presentera mitt något udda användarfall:
Burken står i köket ovanpå kyl/frys så det är ju inte en optimal miljö. På sommaren är det rätt så varmt och jag steker nog bacon något oftare än man borde göra i ett serverrum 🙂 Men med mycket fläktar och ett kylsystem som är baserat ljummet stekos så brukar den klara sig 3-4 år i stöten!
Jag har inga större behov av hög läs/skriv prestanda och klarar mig gott och väl med mitt wlan som i praktiken ger runt 40 mbit/s. Utöver att lagring så använder jag den till att köra en minecraftserver och ibland för att göra lite tyngre beräkningar när jag inte orkar vänta på min skrivbordsdator.

I dagsläget så är det en core 2 duo med 8 gig ram och totalt 10TB disk eller 7 är det nog nu efter att diskarna rasat 😀 Chassit är något vanligt billigt och jag tror det sitter en nätdel från corsair på 450W i. Utöver detta så har jag ytterligare ett moderkort med en lite nyare 4-kärning intelprocessor som jag eventuellt tänkt stoppa in någon dag.

Själva frågan som jag funderar på är om man skall fortsätta med en x86-burk med ATX-formfaktor som filserver eller om man skall byta till något annat?

Kanske skall man ha Externt RAID-kabinett för 5x 3,5″ SATA, USB 3.0 – Inet.se och Intel NUC i5 4250U Haswell – Inet.se eller något liknande?

Eller skall man byta till mini-ITX och stoppa in allt i en sånhär låda: Fractal Design Node 304 – Inet.se Men finns det mini-ITX moderkort som stödjer någon halvstöddig processor och lite RAM?

Eller är det vettigare att hitta ett litet arm-NAS och sedan köra en intel NUC för beräkningar och minecraftserver?

Eftersom att grejerna står i köket så skulle jag nog gärna föredra något som är rätt så kompakt och strömsnålt, även om det kanske inte är det viktigaste. Sedan får det väl inte kosta hur mycket som helst heller, men min inställning är att hellre en tusenlapp eller två extra än att vara dumsnål.

Jag kör linux på alla mina maskiner så någon windowsspecifik lösning är nog inte aktuell 🙂

Alla förslag och synpunkter mottages tacksamt!

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1293086
februari 8, 2014 - 5:53 e m
sp_Permalink sp_Print
0

SilverStone DS380B (hot-swap) mITX – Inet.se – Har jag själv beställt nu. Kommer troligtvis kombinare det med
ett ASRock C2750D4 AVOTON Octacore mITX – Inet.se – Då jag behöver mer sata-platser än prestanda.
Sedan är det ganske okej prestanda på den om man inte skall köra väldigt tunga saker.

Med valfritt ITX kort kan man få väldigt bra prestanda idag. i3 räcker för de flesta tyngre saker, sedan är det väl bara cash som sätter gränsen. Kör du ESXI i botten så kan du lätt virtualisera de maskiner du har behov av, så de blir mer isolerade.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1293087
februari 8, 2014 - 10:18 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag tror du ska ge dig på en enklare Celeron/pentium CPU. Det räcker gott för de aldra flesta saker som du behöver. Chassi och nätagg kan du nog behålla.
Du kanske ska satsa på ett riktigt RAID kort däremot så du slipper dataförlust när dkarna pajjar? 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1293088
februari 8, 2014 - 10:45 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Fast kör man Linux fungerar ZFS med fint. Behöbs inte raidkort då och man kan flytta raiden mellan enheter med stöd för ZFS eller linux.Jag har själv hårvaruraid idag, men är ganska fucked om mitt kort skulle gå sönder. Därför jag skall migrera mitt system så fort jag får möjlighet och cash till ITX kortet jag nämnde ovan.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
Member Since:
augusti 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1293090
februari 9, 2014 - 10:56 f m
sp_Permalink sp_Print
0

God morgon och tack för svaren!
Igår vart jag lite orolig för resten av diskarna så jag åkte till inet och köpte en Externt RAID-kabinett för 5x 3,5″ SATA, USB 3.0 – Inet.se och tre stycken 4TB WD Red 7200rpm 64MB – Inet.se raidkabinettet verkar funka utmärkt med 4TB-diskar så länge man kör det i clear raid iaf.

Anledningen till detta var att det kändes som en dellösning som löste mitt akuta problem (få över min data till diskar som inte är döende) och dels har jag lite valmöjligheter inför framtiden. Jag satt länge och funderade på huruvida jag skulle köpa ett NAS eller kabinetet, men det kändes som det fanns lite osäkerheter med ett NAS. Dels huruvida det är möjligt att få in linux eller få root på den befintliga installationen, tillräckligt med plats/modern kärna för att få in drivrutiner för trådlöst nätverkskort och det var svårt att hitta benchmarkingresultat som skulle ge mig en känsla för vad man skulle få för prestanda när man kör någon typ av fulldiskkryptering och ssh.

Jag tänkte köra clear raid och sedan ha ett något cron-jobb som kopierar viktig data till mer än en disk regelbundet. Sedan så är diskarna såpas stora att jag tror jag får plats med mina dataset på en disk utan problem. Så i mitt fall skulle raid inte tillföra så mycket (jag bryr ju mig inte så mycket om prestandan) förutom att jag får en disk och kanske lite enklare sökvägar, men det kan man ju lösa med mjuklänkar 🙂

Så frågan som återstår är vad man skall ha för maskin som server till diskkabinettet. Mini-itx känns ju som en rätt så flexibel lösning där man har möjlighet att uppgradera allt vad tiden går. Men det verkar vara svårt att hitta itx-prylar som är gjorda för att vara små och strömsnåla och i det avseendet så känns en nettop eller NUC betydligt mer lockande.

Men det som talar mot en NUC/nettop är att jag har ingen aning om hur bra dom funkar när dom står på 24/7? Det känns som att dom är till för att vara påslagna några timmar och ha en livslängd på 2-3 år?

Men nu sitter jag iaf inte i ett sjunkande skepp längre så jag har lite mer tid att fundera.

Eftersom att jag håller på med ett annat bygge, en mast och lite amatörradio prylar i en skåpbil (Mobil amatörradiostation i skåpbil). Där jag bland annat tänkte köra lite mjukvaruradio så vore det trevligt om filservern gick att ta med och enkelt plugga in i skåpbilen för att spela in data och enkelt få med sig allt tillbaka hem för analys och allmän lek 😉 Så om jag väljer en lösning med möjlighet till DC-ups är det ju inte alls så dumt. Det är nog inga större problem att modda raidkabinettet för att få DC-ups i det, men man vill ju inte göra mer jobb än nöden kräver och dom flesta nettops/NUC har ju en extern nätdel som levererar DC som passar utmärkt om man vill bygga DC-ups.

Förvisso finns det ju picoPSU som man skulle kunna ha till mini-itx men deras siffror i datablad känns som att dom är baserade på glädjekalkyl++. Kan tänka mig att dom funkar rätt så hyggligt om man ligger på 20-30W i medel och inte kör med fullast mer än några sekunder i stöten. Fast jag kan ju ha fel, det har hänt förrut =) Någon som har erfarenhet av dessa? Hur mycket luftflöde krävs egentligen för att dom skall klara full sula kontinuerligt?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1293093
februari 9, 2014 - 12:32 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag tror en pico-PSU + mini ITX är dne mest flexibla lösningen. Som du säger så är NUC mer desigande att stå i ett vardagsrum när du kollar på film, än att agera server.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
303 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL