Bra info vid ångrande av köp. | Köpråd | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Bra info vid ångrande av köp.
This topic is locked
DraGoN
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3294
Member Since:
maj 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
april 3, 2004 - 11:11 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Konsumentköplagen:
Gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare, exempelvis i en affär. I den finns bland annat dina rättigheter när det är fel på varan och vid försenad leverans.

Konsumentköplagen

Konsumentverket

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen
enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29
§§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning
för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva
skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen
enligt 25 §.

Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt
till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett
rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till
eller borde ha känt till felet.

Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om
tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a §
och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162).

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
september 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
587903
april 3, 2004 - 11:40 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Bra info!

Om man ändå känner sig osäker på vad det är som gäller kan man gå in på Konsumentverkets hemsida. Klicka sedan på ”Konsumenträtt” i den övre menyn. Där finns lagen förklarad i kortare och enklare text och finns sorterad i olika undermenyer som rör olika typer av fall – exempelvis ångerrätt, garanti och fel på varan.

Om man ändå känner att allt är oklart kan man faktiskt få personlig hjälp genom att ta kontakt med sin lokala konsumentvägledning. De kan hjälpa till med att reda ut begrepp och ge tips om hur man ska gå till väga.

Lycka till!

gege
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 121
Member Since:
augusti 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
794484
december 12, 2004 - 4:27 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Jag har läst många inlägg av personer som verkar ha blivit lurade av säljare vad gäller reklamationstid vid fel på olika saker de har köpt.

Vad jag vill säga är att jag skulle vilja att Nordichardware skrev en lite mer förklarande artikel om vad som gäller vid fel på varor osv. De paragrafer som har listats här ovanför betyder ju ingenting för en vanlig svensson.

Ta t.ex kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen där någon av er på NH bor och be dem hjälpa er att författa en lagom lång artikel, som folket på nordichardware förstår, jag menar inte att de inte förstår svenska lika bra som resten utav samhället utan att svenskan används olika beroende på vilken social ställning man har vilket jobb man har och vilka intressen man har. Artikeln borde då innehålla information om vad som gäller för t.ex. ångerrätt, reklamationstid, pengar tillbaka mm. De kommer garanterat bli glada att ni ringar och frågar.

Ja jag har sett länkarna, grejjen är att, så är det.. man ser dom men man orkar inte ens klicka för att man förväntar sig att det skall vara svårläst och krångligt. hur många gånger ni än skriver att det är lätt att förstå. lägg istället upp en egen enkel guide. Så fort någon frågar kan man då antingen länka till guiden eller klippa ut den del som är mest lämpad. Ni kanske t.o.m lägger den på framsidan? Det blir lätt att hitta och lätt att förstå. Jag tror att det skulle hjälpa många med konsumentsrättsliga frågor.

Bortsett från att den slutade funka så jag fick lämna in den många ggr, till slut tog garantin slut och jag vägrar betala för att få den att fungera. (Det var i våras den tog slut.)

Jag läste detta i en tråd förut, jag tror att han skulle haft nytta av en sådan guide. Då han verkar ha blivit lurad, alt. han kanske inte frågade vad som gällde.

Shajnaâ„¢
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
mars 18, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1125009
mars 18, 2007 - 8:37 e m
sp_Permalink sp_Print
0

kan påpeka bara att det är skillnad på ett ”faktiskt fel” och ett ”rättsligt fel”. rättsliga fel har ingenting med produkten som sådan att göra utan handlar om rent juridiska aspekter, t.ex om närinngsidkaren du köpt windows av använder licensensen.

fick intrycket att den som postat tråden inte hade såna fel främst i åtanke pga av det mest handlade om det. faktiska fel borde väl vara det absolut vanligaste problemet angående datagrejjer.

konsumentköplagen är otroligt förmånlig för konsumenter och jag tror inte det finns någon anledning att gräva ner sig i paragraferna, man kan följa magkänslan vad som borde vara rätt och fel.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
355 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL