maj 22, 2001
Konsumentköplagen:
Gäller när du som privatperson köper en vara av en näringsidkare, exempelvis i en affär. I den finns bland annat dina rättigheter när det är fel på varan och vid försenad leverans.
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen
enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29
§§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning
för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva
skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen
enligt 25 §.
Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt
till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett
rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till
eller borde ha känt till felet.
Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om
tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a §
och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162).
september 11, 2002
Bra info!
Om man ändå känner sig osäker på vad det är som gäller kan man gå in på Konsumentverkets hemsida. Klicka sedan på ”Konsumenträtt” i den övre menyn. Där finns lagen förklarad i kortare och enklare text och finns sorterad i olika undermenyer som rör olika typer av fall – exempelvis ångerrätt, garanti och fel på varan.
Om man ändå känner att allt är oklart kan man faktiskt få personlig hjälp genom att ta kontakt med sin lokala konsumentvägledning. De kan hjälpa till med att reda ut begrepp och ge tips om hur man ska gå till väga.
Lycka till!
augusti 25, 2001
Jag har läst många inlägg av personer som verkar ha blivit lurade av säljare vad gäller reklamationstid vid fel på olika saker de har köpt.
Vad jag vill säga är att jag skulle vilja att Nordichardware skrev en lite mer förklarande artikel om vad som gäller vid fel på varor osv. De paragrafer som har listats här ovanför betyder ju ingenting för en vanlig svensson.
Ta t.ex kontakt med konsumentrådgivaren i kommunen där någon av er på NH bor och be dem hjälpa er att författa en lagom lång artikel, som folket på nordichardware förstår, jag menar inte att de inte förstår svenska lika bra som resten utav samhället utan att svenskan används olika beroende på vilken social ställning man har vilket jobb man har och vilka intressen man har. Artikeln borde då innehålla information om vad som gäller för t.ex. ångerrätt, reklamationstid, pengar tillbaka mm. De kommer garanterat bli glada att ni ringar och frågar.
Ja jag har sett länkarna, grejjen är att, så är det.. man ser dom men man orkar inte ens klicka för att man förväntar sig att det skall vara svårläst och krångligt. hur många gånger ni än skriver att det är lätt att förstå. lägg istället upp en egen enkel guide. Så fort någon frågar kan man då antingen länka till guiden eller klippa ut den del som är mest lämpad. Ni kanske t.o.m lägger den på framsidan? Det blir lätt att hitta och lätt att förstå. Jag tror att det skulle hjälpa många med konsumentsrättsliga frågor.
Bortsett från att den slutade funka så jag fick lämna in den många ggr, till slut tog garantin slut och jag vägrar betala för att få den att fungera. (Det var i våras den tog slut.)
Jag läste detta i en tråd förut, jag tror att han skulle haft nytta av en sådan guide. Då han verkar ha blivit lurad, alt. han kanske inte frågade vad som gällde.
mars 18, 2007
kan påpeka bara att det är skillnad på ett ”faktiskt fel” och ett ”rättsligt fel”. rättsliga fel har ingenting med produkten som sådan att göra utan handlar om rent juridiska aspekter, t.ex om närinngsidkaren du köpt windows av använder licensensen.
fick intrycket att den som postat tråden inte hade såna fel främst i åtanke pga av det mest handlade om det. faktiska fel borde väl vara det absolut vanligaste problemet angående datagrejjer.
konsumentköplagen är otroligt förmånlig för konsumenter och jag tror inte det finns någon anledning att gräva ner sig i paragraferna, man kan följa magkänslan vad som borde vara rätt och fel.
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
355 Guest(s)
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
ytaletkygf ytaletkygf
jtaletaoqg jtaletaoqg
AplusMotHQ AplusMotHQ
WileysitZI WileysitZI
ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG
MichaeldalIL MichaeldalIL
WilliamWotQI WilliamWotQI
FuriousBraw FuriousBraw
UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX
CharlesNoushDT CharlesNoushDT
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967
Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 78407
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL