Råd om HTPC | HTPC | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Råd om HTPC
This topic is locked
Daniel_2
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 111
Member Since:
december 30, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 2, 2015 - 12:13 f m
sp_Permalink sp_Print

Hejsan

Flyttar om en månad till en ny lägenhet och tänkte då ha klar en ny HTPC.
Skulle dock behöva lite råd. Hela lägenheten är helt nyrenoverad, dock är det inga kablar infrästa i väggarna och jag är lite allergisk mot kablar så vill köra trådlöst. Använder heller inte surround utan renodlad stereo är det som gäller.

Förstärkare: Primare i21
Projektor: Benq *random serienummer*
TV: Ej inköpt men kommer ”antagligen”

Hur sjutton löser man det här smidigast? En tvbänk hänger redan på väggen så i den kan jag stoppa hårdvaran men hur får jag bilden på bästa sätt till projektorn? Ett tag var jag inne på att bygga en HTPC i ett Fractal Design Node 304 och sedan Miracast upp till projektorn. Sedan började jag fundera på att skaffa en Surface Pro 3 och köra både Miracast till projektorn och blåtand till stereon. Tycker det hade varit rätt coolt om det hade fungerat.

Sedan började jag titta på snarlika alternativ, exempelvis Asus UX305 serie, som är betydligt billigare. Samtidigt är alla utom den stationära datorn något underspecad till lättare spel, exempelvis vill jag lira Fifa16 när det kommer. Vill också göra den framtidssäker och såg att Intels nästa processorfamilj kommer ha fullt stöd för H.265/HEVC i 4K/60hz vilket också är lockande förstås.

Så hur skulle ni lösa det här?
Tack på förhand 🙂

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
februari 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1297555
augusti 2, 2015 - 1:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Om du tar gaming hyfsat seriöst så kommer du antagligen inte bli nöjd med iGPU.
Då är det riktigt grafikkort som gäller. Det är möjligt att vissa av Intel Skylakes iGPUer kommer duga för dina spelkrav men då måste du välja en variant med GT4e och dessa releasas inte förrns om många månader – kanske Januari tom.
Detta kan kombineras med Miracast eller Widi om man vill, tror jag.

Om du kan nöja dej med att inte spela, förrutom typ 4 år gamla Fifa så tror jag att du utan problem kan ta en ”Intel Compute stick” eller liknande och styra med trådlöst tgb+mus (eller bluetooth alternativ som jag iofs hört ej ska funka så bra med denna). Och då kommer du nog tom slippa strömkabel om din projektor har USB port.

Raspberry Pi 2 med Openelec (kodi) kan du kanske styra med projektorns fjärrkontroll om den stödjer HDMI-CEC.
Men RPi2 är bara ett alternativ om du endast ska konsumera TV-streams, Internetstreams, Film, musik, foton, youtube och liknande.
Likt Compute stick så behövs USB ström.

Personligen skulle jag även titta på alternativ för wireless HDMI men det kan bli ett väldigt ”dumt” val ifall det visar sej vara lagg i sådana wireless lösningar.

”Brix pro”, ”Brix gaming” och ”Alienware Alpha” kanske kan vara något för dig då dom är små och borde gå att montera i taket bredvid projektorn. Eller baksidan av eventuell TV. För speländamål borde du bli fullt nöjd även om lösningarna inte besitter superkrafter. Endast Alienware alpha har hårdvarustöd för HEVC tror jag. Men det lär väl komma en Brix Pro med skylake inom 6 månader med detta också.

Jag har tänkt en hel del i samma banor som dej eftersom jag ej kan äga en traditionell desktop som jag bor nu. Så lösningar med undangömd dator är idealiska helt klart.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1297559
augusti 2, 2015 - 8:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Koppla en kabel till projektorn tror jag. Miracast är grymt för plattor och tablets som ska visa powerpoints. Men för något annat så är det ingen bra ide. En 10m HDMI eller DVI borde göra susen.

Daniel_2
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 111
Member Since:
december 30, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1297565
augusti 2, 2015 - 9:36 e m
sp_Permalink sp_Print

S0urcerr0R: Tack för infroamtion!
Hyfsat seriöst vet jag inte men jag vill som sagt kunna spela sällskapsspelen så som Fifa16 och få samma upplevelse som om jag hade en konsol. Men i värsta fall kan jag stryka det och spela på datorn förstås. Jag har USB på projektorn så det ska inte vara någon fara. Hur är dessa datorer som kommer med HDMI port och ser ut som ett USB-minne? Tänker att man kanske skulle köpa en eller två sådana istället för respektive bildkälla…

Tjalve: Vad är det för fel på Miracast? Vad jag sett på Youtube klipp så verkar det fungera som tänkt även för media.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
358 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL