Hösttävling hos NordicHardware - Vinn påkostade Gigabyte-moderkort! | Sida 2 | Historiska föremål | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed
Topic Rating: 0 Topic Rating: 0 (0 röster) 
sp_TopicIcon
Hösttävling hos NordicHardware - Vinn påkostade Gigabyte-moderkort!
This topic is locked
Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1295465
oktober 10, 2014 - 5:15 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Trevlig fredagsläsning med en kopp kaffe i handen 🙂
Tack för alla bidrag hittills, det har gett en hel del skratt. Än finns det tid för er som inte har hunnit skicka in.

pege63
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
mars 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1295480
oktober 11, 2014 - 7:10 e m
sp_Permalink sp_Print
0

När man började som datatekniken nån gång under sena 1989 talet med i486 intåg, då var det poppis ett tag att man limmade fast IDE kontakterna så att dom inte åkte ur under transport till kunderna och efter ett par veckor började datorerna att droppa in för att dom inte funkade. Och när man sedan satte på den igen så funkade det hur bra som helst. Men vad ingen tänkte på då var att limm expanderar när det blir varm och då lyfte ju IDE kontakten och det slutade att fungera, när den sen blev kall igen så åkte den ju ner igen. Kan säga att det var många sömnlösa nätter och datorer som åkte fram och tillbaka innan man fattade vad det berodde på. Var ju ganska kul nu när man tänker efter och tänker tillbaka, många svor dommar om kunder och tekniker kan jag säga, ja nästan slagsmål.

Johan_14
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
december 29, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1295499
oktober 13, 2014 - 11:58 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Det var så länge sedan (känns det som) att jag inte minns året.
Varje fredag och lördag samlades ett gäng killar framför sina datorer, vid ett bestämt klockslag, och klickade på ikonen för uppkoppling. 56,6 modemet började låta och man gick ut i köket för att hämta timmens förplägnad, för att inte behöva springa ifrån och offra värdefull onlinetid, medans uppkopplingen gjordes klar.
När allt var på plats och uppkopplingen klar blev det GAME ON!!
Eftersom telefonen inte var brukbar under denna tiden var man ständigt medveten om kostnaden och höll därför god koll på klockan så man inte ”ringde” för länge.

Sen en vacker dag (tror jag det var) dök där ner ett brev i lådan om att ens område var klart för ISDN, jubel uppstod i lägenheten och dans (kring den tänkta granen) gick av stapeln.
Snabbt som en höna skiter tog man kontakt med Telia för att få sin efterlängtade ISDN och gick sedan som på nålar tills ens nya modem dök upp för avhämtning, när det väl skedde slängde man allt åt sidan för att koppla in modemet och ändra inställningarna i datorn.

Nu lekte livet tyckte man, surfa och spela SAMTIDIGT som man pratade i telefon, man var ”king of the hill” och man hade en rasande hastighet på nätet.
Dom invanda speldagarna på fredag och lördag utökades snabbt till hela helgen och inte långt därefter även ett par dagar mitt i veckan.

SEN, ja sen kom den dagen då första teleräkningen dök ner i lådan, intet ont anande öppnade man denna samtidigt som man kände kalla kårar läns ryggen när man såg beloppet.
Första tanken var ju att ”detta måste vara fel”, en kvartalsräkning på högre belopp än vad man haft om året tidigare.
Tyvärr tog det inte heller lång tid innan man insåg sitt misstag och kallsvetten kom som ett brev på posten (jo dom var pålitliga på den tiden) och nu får man vara glad om det blir nudlar ens de kommande månaderna, var tanken.

Åter blev det de vanliga fredags och lördagskvällarna med en stor skillnad, jo en STOR lapp vid skärmen med texten ”TÄNK PÅ TIDEN”.

Som sagt, ett ”bitter sweet” minne som man som tur är kan skratta åt idag 😀

//MacAllan

Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1295534
oktober 17, 2014 - 7:00 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Då va tiden över för denna tävling och inga fler bidrag kommer att räknas med.
En omröstning kommer att dyka upp inom kort där vinnarna kommer att röstas fram 🙂

Återigen, tack för alla bidrag.

Pontus_1
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
augusti 12, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295642
oktober 28, 2014 - 12:55 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Apexi;1295776 wrote: Då va tiden över för denna tävling och inga fler bidrag kommer att räknas med.
En omröstning kommer att dyka upp inom kort där vinnarna kommer att röstas fram 🙂

Återigen, tack för alla bidrag.

Lite nyfiken på hur det går med detta och var tråden för omröstning finns då jag inte lyckats hitta den?

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
Member Since:
augusti 18, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1295643
oktober 28, 2014 - 4:12 e m
sp_Permalink sp_Print
0

lanbonden;1295889 wrote: Lite nyfiken på hur det går med detta och var tråden för omröstning finns då jag inte lyckats hitta den?

Man ska inte ha bråttom, med tur kommer den upp innan nyår.

Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1295647
oktober 29, 2014 - 2:10 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Den som väntar på något gott… 😉
Vi får be om ursäkt för fördröjningen, men nu är omröstningen uppe. 7 dagar att rösta fram vinnarna.

Omröstningen finner ni här – https://www.nordichardware.se/swforum/t%E4vling/144931-h%F6stt%E4vling-hos-nordichardware-vinn-p%E5kostade-gigabyte-moderkort.html

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
december 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1295717
november 4, 2014 - 8:42 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Härligt att se både nya och gamla medlemmar dela med sig av sina sköna minnen! Jäkligt rolig läsning och många grymma minnen kommer tillbaka. Stort tack till alla tävlingsdeltagare! 🙂
PS. Har ett par av mina bästa minnen i bakfickan även om jag inte får vara med i tävlingen. Ett var när jag första gången drog en 333 MHz cpu till 500 MHz genom att stänga av L2 cachen, eller när jag fick första datorn 1984, föregångaren till c64, en Commodore Vic 20 med bandspelare och hela köret. Första gången man gick över 1 GHz gränsen med en Celeron 533 och senare en Duron 600 som var helt rund av alla av påmonteringar av div vattenkylningsprojekt var också härliga tider 🙂

Pontus_1
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
augusti 12, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1295725
november 5, 2014 - 3:18 e m
sp_Permalink sp_Print
0

Henrik Berntsson;1295965 wrote: Härligt att se både nya och gamla medlemmar dela med sig av sina sköna minnen! Jäkligt rolig läsning och många grymma minnen kommer tillbaka. Stort tack till alla tävlingsdeltagare! 🙂
PS. Har ett par av mina bästa minnen i bakfickan även om jag inte får vara med i tävlingen. Ett var när jag första gången drog en 333 MHz cpu till 500 MHz genom att stänga av L2 cachen, eller när jag fick första datorn 1984, föregångaren till c64, en Commodore Vic 20 med bandspelare och hela köret. Första gången man gick över 1 GHz gränsen med en Celeron 533 och senare en Duron 600 som var helt rund av alla av påmonteringar av div vattenkylningsprojekt var också härliga tider 🙂

Låter som du har något du borde skriva ihop, gärna med massor bilder för nostalgins skull även om jag vet att många var mycket sämre på att fotografera innan mobilkameran och framför allt innan digitalkameran!

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1297751
september 17, 2015 - 10:01 f m
sp_Permalink sp_Print
0

Vill bara poängtera att ”Palit” inte har gått under som du skriver. 😉
::Palit-About US::

I övrigt mycket trevlig läsning.

Min 2 vattenkylda GTX 780TI är av just det märket…

/Homie

Pontus_1
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
augusti 12, 2014
sp_UserOfflineSmall Offline
1297874
oktober 13, 2015 - 9:48 e m
sp_Permalink sp_Print
0

’Ghost^[Homie wrote: ;1298033′]Vill bara poängtera att ”Palit” inte har gått under som du skriver. 😉
::Palit-About US::

I övrigt mycket trevlig läsning.

Min 2 vattenkylda GTX 780TI är av just det märket…

/Homie

Du verkar helt klart ha rätt, verkar som de bara hade ett decennium uppehåll med sina kort i Sverige eller nått 🙂

Fick en liten nostalgishock idag när jag hittade ett Palit Geforce4 Ti4200 på tradera, helt klart ett givet inte köp med tanke på vilket skitkort det var 😀

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
255 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL