Strömförande chassi!? | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —

— Match —

— Forum Options —

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Strömförande chassi!?
This topic is locked
Snull
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 13, 2004 - 8:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Hallå hjälp mig nu!

Jag tyckte synd om datorn i denna värmebölja (som är påväg mot sitt slut?) så jag gick och köpte mig tre fläktar. En av dem skulle jag installera i ”taket” av chassit. Jag mätte och fixade, sen började jag skära med farsans dremelkopia. Det flög lite järnspån och jag tänkte att: det kan ju inte vara bra att ha i datorn. Så jag tejpade för lite papper som skydd. Efter ett tag råkade jag ta sönder skärhuvudet (vad heter det?) så jag lade ner för dagen.

När jag pluggade i datorn senare så fick jag för mig att lyssna på nätaggsfläkten då jag tyckte den lät mer än vanligt. Jag kom då åt chassit med kinden och kände att det var ström i det. Väldigt svag men ändå! Vad ska jag göra? Det kan ju inte vara bra liksom, kortis och såna saker känns inte långt borta. Någon som kan hjälpa? …chassin ska väl inte vara strömförande? 😕
(Sitter vid en annan dator nu)

gamerse
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 225
694647
augusti 13, 2004 - 8:35 e m
sp_Permalink sp_Print

pissa på det 😉

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
694674
augusti 13, 2004 - 9:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Datorlådan är inte jordat.Du måste har Sladden från Datorn till Strömuttag i en jordat Strömutag.
Är farlig och kan verstöra Datorn anars.
Bildskärm är också mcket viktigt att har i en jordat Strömutag anars får du den fulla Strålningen av Skärmen…so long…

Nu en efterfrågan till
gamers@ -hur gammalt är Du? Detta beteende är alla Fall inte snällt av dig!

ocz
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3178
694679
augusti 13, 2004 - 9:20 e m
sp_Permalink sp_Print

klaus wrote: Datorlådan är inte jordat.Du måste har Sladden från Datorn till Strömuttag i en jordat Strömutag.
Bildskärm är också mcket viktigt att har i en jordat Strömutag anars får du den fulla Strålningen av Skärmen…so long…

Nu en efterfrågan till

Jaha, måste bara säga att din svenska är rolig! Men min är dålig

Tindy
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5044
694682
augusti 13, 2004 - 9:22 e m
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=klaus]Datorlådan är inte jordat.Du måste har Sladden från Datorn till Strömuttag i en jordat Strömutag.

Nu en efterfrågan till

Lägg ner nån gång.
Ta ett par års paus från NH, Mogna på dig och kom tillbaka sedan när du kan sluta klanka på folk som gör sitt bästa.

Death On Wings
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5938
694685
augusti 13, 2004 - 9:27 e m
sp_Permalink sp_Print

ocz wrote: [quote=klaus]Datorlådan är inte jordat.Du måste har Sladden från Datorn till Strömuttag i en jordat Strömutag.

Nu en efterfrågan till

Om du läser hans signatur så fattar du, jag blev påpekad detta av det skidbenet. Hans stavning blir bara bättre och bättre vad jag har märkt så låt han vara.

Snull
Medlem
694688
augusti 13, 2004 - 9:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Tackar Klaus, ska kolla om det är jordat.

Har kollat nu och det var inte jordat, har inte ett enda jordat uttag på
övervåningen och har alltid kört datorerna som vi haft ojordat.
Kan man jorda själv eller? laugh Typ dra någon sladd till elementet?

Edit: Fixade sig, jag tar ström från balkongen, där är det jordat. Tackar för hjälpen iaf

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
694737
augusti 13, 2004 - 10:31 e m
sp_Permalink sp_Print

vi har bara jordade uttag i köket
kan man göra ett uttag jordat och hur?

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

Snull
Medlem
694740
augusti 13, 2004 - 10:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Satans helvete!
När jag satte i nätkontakten i datorn (från jordat uttag) så smällde säkringen i nätagget. Det var liksom inte så att tråden brann av utan den poffade till och det var bara glassplitter kvar. WHY?!!

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
694791
augusti 13, 2004 - 11:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Snull: Det är stor risk att det hamnat spån där det inte hör hemma,, att det small nu är troligen bara en tidsfråga.
Mitt råd, demontera allt. dammsug, och montera igen, del för del för att se att det fungerar, (givetvis med ett fräsht nätagg)

Tillägg,, ocz, har kanske missat Klaus sen tidigare och inte tänkte på hans sign,

Annars må jag tillägga att Klaus svenska i forumet förbättras hela tiden enligt mitt tycke.

fastbullit
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3042
694798
augusti 13, 2004 - 11:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Annars må jag tillägga att Klaus svenska i forumet förbättras hela tiden enligt mitt tycke.

jodå han har ju inte blivit sämre =DO =DO

Snull
Medlem
694802
augusti 13, 2004 - 11:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Jo jag var rädd för det där med spån. Ska man verkligen dammsuga sina komponenter? Har hört att det kan bildas statisk elektricitet då? Hm hm.
Att säkringen ”gick” så kraftigt var lite konstigt tycker jag. Det var liksom inget kvar av den.
Ett nytt nätagg blir det iaf, några tips kanske? 500-kronorsklassen.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
694808
augusti 13, 2004 - 11:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Du skal givetvis inte dammsuga rakt på komponentena,
avmagnetisera först sen suga bort med borstmunstycket på dammsugaren,

Nätagg i 500:-klassen, Antec.

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
694845
augusti 14, 2004 - 1:15 f m
sp_Permalink sp_Print

klaus wrote: Datorlådan är inte jordat.Du måste har Sladden från Datorn till Strömuttag i en jordat Strömutag.

Faktum är att det INTE är främsta anledningen till att man ska köra jordat (som vi ser på svaren längre ner i tråden är det till och med säkrare för utrustningens del att köra på ojordat).

Anledningen till att man använder jordat uttag är att det är mycket säkrare för DIG. Om det skulle bli ett så kallat jordfel i apparaten kommer då nämligen inte höljet bli strömförande (som det i detta fall var, troligen pga spån som låg olyckligt). Detta eftersom metallhöljen är kopplade till jordkontakterna på väggkontakten och det alltså skulle innebära kortslutning. Detta leder i sin tur till att säkringen går.

Dessutom finns det i just datorer ytterligare en anledning: Jorden används som en referenspotential för många analoga signaler.

Vad gäller säkring för övrigt, med lite flax är det ”bara” säkringen som gått sönder. Nu kan Snull antagligen inte tillräckligt mycket om el (annars hade Snull inte startat den här tråden och dessutom haft en hel dator…) för att jag skulle tycka om att ha tipsat honom (/henne?) om att byta säkringen i nätagget (med lite flax är det bara den som är trasig), vill ogärna ha grillad Snull på mitt samvete (i nätagget finns 230 V spänning – tillräckligt för att döda vid rätt förutsättningar, i resten av datorn förekommer inte spänningar större än 12 V). 😉 Men det går ju alltid att ta kontakt med någon man känner som är kompetent på området och be dem hjälpa en…

fastbullit
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3042
694852
augusti 14, 2004 - 1:38 f m
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: vill ogärna ha grillad Snull på mitt samvete

det är därför jag inte heller har lagt in några tips här, skulle nog bli lite smått orolig om han inte checkade tillbaka :cy: bara ligga o tänka på hur snull dog när han gjorde som fastbullit sa 😀

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
694899
augusti 14, 2004 - 8:16 f m
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta om jag är lite trög, men du sågade i ovansidan av skalet som var monterad på datorn? Varför i helsefyr tog du inte av skalet först?

Dammsugning och statiskt elektricitet? Dumheter! Jag har dammsugit rakt på datorkomponenter (givetsvis med utdraget strömkabel) sedan 1984 då jag skaffade min första dator och har ALDRIG kortslutit en endaste komponent. Jag kan tänka mig möjligtvis om man nu aldrig städar och det bildas en tjock matta av statiskt ledande dammpartiklar så kan man skada komponenten om man helt plötsligt dammsugar bort det?

Av denna historien som Snull berättar så hoppas jag att folk som går i samma tankar lär sig att plocka av skalet först innan man sågar i det.

Snull
Medlem
694923
augusti 14, 2004 - 9:48 f m
sp_Permalink sp_Print

Tackar så mycket för info/tips.

Terdon, du har nog rätt i att Snull inte är allt för haj på el och sådana saker, men inte så lost som du säger tror jag. What ever. Det jobbiga är att nätagget jag har (ett helt otroligt superbra gratis Q-tek) inte har en säkringshållare utan säkringen är fastlödd direkt på kortet. Jag hoppas att nätagget (hela det satans nätagget) har gått sönder för fadern sponsrar ett nytt har han sagt. 😛

Peter, Hur avmagnetiserar man?

HerrPutte, när jag gjorde hål i ”skalet” av plast så tog jag av det. Själva chassit där emot är lite svårt att ta av. Jag skulle såklart tagit ur alla komponenter ur datorn om jag orkat men jag var för lat och fan fick jag för det. Okej Putte, då plockar jag fram dammsugarn och om det går åt helvete hemsöker jag dig. 👿

Känns som man har blivit lite idiotförklarad, haha. Förresten så är Snull en pojk.

bil_experten
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
694935
augusti 14, 2004 - 10:14 f m
sp_Permalink sp_Print

Snull wrote: Tackar Klaus, ska kolla om det är jordat.

Har kollat nu och det var inte jordat, har inte ett enda jordat uttag på
övervåningen och har alltid kört datorerna som vi haft ojordat.
Kan man jorda själv eller? laugh Typ dra någon sladd till elementet?

Edit: Fixade sig, jag tar ström från balkongen, där är det jordat. Tackar för hjälpen iaf

Ja då! har du bara vattenburet element. så e de bara o dra en jord kabel själv brukar jag ta en vandlig 230 kabel o säter alla ledare på en klama i ena änden o sen säter jag alla ledare på gjorden i en stik kontakt han kontakt så e de bara att säta den i ena utaget på en jordad skarvdosa då blir alal utag i den kretsen atomatiskt gjordad utan att man behöver mecka sönder nån slad eller någe 🙂

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
694956
augusti 14, 2004 - 11:01 f m
sp_Permalink sp_Print

bil_experten wrote:

Ja då! har du bara vattenburet element. så e de bara o dra en jord kabel själv brukar jag ta en vandlig 230 kabel o säter alla ledare på en klama i ena änden o sen säter jag alla ledare på gjorden i en stik kontakt han kontakt så e de bara att säta den i ena utaget på en jordad skarvdosa då blir alal utag i den kretsen atomatiskt gjordad utan att man behöver mecka sönder nån slad eller någe 🙂

Bil_experten verkar däremot vilja ha grillad Snull på sitt samvete!

GÖR ABSOLUT INTE SÅ!!!!

Det finns lagar som reglerar att det bara är utbildade elektriker (finns några få undantag) som får fippla med elektricitet. Anledningen till att de finns är att man, om man gör fel, kan skapa en rent livsfarlig miljö runt sig, utan att det märks (det finns inget sätt att med bara de fem sinnena skilja på något spänningsledande och icke spänningsledande). Ännu värre är att det kan vara så att den inte blir livsfarlig förrän det är något som går åt skogen…

Därför ska man alltid se till att ändringar av elinstallationer görs av utbildad elektriker. Ja, jag vet att sådant kostar, men som skrivet ovan, jag vill inte ha grillad Snull på mitt samvete. Klar fördel är det ju förstås om man har någon kompis som är elektriker. 😉

Varför var inkoppling av jord till elementet så farligt då? Så länge alla dina apparater funkar som det ska är det (oftast) ingen fara. Problemet kommer nästa gång någon apparat får jordfel (kortslutning till höljet) så kommer sladden som dragits till elementet att leda spännningen vidare dit. Eftersom värmesystem aldrig designas för att leda ström, är risken uppenbar att även elementen blir spänningsförande. I hela huset… Risken är alltså uppenbar att vi inte bara får grillad Snull, utan även grillad Snull-granne. Obra.

Dessutom kanske elementet i badrummet blir spänningsledande. Eftersom blöta Snullar leder ström bättre än torra Snullar så är risken för skador mycket större i badrummet…

Snull
Medlem
694969
augusti 14, 2004 - 11:28 f m
sp_Permalink sp_Print

Det känns fint att du värnar om Snullarna i samhället. 🙂
Är det här: http://www.gtek.se/index.php?m…..63c091cbc8 ett schyst nätagg? Lite OT kanske men, äh.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
282 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

cannabis seeds

baisel mareo

gangtay thumon

JanMymn

Andreas Möller III

Teboh Mercy

tranhtheu chuthap

Adam Larsson

ashley cole

Simon Olson

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Member Stats:

Guest Posters: 1

Members: 78028

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL