Grundläggande ellära | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grundläggande ellära
This topic is locked
Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
december 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 6, 2003 - 9:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag kunde bara inte låta bli…. wink

Det verkar som det inte skulle skada att reda ut en del begrepp, så jag tänkte göra vad jag kan. (Undrar hur långa meddelanden man kan skapa)

Ohms lag
====================

Det verkar inte som alla här har knas på Ohms lag, vilket jag anser vara en grundläggande förutsättning för att lyckas med sina projekt och för att få en djupare förståelse till varför elektronik beter sig som den gör. Alltså…

U = Späninng (Volt)
I = Ström (Ampere)
R = Resistans (Ohm)

U = R*I
I = U/R
R = U/I

Spänning handlar egentligen bara om potential-skillnad mellan två punkter. Jag ska försöka förklara.

Tänk er ett hopptorn i en simhall. Tornet är 12m högt. Mellan vattenytan och högsta avsatsen är det alltså 12m. Men det finns ett par till avsatser på vägen upp. En på 3 och en på 5m höjd över vattenytan. Från vattenytan upp till den första är det 3m, men mellan dom två mittersta är det bara 2m. Och mellan 5m och 12m är det 7m skillnad. Översätter vi det här till en datornätdel så kan vi får ut lite olika spänngar (potentialskillnader) beroende på mellan vilka punkter vi mäter eller ansluter utrustning.

Ström…. strömmen avgörs av motståndet i kretsen och spänningen över motsåndet. Det här verkar alla (inte bara i det här forumet) ha svårt att förstå. En nätdel ”ger” inte ström.

Ex: (jag har jobbat en del i databutiker)

En kund kommer in med ett modem. Modemet i sig fungerar men den externa nätdelen har gett upp. På orginalnätdelen står det kanske 12V 600mA. Kunden skulle kunna ta vicken nätdel som helst som ger 12V och klarar av att belastas till 600mA eller MER! Men kunden tror man är dum i huvvet när man försöker ge dom en nätdel märkt 12V 1200mA.

– Ånej, pojkvasker. Mig lurar du inte. Ser du inte att den där ger för många ampere. Tänker du grilla mitt stackars modem.

I själva verker kommer den större nätdelen funka minst lika bra som orginalnätdelen.

Man kan inte ta sönder något genom att ta en större nätdel än det var från början. I så fall skulla din dator pajja när du stoppar in en fetare nätdel än det satt från början i ditt chassi.

Jag hoppas att det har klarnat lite för en del. 😀

DaLook
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
Member Since:
april 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
2
januari 6, 2003 - 9:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag går 2:a året på EC utbildningen, så allt det här kunde jag redan….

Men jag måste få ge dig en komplimang för ett mycket väl förklarat inlägg.

LousyLamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 310
Member Since:
juli 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
3
januari 6, 2003 - 9:49 e m
sp_Permalink sp_Print
[Bilden hittades inte]
MoNsTeR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
mars 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
4
januari 6, 2003 - 10:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote: Jag kunde bara inte låta bli…. wink

Det verkar som det inte skulle skada att reda ut en del begrepp, så jag tänkte göra vad jag kan. (Undrar hur långa meddelanden man kan skapa)

Ohms lag
====================

Det verkar inte som alla här har knas på Ohms lag, vilket jag anser vara en grundläggande förutsättning för att lyckas med sina projekt och för att få en djupare förståelse till varför elektronik beter sig som den gör. Alltså…

U = Späninng (Volt)
I = Ström (Ampere)
R = Resistans (Ohm)

U = R*I
I = U/R
R = U/I

Spänning handlar egentligen bara om potential-skillnad mellan två punkter. Jag ska försöka förklara.

Tänk er ett hopptorn i en simhall. Tornet är 12m högt. Mellan vattenytan och högsta avsatsen är det alltså 12m. Men det finns ett par till avsatser på vägen upp. En på 3 och en på 5m höjd över vattenytan. Från vattenytan upp till den första är det 3m, men mellan dom två mittersta är det bara 2m. Och mellan 5m och 12m är det 7m skillnad. Översätter vi det här till en datornätdel så kan vi får ut lite olika spänngar (potentialskillnader) beroende på mellan vilka punkter vi mäter eller ansluter utrustning.

Ström…. strömmen avgörs av motståndet i kretsen och spänningen över motsåndet. Det här verkar alla (inte bara i det här forumet) ha svårt att förstå. En nätdel ”ger” inte ström.

Ex: (jag har jobbat en del i databutiker)

En kund kommer in med ett modem. Modemet i sig fungerar men den externa nätdelen har gett upp. På orginalnätdelen står det kanske 12V 600mA. Kunden skulle kunna ta vicken nätdel som helst som ger 12V och klarar av att belastas till 600mA eller MER! Men kunden tror man är dum i huvvet när man försöker ge dom en nätdel märkt 12V 1200mA.

– Ånej, pojkvasker. Mig lurar du inte. Ser du inte att den där ger för många ampere. Tänker du grilla mitt stackars modem.

I själva verker kommer den större nätdelen funka minst lika bra som orginalnätdelen.

Man kan inte ta sönder något genom att ta en större nätdel än det var från början. I så fall skulla din dator pajja när du stoppar in en fetare nätdel än det satt från början i ditt chassi.

Jag hoppas att det har klarnat lite för en del. 😀

nja, de bror ju på… har du ett slutsteg där transformatorn begränsar strömtillförseln, o drar i en dubbelt så stark transformator sen så kan man bränna sönder tranistorer osv. :bok:

En annan sak som jag funderat på.. har man en elmotor som klarar, 12W och är på 2 ohm, så fungerar den med en transformator som ger ut 12V och max 1A. DVS 12W. skulle nätdelen kunna ge ut 2A och spänningen 12V så skulle motorn gå sönder om man inte kopplar på en resistor. då skulle effekten bli 24W i stället för 12W. 😮

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
december 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
5
januari 6, 2003 - 10:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Den där cirkeln letade jag hur mycket som helst efter. Jag har den ju själv i bibeln men tänkte dela med mig av den. TACK!!

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
december 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
6
januari 6, 2003 - 10:14 e m
sp_Permalink sp_Print

En annan sak som jag funderat på.. har man en elmotor som klarar, 12W och är på 2 ohm, så fungerar den med en transformator som ger ut 12V och max 1A. DVS 12W. skulle nätdelen kunna ge ut 2A och spänningen 12V så skulle motorn gå sönder om man inte kopplar på en resistor. då skulle effekten bli 24W i stället för 12W

hmm.. klarar 12W??? Drar den 12W eller inte???? Effekten precis som strömmen är en produkt av spänning och resistans.

U = roten ur (R*P) = roten ur (2ohm * 12W) = 4,898979486

hmmm.. det där verkar vara en motor som är gjord för att drivas med 4,9V. Den pajjar om du ger den ”12V och max 1A. DVS 12W”

Man kan inte ”ge” nånting för mycket ström.

MoNsTeR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
mars 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
7
januari 6, 2003 - 10:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote:

En annan sak som jag funderat på.. har man en elmotor som klarar, 12W och är på 2 ohm, så fungerar den med en transformator som ger ut 12V och max 1A. DVS 12W. skulle nätdelen kunna ge ut 2A och spänningen 12V så skulle motorn gå sönder om man inte kopplar på en resistor. då skulle effekten bli 24W i stället för 12W

hmm.. klarar 12W??? Drar den 12W eller inte???? Effekten precis som strömmen är en produkt av spänning och resistans.

U = roten ur (R*P) = roten ur (2ohm * 12W) = 4,898979486

hmmm.. det där verkar vara en motor som är gjord för att drivas med 4,9V. Den pajjar om du ger den ”12V och max 1A. DVS 12W”

Man kan inte ”ge” nånting för mycket ström.

ok. om vi säger såhär. om man har en motor med en reistans på nära 0 ohm och har en strömkälla som ger ut 12v och kan ge ut 1 a så blir ju effekten 12w. lr hur. men om man har en strömkälla som ger ut 12v och som kan ge ut 2 a då blir ju effekten dubbelt så hög o då blir det högre värmeutveckling osv. är det inte så?

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
oktober 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
8
januari 6, 2003 - 10:42 e m
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: ok. om vi säger såhär. om man har en motor med en reistans på nära 0 ohm och har en strömkälla som ger ut 12v och kan ge ut 1 a så blir ju effekten 12w. lr hur. men om man har en strömkälla som ger ut 12v och som kan ge ut 2 a då blir ju effekten dubbelt så hög o då blir det högre värmeutveckling osv. är det inte så?

En motor tål en viss effektutveckling. Dessutom finns en viss högsta gräns för vad den mekaniskt tål (innan lagren skär osv…). Den spänning en motor är märkt med är den spänning vid vilken effekten blir lika med den tillåtna effekten, såvida den nu mekaniskt tål den belastningen (det brukar den göra!

Effekten i sin tur är lika med P = U*I.

Eftersom I är proportionell mot U blir P~U^2

Slutsats: Kör du med högre spänning än vad motorn är märkt med, pajar den, såvida du inte monterar extra kylning exempelvis.

Matar du den från en strömbegränsad spänningskälla, och motorn drar mer ström än spänningskällan kan ge, kommer spänningen att bli lägre – detta inses lätt med hjälp av ohms lag applicerad på motorn! Ohms lag gäller alltid, oavsett om det är spänning eller ström som är känt….

I ditt exempel: Om din motor har spänningen 12V över sig när du leder 2A genom den, kan spänningen inte vara högre än 6V över den när du leder 1A genom den.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
december 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
9
januari 6, 2003 - 10:46 e m
sp_Permalink sp_Print

ok. om vi säger såhär. om man har en motor med en reistans på nära 0 ohm och har en strömkälla som ger ut 12v och kan ge ut 1 a så blir ju effekten 12w. lr hur. men om man har en strömkälla som ger ut 12v och som kan ge ut 2 a då blir ju effekten dubbelt så hög o då blir det högre värmeutveckling osv. är det inte så?

om strömkällan ger 12V och klarar en belastning av 1A så innebär det att lägsta last-resistans för den nätdelen är:

R = U/I = 12/1 = 12ohm

alltså… om resistansen på spolarna i motorns lindning är nära 0 ohm så viker sig nätdelen.

MoNsTeR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
mars 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
10
januari 6, 2003 - 10:54 e m
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=MoNsTeR]ok. om vi säger såhär. om man har en motor med en reistans på nära 0 ohm och har en strömkälla som ger ut 12v och kan ge ut 1 a så blir ju effekten 12w. lr hur. men om man har en strömkälla som ger ut 12v och som kan ge ut 2 a då blir ju effekten dubbelt så hög o då blir det högre värmeutveckling osv. är det inte så?

En motor tål en viss effektutveckling. Dessutom finns en viss högsta gräns för vad den mekaniskt tål (innan lagren skär osv…). Den spänning en motor är märkt med är den spänning vid vilken effekten blir lika med den tillåtna effekten, såvida den nu mekaniskt tål den belastningen (det brukar den göra!

Effekten i sin tur är lika med P = U*I.

Eftersom I är proportionell mot U blir P~U^2

Slutsats: Kör du med högre spänning än vad motorn är märkt med, pajar den, såvida du inte monterar extra kylning exempelvis.

Matar du den från en strömbegränsad spänningskälla, och motorn drar mer ström än spänningskällan kan ge, kommer spänningen att bli lägre – detta inses lätt med hjälp av ohms lag applicerad på motorn! Ohms lag gäller alltid, oavsett om det är spänning eller ström som är känt….

I ditt exempel: Om din motor har spänningen 12V över sig när du leder 2A genom den, kan spänningen inte vara högre än 6V över den när du leder 1A genom den.

ok

stormaz
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
maj 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
11
januari 6, 2003 - 11:00 e m
sp_Permalink sp_Print

Jävligt bra inlägg. Jag suger på ellära fast jag går EL (3an inriktning data) men Ohms lag kan man ju 🙂

Bra med lite repetition.

MoNsTeR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
mars 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
12
januari 7, 2003 - 12:08 f m
sp_Permalink sp_Print

Kamelryttarn wrote:

ok. om vi säger såhär. om man har en motor med en reistans på nära 0 ohm och har en strömkälla som ger ut 12v och kan ge ut 1 a så blir ju effekten 12w. lr hur. men om man har en strömkälla som ger ut 12v och som kan ge ut 2 a då blir ju effekten dubbelt så hög o då blir det högre värmeutveckling osv. är det inte så?

om strömkällan ger 12V och klarar en belastning av 1A så innebär det att lägsta last-resistans för den nätdelen är:

R = U/I = 12/1 = 12ohm

alltså… om resistansen på spolarna i motorns lindning är nära 0 ohm så viker sig nätdelen.

men om man har ett 10v batteri och kortsluter en 0 ohms tråd över batteriet.. då är väl spänningen över tråden 10 v? om tråden nu skulle klara strömstyrkan utan att brinna upp så beror det ju på att batteriet inte ger ut tillräckligt med ström. men om man skulle paralellkoppla flera batterier då har man väl fortfarande samma spänning men eftersom tråden är på 0 ohm så skulle den brina upp?

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
oktober 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
13
januari 7, 2003 - 1:07 f m
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: [quote=Kamelryttarn]

ok. om vi säger såhär. om man har en motor med en reistans på nära 0 ohm och har en strömkälla som ger ut 12v och kan ge ut 1 a så blir ju effekten 12w. lr hur. men om man har en strömkälla som ger ut 12v och som kan ge ut 2 a då blir ju effekten dubbelt så hög o då blir det högre värmeutveckling osv. är det inte så?

om strömkällan ger 12V och klarar en belastning av 1A så innebär det att lägsta last-resistans för den nätdelen är:

R = U/I = 12/1 = 12ohm

alltså… om resistansen på spolarna i motorns lindning är nära 0 ohm så viker sig nätdelen.

men om man har ett 10v batteri och kortsluter en 0 ohms tråd över batteriet.. då är väl spänningen över tråden 10 v? om tråden nu skulle klara strömstyrkan utan att brinna upp så beror det ju på att batteriet inte ger ut tillräckligt med ström. men om man skulle paralellkoppla flera batterier då har man väl fortfarande samma spänning men eftersom tråden är på 0 ohm så skulle den brina upp?

Nu har ju tråden aldrig resistansen 0 ohm, men det kan vi bortse ifrån så länge…

Det är nämligen så att batteriet i sig självt har en resistans. Den är så liten, att den vid måttliga belastningar är så gott som försumbar.

När du har stora belastningar kommer den emellertid vara jämförbar med belastningens resistans. Vid kortslutning är den större eller rentav mycket större. Resultatet kommer bli en trots allt relativt liten effektutveckling i tråden, men i gengäld kommer en del av effekten att användas i batteriet, vi får ett ”spänningsfall” jämnt fördelat över batteriets inre, varför batteriets spänning sjunker. Vid en ideal kortslutning är spänningen över kortslutningstråden 0V (0 ohm => U=0 oavsett I!!!), alltså levererar ett idealt kortslutet (kortslutet med supraledare!) batteri ingen spänning, endast ström…

Den som känner för att slå i elläraböcker kan skriva ner sambandet och kanske rita en figur. Jag orkar inte 😛

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
Member Since:
juli 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
14
januari 7, 2003 - 12:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är vid sådana här tillfällen, när man har gått 2½ år på NV som man ångrar att man inte lyssnade på fysiklektionerna.

Visst, det går att plugga in prylarna så att man klarar proven, men det är nu som det börjar bli kul när man börjat hålla på med saker på fritiden som kräver de här kunskaperna.

Hade man vetat detta och läraren hade motiverat en med en anledning annan än ”det står i kursplanen att ni ska lära er det här…” så hade man kanske spetsat öronen och försökt sätta det man fick lära sig i ett sammanhang.

Ingen elev känner ju att det är särskilt nödvändigt att kunna Ohms lag…
Sådana här exempel är lysande att ta upp på lektioner, t ex ”Jonas, du som är väldigt inne på det här med datorer… Tänk dig att du ska bygga en egen nätdel; vad behöver du för prylar och vad behöver du kunna?”

Ja, ni förstår nog poängen…

stormaz
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
maj 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
15
januari 7, 2003 - 1:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Jepp, lärarna är inte särskilt bra på att motivera.
Våran klassföreståndare är latast i världen dessutom. Visst är det bra med en lat lärare men det finns en gräns har jag upptäckt….

johhh
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 86
Member Since:
januari 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
16
januari 7, 2003 - 9:04 e m
sp_Permalink sp_Print

jag vet många som helt enkelt inte förstår OHM eller kirchkoffs lagar trots att det ligger i deras intresse att kunna det. Dom bygger förbi de problemen genom att använda digitala kretsar, vilket egentligen borde vara svårare!

Gurufong
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
Member Since:
januari 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
17
januari 8, 2003 - 5:56 f m
sp_Permalink sp_Print

Kan vi börja snacka växelström? Alla jävla beräkningar med vanlig ström är så jävla enkel (syfter på cirkeln) 😀 😕 wink

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
december 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
18
januari 8, 2003 - 10:52 f m
sp_Permalink sp_Print

hmm.. intelligent inlägg….

”det är jag och 2 pers till som fattar det här så vi kan nog avancera lite och skita i alla som inte hajjar ett jota”

Har du funderat på att bli lärare?

Jag skrev det första meddelandet för att ge dom som inte har vettiga lärare i skolan en chans att förstå grunderna i ellära. Det finns säkert några här som tyckte det var lika enkelt som att 1+1=2 men med tanke på vissa av inläggen här på NH inser jag att det kan vara kul för vissa att lära sig lite om varför det blir som det blir ibland när man mcekar i sin dator. Man måste ju börja nånstans.

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
19
januari 8, 2003 - 5:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Tycker detta var en mycket bra och intressant tråd så jag tar och klistrar den!

Glöm inte att hålla er till ämnet.. 😉

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
20
januari 15, 2003 - 8:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Tycker detta var en mycket bra och intressant tråd så jag tar och klistrar den!

Glöm inte att hålla er till ämnet.. 😉

Bra Coore! cool

Vad är den egentliga skillnaden mellan V och A? eftersom ett 9V-batteri kan ge 10A och vara ofarligt, samtidigt som 220V kan ge 10A och vara livsfarligt, vad är den egentliga skillnaden? Varför blir högre Volt farlig i väggkontakten när statisk el. från t.ex. en soffa kan vara på 10.000V och vara helt ofarlig?

Följande användare vill tacka Sebbe för detta givande inlägg:

Look Right
This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
426 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL