Asus ROG Swift PG348Q - Gaming i 4K vs. 1440p ultrawide (Uppdateras löpande) | Generella frågor | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Asus ROG Swift PG348Q - Gaming i 4K vs. 1440p ultrawide (Uppdateras löpande)
Följ mina upplevelser när jag går från 4K 16:9-gaming till 1440p 21:9-ultrawidegaming
This topic is locked
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 23, 2017 - 10:16 f m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

PUBGwide.jpgImage Enlarger

Jaha då var det dags att testa nya gamingjakt-marker! Har sedan min min bloggserie om 4K-gaming i vardagsrummet suttit hemma och lirat på en 4K-skärm eller 4K-TV och upplevelserna har för er som följt blogginläggen varit blandade.

4K-upplösning är awesome när det fungerar bra och flyter på, grym skärpa och riktigt detaljrikt. Tyvärr är det också lite grymt krävande och inte ens med ett överklockat GTX 1080 har jag haft svårt att lira i 4K i flera av de spel jag uppskattat mest. Mest noterbart The Division och nu på senare td Playerunkown’s Battlegrounds.

Såld på ultrawide

Jag har samtidigt varit jäkligt sugen på att testa gaming på en ultrawide-skärm och efter att ha testat Asus och Acers 35-tums modeller med 3440×1440 pixlar samt 200 Hz på Computex va jag extra sugen. Nu på DHS17 lirade jag lite på Asus ROG PG348Q och insåg hur jäkla snyggt och trevligt det blir med BF1 på en ultrawide. Jag såg till att, med Asus godkänade, sno med mig en av deras skärmar hem och nu sitter vi här på vägen mot ultrawide-gaming. 🙂

Löpande uppdateringar och svar på frågor

Jag kommer troligtvis att skriva någon form av blogg eller krönika som summerar mina upplevelser men tänkte innan dess göra lite löpande uppdateringar här i forumstråden. Snabba reflektioner och svar på frågor om det är någon av er som har egna funderingar.

Första uppdateringen, det ni läser nu, är att jag helt enkelt släpat hem skärmen och bytt ut min gamla 27-tums 4K TN-skärm från Acer. 

PUBG-ultrawide-2.jpgImage Enlarger

PUBG-ultrawide-3.jpgImage Enlarger

PUBG-ultrawide-1.jpgImage Enlarger

Tyckte det kändes så jäkla pixligt på 34-tummaren första minuterna. Sen insåg jag att jag tvingas sitta typ 2dm närmare skärmen än tidigare + lägre upplösning. I need a new desk, eller vägg-VESA! 😛

De första reflektionerna:

  1. Gud va mycket bättre färgåtergivning och bildkvalité det är på panelen i Asus PG348Q.
  2. Det ser rätt galet ut med det breda formatet på skrivbordet
  3. Skärmfoten på Asus-skärmen är jättedjup! Får knappt plats med tangentbordet på mitt miniskrivbord.
  4. 3440×1440 pixlar är nästan ”like a glow” för ett GTX 1080 och tom PUBG ger bra frame rate!

Jag har börjat lira en hel del på skärmen redan och särskilt PUBG som det nöts några timmar varje kväll. Jag kommer avvakta någon dag innan jag går in mer på mina erfarenheter och känslor för användning av skärmen men kan redan nu skriva upp några av de punkter jag tänkte avhandla framöver, 4K vs. 1440p UW i Desktop, Gaming och prestandasynpunkt.

Gamingdatorn som jag använder har följande specs:

Chassi Phanteks Enthoo Evolv (White) 1391:-
Moderkort Asus Maximus VIII Gene (mATX) 2199:-
CPU Intel Core i7-6700K 3398:-
Minne 4x8GB Corsair Vengeance LED DDR4-3200 3255:-
Grafikkort singel Asus Geforce GTX 1080 Strix 6915:-
Grafikkort SLI 2 x Asus Geforce GTX 1070 Strix 4990:-
Lagring Samsung 950 Pro m.2 SSD 512GB 3899:-
CPU-kylare Noctua NH-D15S 799:-
Nätdel Corsair HX750i 1590:-
Headset Sennheiser G4ME (White) 1789:-
Tangentbordsskrivbord Corsair Lapdog
Roccat Sova
1290 SEK (Utan tangentbord)
1485:-
Tangentbord Corsair K70 LUX 1517:-
Mus Logitech G900 Chaos Spectrum 899:-

Första dagarna efter bytet har min PUBG-rating gått i taket och jag har inte ångrat bytet, även om det fortfarande finns fördelar med 4K-upplösning som jag kommer in på mer senare.

Vad kör ni för upplösning och setup där hemma? Vad skulle ni föredra, 4K eller ultrawide? Kom gärna med frågor eller egna erfarenheter så uppdaterar jag tråden i dagarna. 

Nu dags att träna på konditionen lite istället för aimen och sedan midsommarfirande, ha det bäst! 🙂

sp_PlupAttachments Attachments
Niklas Andersson_1
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
december 1, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
2
juni 23, 2017 - 11:34 f m
sp_Permalink sp_Print sp_EditHistory

Första gången jag postar på NordicHardware men har varit glad läsare i flertal år nu.

Kul att även du får testa på det underbara med Ultrawide Anton, du har många härliga spelupplevelser att se fram emot och en hel del intressanta ”buggar”.

Kompatibilitet:

Jag sitter på samma skärm och har använt den sen i början av december och har aldrig velat gå tillbaka till min gamla 1440p skärm som nu används flitigt för webbläsaren. En av de viktigaste saker jag lärt mig under mina 6 månader med skärmen är att man får ta spelens kompatibilitet som de kommer. Vissa titlar har inget stöd för det, andra ger en en svart border på båda sidor och andra, så som Overwatch strechar det istället (välj 2560×1440 istället för 3440×1440 i såna titlar). Man får helt enkelt testa sig fram.

Setup:

Min setup, som utan några problem än så länge driver denna monsterskärm är:

CPU: Intel Skylake i7 6700k
GPU: Palit GTX 1080 JetStream
CPU Fan: Noctua NH-D15
Motherboard: MSI Z170A Gaming Pro Carbon
Memory: 4x8GB DDR4 2666MHz Kingston/HyperX Fury
Drives: 128GB Samsung EVO SSD (Windows), 128GB Kingstone V300 (Hackintosh) , 480GB HyperX Fury SSD, 1TB Samsung HDD, 4TB Western Digital HDD, 2TB External HDD.

Bra att ha:

En extremt härligt tillägg som ger en klart bättre upplevelse med Ultrawide skärmar är  ”UltraWide Video” (Chrome tillägg, Ultrawidify för Firefox). Det är ett tillägg som tillåter dig att spela upp videos i ultrawide utan de svarta ”bar:sen” som finns uppe och nere på de flesta videos. Den fungerar på diverse sidor så som Youtube, Twitch och Facebook. (Testa på valfri trailer eller de flesta av Alan Walkers musikvideos (native 21:9))

En annan sak jag är väldigt förtjust i att göra med skärmen är att koppla in den till min Macbook Pro 13” (Late 2015). Detta ger en väldigt härlig upplevelse när man kodar då man har möjlighet att ha uppe 6 stycken olika dokument utan att det blir särskilt stökigt på skärmen.

Övrigt:

Vid mer frågor så svarar jag glatt så gott jag kan, Ultrawide är ett svårt val för många (i och med priset) men är något jag själv aldrig har varit missnöjd med. Jag har samma problem som du med att foten till skärmen är ”lite” för stor så om du hittar ett bra VESA ställ så får du gärna slänga in det här med. Har planer på att köpa nytt skrivbord annars ^^. Jag ser även fram emot att läsa hur din upplevelse blir med skärmen Anton ?

Glad midsommar till alla också!

PS: The Witcher 3 i Ultrawide är *godlike*.

Följande användare vill tacka Niklas Andersson_1 för detta givande inlägg:

Anton Karmehed
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
3
juni 23, 2017 - 1:04 e m
sp_Permalink sp_Print

Välkommen Niklas och tack för grym input! 🙂 

Jag sitter på tåget nu mot midsommarfirande men ska givetvis uppdatera med länkar till 4K bloggen och mina systemspecs. De är snarlika dina egna faktiskt och första intrycket är som sagt att det är en  riktigt välmatchad kombo! 

Jag väntar mig också med viss problematik kring kompabilitet, blir väl motsvarande som med prestandaproblemen i 4k. Får se vad som irriterar mig mest 🙂 

Jättebra tips på mjukvara för Video-uppspelning osv, ska definitivt kika på det. Ser mesta av mina youtubeklipp på en Ipad Pro som synes på en av bilderna. Än så länge har jag bara lirat PUBG och jobbat lite på skärmen. Där saknar jag docj de 30% fler pixlar som 4K erbjuder. Van vid betydligt mer real estate på skrivbordet ?

Återkommer med väggfäste osv. Helt horribla väggar att borra i dock så håller mig gärna ifrån det haha

Återkommer med mer samlade intryck i helgen när jag är framför burken. Tack igen för input, ser fram emot att höra fler intryck! 

Gla midsommar på dig! 🙂 

Avatar
Contiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 748
Member Since:
november 1, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
4
juni 23, 2017 - 9:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Har länge haft funderingar på att hoppa på 21:9-tåget, men det enda som stått i vägen tidigare har varit den begränsade bilduppdateringen. 

Nu har det dock börjat introduceras 21:9-paneler med nativ 100hz+ bilduppdatering och det känns som om att när HDR, G-sync/Freesync-modellerna lanseras mot slutet av året kan det bli tal om införskaffning. 

Har för tillfället 3 skärmar, men känns fortfarande lite otympligt att lösa produktiviteten på ett bra sätt. Ser fram emot att kunna köra flertalet applikationer på en och samma skärm istället för att hela tiden dra fönster mellan de olika skärmarna.

Hoppas dock att de slopar ”gamer-looken” då jag personligen föredrar något stilrent som ser representativt ut relaterat till priset.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
5
juni 24, 2017 - 5:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Contiz sa
Har länge haft funderingar på att hoppa på 21:9-tåget, men det enda som stått i vägen tidigare har varit den begränsade bilduppdateringen. 
Nu har det dock börjat introduceras 21:9-paneler med nativ 100hz+ bilduppdatering och det känns som om att när HDR, G-sync/Freesync-modellerna lanseras mot slutet av året kan det bli tal om införskaffning. 
Har för tillfället 3 skärmar, men känns fortfarande lite otympligt att lösa produktiviteten på ett bra sätt. Ser fram emot att kunna köra flertalet applikationer på en och samma skärm istället för att hela tiden dra fönster mellan de olika skärmarna.
Hoppas dock att de slopar ”gamer-looken” då jag personligen föredrar något stilrent som ser representativt ut relaterat till priset.  

Ja för egen del känner jag att 100 Hz räcker långt, jag är för grafiknördig för att ligga på settings som ger 100fps+. Men visst, jag är INTE svår på den nya generationens 35-tums modeller med 200 Hz. De såg ruggigt trevliga ut på Computex! 🙂

På kontoret kör jag två skärmar, 32″ 4K + 27″ 1440p i porträttläge. Det får tyvärr inte plats med fler skärmar och en ultrawide hade tagit för mycket yta mot antalet pixlar den erbjudit. För rent produktivt arbete är jag skeptisk till att jag hade tagit en 3440×1440 px UW över en 4K-skärm, arbetsytan är värd så jäkla mycket.. Jag är riktigt sugen på att testa 38-tums modellerna med 3840×1600 px dock, bra nära full 4K och rejält breda. 🙂

Men samma där, kommer bli riktigt tungdrivet i spel med den nativeupplösningen. Förstår dina tankar kring design också Contiz, de är lite väl flashiga de flesta skärmarna med G-sync och hög uppdateringsfrekvens. Nästan alla stilrena modeller saknar adaptiv bildfrekvens eller kör med Freesync.

NE0XY
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
oktober 8, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
6
juli 24, 2017 - 10:54 f m
sp_Permalink sp_Print

Var kan man följa detta? Har det kommit uppdateringar någon annan stans? =) 

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
7
juli 26, 2017 - 11:48 f m
sp_Permalink sp_Print

NE0XY sa
Var kan man följa detta? Har det kommit uppdateringar någon annan stans? =)   

Tjena Neoxy! Nej det kom däremot semester emellan men nu jäklar är jag tillbaka framför burken och uppdateringar är inc. Min plan är att växla tillbaka till 27″ 4K-skärmen nu och se vad känslan blir då efter ett par veckor med 34″ UW. För nu är jag redan van vid det bredare formatet. Känslan so far är iaf att detta är en skärm som är myyycket bättre matchad med ett GTX 1080 än en 4K-skärm. Perfekt för PUBG iaf som typ blivit det enda jag spelat den senaste tiden. ^^

NE0XY
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
oktober 8, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
8
juli 29, 2017 - 11:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed sa

Tjena Neoxy! Nej det kom däremot semester emellan men nu jäklar är jag tillbaka framför burken och uppdateringar är inc. Min plan är att växla tillbaka till 27″ 4K-skärmen nu och se vad känslan blir då efter ett par veckor med 34″ UW. För nu är jag redan van vid det bredare formatet. Känslan so far är iaf att detta är en skärm som är myyycket bättre matchad med ett GTX 1080 än en 4K-skärm. Perfekt för PUBG iaf som typ blivit det enda jag spelat den senaste tiden. ^^  

Tack för svaret, sitter själv och är sugen på att byta upp min 27″ 1080p skärm till en 4K, men är samtidigt taggad på ultra-wide då det passar den typen av spel jag spelar, och denna upplösning känns som en bra kompromiss. ASUS kommande PG35VQ har även 200Hz, HDR, G-Sync osv så känns som en nästan perfekt skärm då.

Ska bli intressant att läsa dina jämförelser, tankar osv sen =)

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online: AlexWedyQR AlexWedyQR, RonaldmedHG RonaldmedHG, AustinerRJ AustinerRJ
355 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL