Trådlös spelkontroll? | Spel & Gaming | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trådlös spelkontroll?
This topic is locked
Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 14, 2012 - 7:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Tudelu!

Ska fixa och dona med ett litet projekt här hemma och söker en spelkontroll som fungerar med en PC. Kraven är att den ska vara trådlös (Bluetooth tror jag skulle föredras) och att den inte ska tappa kontakt med datorn bara för att en jävligt dryg hund tycker det är roligt att ställa sig framför TV:n. Att den fungerar ihop med Linux/Ubuntu är också ett stort plus i kanten.

Jag har faktiskt funderat på en helt vanlig PS3 handkontroll, men måste jag köpa till en extra Bluetooth mottagare om jag ska använda den till datorn?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274498
januari 15, 2012 - 12:54 f m
sp_Permalink sp_Print

Yes någonstans måste ju signalen tas emot om du inte har BT idag på burken. http://www.dealextreme.com/p/u…..ngle-37665 – Fungerar fint med PS3 kontrollers. Vet dock inte hur bra till Linux dock. http://www.motioninjoy.com är iaf för Windows och mig veterligt skall det finnas saker till linux med.
Men vet inte hur långt komna de är där. http://qtsixa.sourceforge.net/ – är den jag hittade när jag kollade snabbt.

Eftersom PS3 kontrollern är en standard HID så är det nog större chans du får den fungera än MS 360 padda.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274510
januari 15, 2012 - 12:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Lite dåligt formulerat, självklart vet jag att signalen måste tas emot nånstans frågan var mer tänkt som om en sådan mottagare följer med en PS3-kontroll 😀 MS 360 vet jag ska använda något proprietärt, annars hade jag faktiskt föredragit att använda en sådan.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274521
januari 15, 2012 - 4:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Har du googlat på 360 kontrollern och Linux? För det finns ju mottagare för 360 att köpa till PC. http://www.dealextreme.com/p/d…..grey-47380

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274524
januari 15, 2012 - 5:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Nice, jag känner mig otroligt påläst just nu 😀 Jag har bara hört från att trådlösa varianten inte ska fungera med PC överhuvudtaget, kollat upp hur det ser ut med Xbox 360 kontrollern och det ser ut att fungera out-of-the-box med Ubuntu så att säga. Får tacka för hjälpen, blir troligtvis ett litet ”projekt” av det hela framöver.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1274537
januari 15, 2012 - 7:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Berätta gärna sen vilken Ubuntu version du kommer köra och hur det funkade med X360 kontrollen Jacob. 🙂 Synd man inte kan köpa mottagaren i Sverige. Hur blir det då om man ska köpa från Dealextreme.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274545
januari 15, 2012 - 10:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Mottagaren gick förr att köpa i butiker, tror den var bundlad med en kontroller. De har väl tagit bort det paketet nu och kör bara sladd varianten i PC förpackningen. Vet inte varför de tog det beslutet att sluta sälja den. Den på dealextreme skall visst vara från samma fabrik som originalet eller nått, ryktas det om. Jag har handlat en hel del saker från DX, aldrig haft några problem med det. Man får bara räckna med att frakten tar 2v eller så.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274553
januari 16, 2012 - 7:50 f m
sp_Permalink sp_Print

DealExtreme är pålitligt, det är som sagt frakttiden som kan ta lite tid eventuellt 🙂

Hittade den här på Webhallen, kostar 399 kr och ska vara inkl. mottagare men inte helt 100% så ska fråga när jag ändå svänga förbi där idag: http://www.webhallen.com/hardv…..pad_for_pc

Avatar
Marko Zegnal
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 172
Member Since:
april 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1278209
april 10, 2012 - 3:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej jag använder en trådlös Xbox 360 kontroll till min Dator, Den har Windows 7 så jag har ingen aning om det fungerar på något annat operativsystem.
Men jag har Över tradera köpt en Trådlös mottagare till Xbox 360 kontroll, för drygt 120 kr om jag minns fel. Den skeppades från kina men första Jag fick fungerade inte så jag skrev till säljaren och fick en ny skickad som fungerar utmärkt. Jag kan stå i ett annat rum och spela om jag så vill.
Drivrutiner medföljer och att synka kontroll och Adapter är lika lätt som när man gör det på en xbox 360 konsoll.
Adaptern klarar av att hålla reda på 4 kontroller samtidigt.

Och du behöver ytterligare hjälp hör av dig så ska jag hjälpa så gott jag kan

M-Speed
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
Member Since:
januari 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1278223
april 11, 2012 - 5:37 f m
sp_Permalink sp_Print

Mottagaren finns att köpa i landet för 169 kr hos TV Spelskungen Xbox360 PC Wireless Gaming Receiver Svart
Har själv den och det fungerar utmärkt ”i varje fall till Win 7”.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
318 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

azsstthodoUY azsstthodoUY

KennethquapyEW KennethquapyEW

ThomasWapKB ThomasWapKB

MichaelmoileUI MichaelmoileUI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL