Spel för grafikkortstester? Var med och påverka NHWs tester! | Sida 2 | Spel & Gaming | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spel för grafikkortstester? Var med och påverka NHWs tester!
This topic is locked
Tommy Daniels
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
november 22, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277137
mars 14, 2012 - 5:41 f m
sp_Permalink sp_Print

BF3!

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277140
mars 14, 2012 - 8:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Starcraft 2, counter-strike global om ni har någon nyckel på det spelet,Dota 2 om ni har en nyckel. Sen kunde det vara intressant om ni orkar och det finns möjligheter att testa windows 8 pre med spel, för att se om det är någon skillnad.

Men när ni testar grafikkorten är det väldigt intressant om ni kunde använda de ”stora” mainstream korten som tillhör den äldre versionen och var populära som ,nvidia 8800gts, ati57xx , ati 6800 och nvidia 560-570.

Bara för att se hur prestandan har utvecklats, Med andra ord ni kan glömma att sova den närmaste veckan om ni ska testa allt jag vill se ^^ : )

/n0pax

Avatar
Kimo Linder-Fattah
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
juni 3, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1277141
mars 14, 2012 - 9:03 f m
sp_Permalink sp_Print

Glömde nämna The Witcher 2 (Enhanced Edition) gaaaaaaaaaaaaanska så bra att bencha i 🙂

Förvånad över att Shogun 2 inte har fler röster o.O
Stirder med max pop-cap på högsta inställningar tär hårt på GPUN 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277144
mars 14, 2012 - 10:33 f m
sp_Permalink sp_Print

Baxtex;1277247 wrote: Crysis (ja fortfarande), Metro 2033(och kommande Metro: Last Light kanske?), Skyrim kanske?

Nya metro är klart intressant ifall det hinner ut, men 2033 kanske får stanna kvar. Skyrim är spikat redan och Crysis är på tal men känns nog i slutändan som ett avslutat kapitel är jag rädd. 🙂

Birks;1277248 wrote: Först och främst högre upplösningar jag vill se minst 5760*1080 på de kort som stödjer 3 skärmar eller fler.
swtor, Resident Evil: Operation Raccoon City, Max Payne 3.

Fackamato;1277252 wrote: Jag håller med det om högre upplösningar. Är det mer än ett kort som benchas (eller dual GPU) så måste det ju vara minst 3840×1080 (2 1080p-skärmar i bredd) eller högre upplösning!

pippen1001;1277253 wrote: Tja jag har kört eyefinity nu i snart ett halvår på 5760×1080 upplösning, det skulle vara kanon om man kunde få med lite sådana högupplösta tester.

2560×1440 räcker rätt långt för att pressa även toppkortens prestanda. Men i vissa titlar och inte minst med multi-GPU så börjar det ju hända grejer. Den stora frågan är väl hur många som just är intresserade av 3-skärmstester, vi är redo att testa detta om intresset är stort nog från er läsare. Allt handlar som vanligt om vad som är värt att lägga tid på. Som det är idag har vi knappt tid att testa de vanliga testerna inför nylanseringar så something has to give. 🙂
Men om vi kör lite Eyefinity-tester med endast de 3-4 hetaste korten i några fåtal titlar (de som bäst kan nyttja tekniken) skulle detta fortfarande vara intressant? Alla kort i alla spel med Eyefinity/Surround-tester är tyvärr uteslutet pga tidsbrist.

Kampfhund;1277255 wrote: Finns väl inget mer tungdrivet spel som Fallout: New Vegas, så varför inte det spelet?

Det kan också vara aktuellt.

Trimmy;1277259 wrote: BF3!

Redan spikat, läs sista stycket i första inlägget! 🙂

n0pax;1277262 wrote: Starcraft 2, counter-strike global om ni har någon nyckel på det spelet,Dota 2 om ni har en nyckel. Sen kunde det vara intressant om ni orkar och det finns möjligheter att testa windows 8 pre med spel, för att se om det är någon skillnad.

Men när ni testar grafikkorten är det väldigt intressant om ni kunde använda de ”stora” mainstream korten som tillhör den äldre versionen och var populära som ,nvidia 8800gts, ati57xx , ati 6800 och nvidia 560-570.

Bara för att se hur prestandan har utvecklats, Med andra ord ni kan glömma att sova den närmaste veckan om ni ska testa allt jag vill se ^^ : )

/n0pax

Haha jo det är ju det där med tid, problemen med att testa äldre kort är dock flera. Vi har långt ifrån alla i testlabbet, kort har kastat in handduken eller helt enkelt skickats tillbaka. Sen att de inte stödjer de nya spelen med DX10/DX11 osv ger en helt ny dimension av problem och svåra jämförelser då inte bara prestandan utan även grafiken skiljer.. 😛
Men vi kommer alltid försöka få med så många referenser som möjligt!

Starcraft har vi haft med, men spelet är dåligt kodat, inte så smidigt att testa och påverkas ofta mest av CPU-prestanda så det har vi faktiskt lagt på hyllan. CS och Dota 2 ska vi hålla ögonen på.

Farrisen;1277263 wrote: Glömde nämna The Witcher 2 (Enhanced Edition) gaaaaaaaaaaaaanska så bra att bencha i 🙂

Förvånad över att Shogun 2 inte har fler röster o.O
Stirder med max pop-cap på högsta inställningar tär hårt på GPUN 😉

Just det! The Witcher har jag testat lite tidigare och det kan nog vara aktuellt om intresset är stort. Tungdrivet och ett bra spel i övrigt vad jag förstått.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277145
mars 14, 2012 - 11:21 f m
sp_Permalink sp_Print

Tidsbrist säger du? är det bara Jacob och du kvar? annars får ni väl ta in nån kunnig frivillig från forumet 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277159
mars 14, 2012 - 2:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1277267 wrote: Tidsbrist säger du? är det bara Jacob och du kvar? annars får ni väl ta in nån kunnig frivillig från forumet 🙂

Haha sådär säger man bara om man inte testat grafikkort förr. =)
Vi är totalt fyra pers på grafikkortstesterna idag och ändå är det alltid kärvt. Det beror ju på att vi lägger ribban rätt högt och är i händerna på tillverkarna som håller på info/kort in i det sista för att undvika läckor osv.
Med det sagt är vi alltid intresserade av nya skribenter, särskilt i Malmö-området där vi har testlabbet. Så är det någon som känner sig manad att bli en del i redaktionen är det bara att slänga iväg ett mail eller PM till mig!

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1277163
mars 14, 2012 - 3:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1277246 wrote: Någon speciell anledning för att ta med Civ5 Tempel? Jag säger inte att du har fel, vi har det med idag, mest nyfiken om det är något speciellt du ser som är nyttigt med det testet eller om du bara gillar spelet?

Det med olika motorer är också något man eftersträvar, men DirectX är ju nästan det enda som används idag, skulle det dyka upp andra alternativ i spännande titlar är det givetvis intressant.

Det där med Eyefinity osv är intressant, vi har skärmar för detta så det skulle mycket väl kunna få plats om vi bara får loss lite extra tid. 🙂

Civ V är väl min nisch av spel 😀 Sen är det ju ganska tungt och vad jag förstått belastar cpun hårt oxå med flera trådar så blir det en bra total belastning av maskinen och jag kan tycka det är spel som lämpar sig väldigt väl för flerskärmslösningar vilket borde se till att grafiken får jobba ordentligt.

Även om DX är det som används mest så bör det inte bara vara det imho.

Nu skall jag spela lite portable freeciv på mina två skärmar 😀

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277165
mars 14, 2012 - 3:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Hmm. 3DMark Vantage, 3DM11 och… Err… Sen bryr jag mig inte. laugh

MULLVADEN
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
juni 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1277168
mars 14, 2012 - 4:14 e m
sp_Permalink sp_Print

SWTOR e ju rätt aktuellt nu. Det mesta kan ju driva WOW nu för tiden.

Avatar
Birks
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
februari 8, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1277171
mars 14, 2012 - 4:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1277266 wrote:
Men om vi kör lite Eyefinity-tester med endast de 3-4 hetaste korten i några fåtal titlar (de som bäst kan nyttja tekniken) skulle detta fortfarande vara intressant? Alla kort i alla spel med Eyefinity/Surround-tester är tyvärr uteslutet pga tidsbrist.

Låter som en bra ide, det är ändå bara toppkorten som är intressanta.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277189
mars 15, 2012 - 6:53 f m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1277287 wrote: Hmm. 3DMark Vantage, 3DM11 och… Err… Sen bryr jag mig inte. laugh

Jonas du är som vanligt en man full av överraskningar.. 😛

MULLVADEN;1277290 wrote: SWTOR e ju rätt aktuellt nu. Det mesta kan ju driva WOW nu för tiden.

Ja SWOTR är också på tapaten, problemet är att de här MMO-liren är en freaking pain att testa så de ska verkligen vara något speciellt för att få en chans i testsviten, både WoW och SWOTR lär inte hända och med WoW så mycket större är det lite svårmotiverat med SWOTR tyvärr.. : /

En annan grej som slog mig, hur ser ni på presentationen av speltesterna i artiklarna? Idag har vi en bild och lite information om själva spelet. Men det känns som att man kunde gjort det ännu vettigare, har ni några tips och idéer? 🙂

Vi har inte ens spikat våra grafiktester ännu men i alla fall Skyrim bör dyka upp redan i nästa test i någon form.. 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277207
mars 15, 2012 - 1:21 e m
sp_Permalink sp_Print

En annan sak slog mig precis. Vad föredrar ni, fullständiga prestandadiagram med alla kort eller mer överskådliga diagram som är anpassade efter just marknaden vi testar kort för i det specifika testet?

Om vi t.ex. tester AMD eller NVIDIAs nya flaggskepp, ska vi ta med budgetkort i 1000-2000 kronors klassen i dessa diagram eller fokusera på toppkorten och Crossfire/SLI resultat? Och givetvis tvärtom när det är budgetkort.

Om vi kör mindre diagram blir det mer lättöverskådligt samt lägger mindre arbetsbörda på oss, samtidigt som man inte kan jämföra rakt av mellan olika prestandaklasser på samma sätt.
Så vad säger ni? 🙂

Avatar
Birks
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
februari 8, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1277211
mars 15, 2012 - 2:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1277329 wrote: En annan sak slog mig precis. Vad föredrar ni, fullständiga prestandadiagram med alla kort eller mer överskådliga diagram som är anpassade efter just marknaden vi testar kort för i det specifika testet?

Om vi t.ex. tester AMD eller NVIDIAs nya flaggskepp, ska vi ta med budgetkort i 1000-2000 kronors klassen i dessa diagram eller fokusera på toppkorten och Crossfire/SLI resultat? Och givetvis tvärtom när det är budgetkort.

Om vi kör mindre diagram blir det mer lättöverskådligt samt lägger mindre arbetsbörda på oss, samtidigt som man inte kan jämföra rakt av mellan olika prestandaklasser på samma sätt.
Så vad säger ni? 🙂

Jag ser helst toppkorten i SLI/Crossfire än budgetkorten när ni testar flaggskepp.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277217
mars 15, 2012 - 5:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Ja det får du se alla gånger, frågan är bara om vi även ska ha med budgetkort i topprecensioner och toppkort i budgetrecensioner.

Avatar
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
Member Since:
oktober 14, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277231
mars 15, 2012 - 8:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1277339 wrote: Ja det får du se alla gånger, frågan är bara om vi även ska ha med budgetkort i topprecensioner och toppkort i budgetrecensioner.

Beror på hur mycket man tar med. En annan svensk sida tar med enormt många kort och kombinationer vilket ger kilometerlånga listor. Känns inte sådär jätteläsbart om du frågar mig även fast det ger mycket information.

Fredde
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
juni 18, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1277236
mars 16, 2012 - 6:14 f m
sp_Permalink sp_Print

Serious Sam 3 x)?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277244
mars 16, 2012 - 12:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Sam 3 är inte direkt jättekrävande tror jag, det flyter som hejsan på mitt gamla 4870×2 iaf. Funderar på vad det finns för spel som kan belasta en dator ordentligt. Hur är det med Dirt 3 ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1277245
mars 16, 2012 - 12:21 e m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1277329 wrote: En annan sak slog mig precis. Vad föredrar ni, fullständiga prestandadiagram med alla kort eller mer överskådliga diagram som är anpassade efter just marknaden vi testar kort för i det specifika testet?

Jag tycker ni ska välja ut ett eller ett fåtal testprogram som ni tar med alla kort i, nån version av 3DMark kanske. Kan ibland vara intressant att jämföra billigare och äldre kort med nyare osv. Är siffrorna då lättillgängliga i ett diagram är det en fördel. Begränsar man sig till få program bör arbetsbördan inte bli så mycket högre.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277247
mars 16, 2012 - 12:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Just det där med gamla kort kan vara bra i något test om möjligheten finns. Gärna något generations överhopp så man ser vad en uppgradering skulle ge. Tror inte majoriteten sitter på ett 6970/580 och kollar på 7970. Snarare att man kanske sitter på 5850 eller kanske äldre och vill ha något nytt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277362
mars 20, 2012 - 9:03 f m
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1277366 wrote: Sam 3 är inte direkt jättekrävande tror jag, det flyter som hejsan på mitt gamla 4870×2 iaf. Funderar på vad det finns för spel som kan belasta en dator ordentligt. Hur är det med Dirt 3 ?

Dirt3 kör vi med idag men det strular en hel del och ger ganska skilda resultat då demoslingan som används i benchmarket inte är 100% konsekvent. Vill gärna ha med något racingspel dock så får se hur vi gör där.

Snorch;1277367 wrote: Jag tycker ni ska välja ut ett eller ett fåtal testprogram som ni tar med alla kort i, nån version av 3DMark kanske. Kan ibland vara intressant att jämföra billigare och äldre kort med nyare osv. Är siffrorna då lättillgängliga i ett diagram är det en fördel. Begränsar man sig till få program bör arbetsbördan inte bli så mycket högre.

Ctrl;1277369 wrote: Just det där med gamla kort kan vara bra i något test om möjligheten finns. Gärna något generations överhopp så man ser vad en uppgradering skulle ge. Tror inte majoriteten sitter på ett 6970/580 och kollar på 7970. Snarare att man kanske sitter på 5850 eller kanske äldre och vill ha något nytt.

Det är faktiskt ingen helt dum idé. En rolig grej om inte annat. Men tyvärr vet jag inte hur många gamla kort vi har att fylla på med. Vi har tyvärr flyttat testlabbet ett par gånger och inte lagt så stort fokus på att få med alla äldre kort. Men det kommer bli bättring på det framöver.
Men detta ska vi ha i åtanke i alla fall!

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
385 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL