Spel för grafikkortstester? Var med och påverka NHWs tester! | Spel & Gaming | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Spel för grafikkortstester? Var med och påverka NHWs tester!
This topic is locked
Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 13, 2012 - 4:04 e m
sp_Permalink sp_Print
[Bilden hittades inte] Det är snart dags att sy om våra testsviter för grafikkort och tanken är att både uppgradera systemens hårdvara något, bland annat med snabbare och inte minst större SSD-enheter. Vi har ett gäng Kingston HyperX 240GB SSD-enheter på väg in i testlabbet nu då våra nuvarande 120GB modeller helt enkelt inte räcker till för våra behov, dagens speltitlar väger ju in på en del och med ett tiotal titlar på varje system springer det snabbt iväg..

Samtidigt kommer vi försöka fräscha valet av speltitlar, fokuset är ganska brett men tanken är att försöka i den mån det går satsa på speltitlar som är krävande för grafikkort men givetvis även populära bland er spelare. De spel som helt enkelt kan väga in mest när du ska köpa ett nytt grafikkort. Vi har redan en hel del titlar som känns klara och mer eller mindre uppenbara, som exempelvis Battlefield 3 som vi redan har i våra tester men även årets spel Skyrim.

Men viktigast av allt är egentligen vad Ni, våra läsare, tycker. Tanken är att ni här i forumet kan komma med både egna förslag och lägga lite röster på vilka titlar ni tycker vi ska ta med. Finns inte titlarna i pollen så skriv dem gärna i forumstråden så vi kan få lite nya tips om vad som skulle vara intressant.
Vi kan inte lova något ännu, men alla förslag tas i beaktning, tack på förhand! 🙂

OBS! Battlefield 3 och Skyrim är redan spikade och därför inte med i listan, pollen har en begränsning på 10 alternativ därför detta upplägg.

Avatar
Kimo Linder-Fattah
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
juni 3, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1277099
mars 13, 2012 - 4:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Battlefield 3 är ju alltid bra att stressa med också 🙂

Ah juste redan spikat *host*

Voleyro
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
april 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1277100
mars 13, 2012 - 5:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas att ni kan alltid ange World of Warcraft, ett aktivt spel är alltid värt och ha på listan ändå tycker jag.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277101
mars 13, 2012 - 5:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Metro 2033 är ju ganska tungdrivet

Zelloxy
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
maj 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277102
mars 13, 2012 - 5:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Det var ett fruktansvärt dåligt utbud av spel. Alla dessa spel är ”lätta” vad det gäller GPU användning. Ev. att Guild Wars 2 är lite tyngre, men det vet vi inte än. Så det är enda som ens går att rösta på. De andra är ju inte värda att köra test på ens när DirectX 9.0 var inne.

Avatar
Anders Nilsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
november 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1277103
mars 13, 2012 - 5:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Zelloxy;1277224 wrote: Det var ett fruktansvärt dåligt utbud av spel. Alla dessa spel är ”lätta” vad det gäller GPU användning. Ev. att Guild Wars 2 är lite tyngre, men det vet vi inte än. Så det är enda som ens går att rösta på. De andra är ju inte värda att köra test på ens när DirectX 9.0 var inne.

Så alternativet ”Andra titlar (ge förslag i tråden)” är helt uteslutet för dig då? 😉

S0urcerr0R
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 50
Member Since:
februari 9, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1277104
mars 13, 2012 - 5:58 e m
sp_Permalink sp_Print

3dmark2011 är säkert också redan spikat – men ja skulle uppskatta extra om ni även tog med antingen 3dmark06 eller vantage också.

Jag spelar inte så mycket längre, men det är helt klart intressant med titlar som kan utnyttja DirectX 11.
GTA 5 har ju inte släppts ännu, men det hade varit ett väldigt intressant spel.

Sen en sak jag undrat är varför PhysiX tester aldrig är med i grafikkortsrecensioner. Vissa kanske tycker att det är ”fusk”, men det kan ändå vara intressant att veta om PhysiX har någon edge vs. vanliga DirectX 11 GPGPU beräkningar.

PsynoKhi0
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
Member Since:
juni 4, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1277105
mars 13, 2012 - 6:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Guild Wars 2 (spelet jag är mest intresserad av just nu)
Andra titlar: Något med Unigine för OpenGL 3/4

P.S.: trevligt initiativ att ni tar emot förslag

Henry de Kruijf
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 122
Member Since:
oktober 14, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1277106
mars 13, 2012 - 6:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Har själv ibland funderat över vad som vore intressant i grafikkortstester..

kommit fram till följande:

3 stycken spel enbart för att testa grafikprestanda. Dvs riktig tungdrivna spel i jätteupplösning och grafikinställningar på max. Detta istället för 3dmark eller Unigine Heaven, som tillverkarna optimerar sina drivrutiner för (resultat före bildkvalité). För att verkligen se grafikkortens potential, skruva upp processor frekvensen till 4Ghz+.

5 populära spel. Allså spelen som majoriteten är intresserade av, och faktiskt spelar. Battlefied 3, Call of Duty, Starcraft II, World of Warcraft, Diablo m.m. Testa med vanlig upplösning, dvs som folk hemma kan köra. 1920×1080 eller liknande. Processorn i standardfrekvens för skapa en verklighetsbaserad bild av prestandan.

Effektförbrukning & Ljudnivå: använd ett av de tungdrivna spelen för mätningarna.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1277107
mars 13, 2012 - 6:23 e m
sp_Permalink sp_Print

3dmark06 är inte så jätte intressant då nästan alla High-end kort presterar lika. Jag skulle lägga min röst på masseffect 3 tror jag. Annars skulle det vara läckert med nån emulator kanske. Men det är nog mer CPU föresten.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277108
mars 13, 2012 - 6:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Voleyro;1277222 wrote: Jag hoppas att ni kan alltid ange World of Warcraft, ett aktivt spel är alltid värt och ha på listan ändå tycker jag.

Det är med i pollen och är kanske egentligen den mest intressanta titeln av de alla pga dess enorma spelarbas. Problemet här är kontinuerliga uppdateringar som vi inte kan styra över samt en relativt dåligt kodad/trasslig grafikmotor. Men vi ska nog i alla fall se ifall vi kan köra några wow-tester också.

Viking1962;1277223 wrote: Metro 2033 är ju ganska tungdrivet

Metro2033 ligger ganska bra till också då det är så pass lättestat, men det känns inte fullt så aktuellt längre så får se om det ersätts av en annan titel.

Zelloxy;1277224 wrote: Det var ett fruktansvärt dåligt utbud av spel. Alla dessa spel är ”lätta” vad det gäller GPU användning. Ev. att Guild Wars 2 är lite tyngre, men det vet vi inte än. Så det är enda som ens går att rösta på. De andra är ju inte värda att köra test på ens när DirectX 9.0 var inne.

Det blir ju lite smaken som baken här, vi hade säkert det dubbla vi hade velat ta med i pollen men tyvärr kan man bara ha 10 alternativ. Du har rätt i att det finns ett par DX9-klassade titlar, men det kommer en gräns där spelets popularitet är viktigare än belastningen. Det bästa är om vi kan ha en balans mellan dem.
Kan vi visa att man inte behöver köpa ett grafikkort för 3000 spänn om man bara ska lira Mass Effect 3 t.ex. så har vi gjort ett viktigt jobb imo.

S0urcerr0R;1277226 wrote: 3dmark2011 är säkert också redan spikat – men ja skulle uppskatta extra om ni även tog med antingen 3dmark06 eller vantage också.

Jag spelar inte så mycket längre, men det är helt klart intressant med titlar som kan utnyttja DirectX 11.
GTA 5 har ju inte släppts ännu, men det hade varit ett väldigt intressant spel.

Sen en sak jag undrat är varför PhysiX tester aldrig är med i grafikkortsrecensioner. Vissa kanske tycker att det är ”fusk”, men det kan ändå vara intressant att veta om PhysiX har någon edge vs. vanliga DirectX 11 GPGPU beräkningar.

3DM11 kommer garanterat med ja, de övriga är desto tveksammare. Det tar enorm tid att få in alla resultat osv i grafer så alla tester vi lägger in ger en rätt stor arbetsbörda i slutändan tyvärr.

Ja GTA5 är klart intressant, vet dock inte när det lanseras?

PhysX skulle kunna vara intressant, men då troligtvis i en separat artikel. Tyvärr är det sällan tid till sånt men vi ska absolut ta med det i beräkningarna!

I övrigt, jättekul med alla röster och åsikter, keep em coming! Det är för er vi kör testerna så hade varit tråkigt om vi valde spel ingen av er var intresserade av.. 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277109
mars 13, 2012 - 6:32 e m
sp_Permalink sp_Print

PsynoKhi0;1277227 wrote: Guild Wars 2 (spelet jag är mest intresserad av just nu)
Andra titlar: Något med Unigine för OpenGL 3/4

P.S.: trevligt initiativ att ni tar emot förslag

GW2 tycker jag också är intressant, tyvärr vetetusan om det får plats. Eller rättare sagt hunner ut innan testsviten spikas. Insåg att man ännu inte gett något klart lanseringsdatum, så det kanske får bli ett spel för framtida testsviter.

ME4ME;1277228 wrote: Har själv ibland funderat över vad som vore intressant i grafikkortstester..

kommit fram till följande:

3 stycken spel enbart för att testa grafikprestanda. Dvs riktig tungdrivna spel i jätteupplösning och grafikinställningar på max. Detta istället för 3dmark eller Unigine Heaven, som tillverkarna optimerar sina drivrutiner för (resultat före bildkvalité). För att verkligen se grafikkortens potential, skruva upp processor frekvensen till 4Ghz+.

5 populära spel. Allså spelen som majoriteten är intresserade av, och faktiskt spelar. Battlefied 3, Call of Duty, Starcraft II, World of Warcraft, Diablo m.m. Testa med vanlig upplösning, dvs som folk hemma kan köra. 1920×1080 eller liknande. Processorn i standardfrekvens för skapa en verklighetsbaserad bild av prestandan.

Effektförbrukning & Ljudnivå: använd ett av de tungdrivna spelen för mätningarna.

Det är lite så vi resonerat idag, men samtidigt har vi försökt fokusera på spel som varit ganska lättestade för att kunna få lite bredd i testandet. Nu sticker vi ut hakan lite och försker få med mer ”svårtestade” spel så risken är att vi går helt in i väggen men hoppas vi kan lösa det och i alla fall ge intressanta resultat.
Detta med upplösningar och inställningar tycker jag för övrigt dikteras rätt mycket av grafikkorten som testas. De kort som kostar 4k+ bör t.ex. testas i 2560×1440 upplösning, medan kort för 3k eller mindre kanske inte är lönt då det knappast är så många som kör dessa dyrare skärmar samt att korten sällan har den prestandan som krävs.
Men i övrigt försöker vi köra förbrukningstester i äkta spel med tung belastning (Metro2033 atm) samt att vi kör våra CPUer i 3,9GHz för att undvika flaskhalsar.

Vi kommer försöka på ett litet specialinslag med Kepler vad gäller energiförbrukningstesterna förresten, får se hur det funkar. Blir rätt tidskrävande men kan vara intressanta siffror med tanke på kortets design. 🙂

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1277111
mars 13, 2012 - 6:52 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1277229 wrote: 3dmark06 är inte så jätte intressant då nästan alla High-end kort presterar lika. Jag skulle lägga min röst på masseffect 3 tror jag. Annars skulle det vara läckert med nån emulator kanske. Men det är nog mer CPU föresten.

Jag håller med Gustav att 3Dmark06 bör vara helt uteslutet. Det är så sjukt beroende av CPU-prestanda, mer än GPU-prestanda. 3Dmark11 är första 3DMark jag faktiskt känner är en bra indikator när det kommer till verklig prestanda.

I övrigt är mainstream titlar bra att ha, även om de inte är krävande så uppgraderar de flesta efter vad de spelar. Jag ser dock ett problem med MMORPG:n, rätt som det är uppdateras spelet med nya texturer eller optimerad grafikprestanda… Det öppnar upp portarna för någonting som är ett rent helvete att testa. Samma sak kan jag tycka om Diablo III, även till viss mån Starcraft 2 (iaf när Heart of the Swarm anländer).

Kul med all feedback förövrigt, keep it coming!

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1277116
mars 13, 2012 - 7:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Civ V bör vara med imho.

Sen bör det vara spel med olika motorer och inte bara DirectX spel.

Jag kan gärna se spel som är lämpliga att köras på två/tre skärmar oxå testas på det.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1277124
mars 13, 2012 - 8:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Någon speciell anledning för att ta med Civ5 Tempel? Jag säger inte att du har fel, vi har det med idag, mest nyfiken om det är något speciellt du ser som är nyttigt med det testet eller om du bara gillar spelet?

Det med olika motorer är också något man eftersträvar, men DirectX är ju nästan det enda som används idag, skulle det dyka upp andra alternativ i spännande titlar är det givetvis intressant.

Det där med Eyefinity osv är intressant, vi har skärmar för detta så det skulle mycket väl kunna få plats om vi bara får loss lite extra tid. 🙂

Anton Gustavsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
mars 29, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1277125
mars 13, 2012 - 8:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Crysis (ja fortfarande), Metro 2033(och kommande Metro: Last Light kanske?), Skyrim kanske?

Avatar
Birks
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
februari 8, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1277126
mars 13, 2012 - 8:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Först och främst högre upplösningar jag vill se minst 5760*1080 på de kort som stödjer 3 skärmar eller fler.
swtor, Resident Evil: Operation Raccoon City, Max Payne 3.

Avatar
fackamato
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
mars 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1277130
mars 13, 2012 - 9:11 e m
sp_Permalink sp_Print

Birks;1277248 wrote: Först och främst högre upplösningar jag vill se minst 5760*1080 på de kort som stödjer 3 skärmar eller fler.
swtor, Resident Evil: Operation Raccoon City, Max Payne 3.

Jag håller med det om högre upplösningar. Är det mer än ett kort som benchas (eller dual GPU) så måste det ju vara minst 3840×1080 (2 1080p-skärmar i bredd) eller högre upplösning!

Avatar
pippen1001
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
februari 23, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1277131
mars 13, 2012 - 9:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Tja jag har kört eyefinity nu i snart ett halvår på 5760×1080 upplösning, det skulle vara kanon om man kunde få med lite sådana högupplösta tester.

Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1277133
mars 13, 2012 - 10:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Finns väl inget mer tungdrivet spel som Fallout: New Vegas, så varför inte det spelet?

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
184 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL